Zdraví

Ani po prázdninách rozhodně nezahálejte!

Prázdniny a čas dovolených se pomalu chýlí ke konci a už teď je jasné, že s přicházejícím pošmourným počasím se naše nálada bude zhoršovat a chuť na některé činnosti se vytratí spolu s mizejícími slunečními paprsky. A nic si nenamlouvejme - v nevlídných dnech i životní styl - v létě většinou plný zdravého jídla, pohybu a psychické pohody - dostane „na frak“ - komu by se chtělo ven do zimy na procházku, zvlášť když v lednici láká sádlo se škvarky od babičky, díky němuž na chvíli zapomeneme i na pondělní poradu a páteční termín odevzdání projektu...

sport

Zkuste ale letos tento bludný kruh přerušit a zachovejte si i během podzimu a zimy optimální skladbu jídelníčku a pohybových aktivit, podpořených příjemnou relaxací. Není to nic složitého, stačí jen dodržovat pár základních bodů a uvidíte, že nebudete už muset skrývat tukové zásoby pod svetry, ale svou vitalitu a figuru dávat na odiv.

Příjem energie si rozdělte do pěti menších dávek, přičemž nezapomínejte snídat. Snídaně je základ, který nastartuje Váš organizmus na celý den. I nadále zařazujte do jídelníčku alespoň 5 porcí ovoce a zeleniny denně (např. ve formě salátů nebo jako součást pokrmu), kromě vitaminů a minerálních látek vám zajistí vhodnou prevenci civilizačních chorob.

Dále byste si měli v jídelníčku dopřát dostatek vlákniny (např. celozrnné pečivo a těstoviny, neloupanou rýži, cereálie, luštěniny) a zakysaných mléčných výrobků (z mléčných výrobků si vybírejte spíše ty nízkotučné). Pozor dejte i při výběru tuků. V jídelníčku by měly převažovat tuky dobré s převahou vícenenasycených mastných kyselin. Nejdůležitější z nich jsou omega 3 a omega 6 patřící mezi esenciální mastné kyseliny potřebné pro náš organizmus. Omega 3 kyseliny obsahují tučné ryby (losos, makrela, sleď), vlašské ořechy, margaríny, dále sójový nebo řepkový olej. Na omega 6 nasycené mastné kyseliny jsou bohatá slunečnicová semínka, pšeničné klíčky, sezamová semínka, vlašské ořechy, sója či kukuřice. Naopak vyvarovat byste se měli špatných tuků obsahující nasycené mastné kyseliny, které se podílejí na zvyšování hladiny cholesterolu. Ty najdete v másle, sádle, paštikách, tučných masech a mléčných výrobcích.

I při nižších teplotách byste neměli zapomínat na pitný režim. Tekutiny přijímejte v množství alespoň 2 - 3 litry denně, nejlépe v neslazené podobě.

V neposlední řadě nezapomínejte na pravidlo, že příjem energie by se měl rovnat jejímu výdeji. Jinými slovy je třeba, abyste zkonzumovanou energii také v potřebném množství vydali - nejlépe vhodným pohybem. A nevadí, že nepatříte mezi náruživé vyznavače sportu, zkuste začít po malých krůčcích, vyjděte si na vycházku a relaxujte pro začátek svižnější chůzí. Je to na Vás a na tom, jaký pohyb vás nejvíce baví.

   
26.08.2011 - Zdraví - autor: (red)

Komentáře:

  1. avatar
    [1] wich [*]

    Žiju plus mínus zdravě a aktivně celoročně, naopak třeba ve vyloženě horkých dnech mě sport moc neláká, nad to spousta fitnes center jede v omezeném provozu, přes prázdniny je na stezkách moc rušno, takže se spíš těším na září, kdy se vše vrátí do normálních kolejí Sml59

    superkarma: 0 26.08.2011, 09:21:43

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme