K nejcitlivějším oblastem našeho těla patří zuby. Mnozí z nás mají při zvuku zubařské vrtačky husí kůži… Každopádně péče o chrup je stejně důležitá jako péče o kteroukoliv jinou část našeho těla. I přes výrazný pokrok v oblasti stomatologie, mnoho lidí svému chrupu nevěnuje dostatečnou pozornost. Dalším častým úkazem je i to, že lidé navštěvují nepříliš kvalitní zubaře a mají problém přestoupit nebo vyhledat nového odborníka, který opravdu pomůže.

O tom, jak přistupovat k výběru vhodného stomatologa a co všechno můžeme očekávat, jsem mluvila s panem doktorem Jakubem Smrčkem, soukromým zubním lékařem…

Každý z nás chce pro sebe to nejlepší. A to platí i pro naše zuby. Podle čeho bychom si měli vybírat zubního lékaře?

Těžká otázka. Asi bude hodně záležet na tom, jak moc jsou pro mě mé zuby důležité, jak moc jsem esteticky náročný. Pokud bych jako pacient hledal nového zubaře, pak si nejprve zodpovím otázku: „Chci mít své zuby opravdu v pořádku, opravené podle moderních trendů, kvalitními postupy a se skvělým servisem, prostředím ordinace a jednáním?“ Pak se rozhoduji pro kvalitu a budu muset koukat po soukromé sféře a budu muset šáhnout do peněženky.

Pokud chci jen řešit akutní problém, aby to chvíli nebolelo a chci to na úhradu pojišťovny, pak budu hledat státní stomatologická zařízení, či soukromé zubaře, kteří mají smlouvu s pojišťovnami a jsou ochotni tuto službu nabízet.

Ale samozřejmě ani honosná soukromá centra nejsou vždy výhrou. Vždy záleží, kdo konkrétně vás ošetřuje, zda je trpělivý, pečlivý a šikovný, zda ho jeho práce baví a dává vám opravdu maximum.

Ze své zkušenosti vím, že nejlepší reklamou je osobní doporučení. Pacient je spokojený a posílá mi svou rodinu a známé. Doporučuji poptat se svých známých, spolupracovníků kam chodí, jak jsou spokojeni. Víte pak co máte čekat. Samozřejmě jde o důvěru a tu musíte získat ke svému lékaři sami.

Další možností je najít si lékaře podle inzerátu či přes internet, pokud Vás na dané formě něco zaujme. Pěkný inzerát, pěkné stránky na internetu, či prostě dostupnost v místě bydliště či pracoviště... Můžete samozřejmě trochu narazit, jak jsem říkal, nejvíc záleží vždy na ošetřujícím.

Jak poznám, zda mi zubař poskytuje kvalitní péči?

Někdy bývá problém, že pacient dlouho nepozná, že způsob ošetření není ideální a že by se daná situace dala řešit i jinak, lépe, efektivněji. Ptejte se vždy lékaře, zda jsou nějaké možnosti a kterou by si zvolil on ve vaší situaci. Komplikovanější léčebné plány bych konzultoval klidně se dvěma různými lékaři.

Opravdu těžká otázka… Také jsem zjistil, že každý pacient vnímá ošetření po svém a má jiné priority. Někdo preferuje milé jednání, pečlivost lékaře, někdo rychlost ošetření, krátkou objednací dobu, cenu, kvalitu, dostupnost, možnost parkování, prostředí, samozřejmě bezbolestnost ošetření..

Doporučuji: poptejte se okolí, kam chodí a jak jsou spokojeni.

Jak postupovat při změně zubaře?

Pokud toto rozhodnutí uděláte, nic Vám dnes nebrání ke svobodné volbě lékaře. I pojišťovny zkrátily limity na takzvané přeregistrování. U soukromých lékařů žádné registrace nejsou, často mám i takzvané jednorázové pacienty. Přijedou ze zahraničí či od svého lékaře jen na konkrétní výkon, protože jejich lékař se s touto situací neumí nebo nehodlá vyrovnat a poskytnout to nejlepší. Příklad: Spousta zubních lékařů se nezabývá dentální hygienou a léčbou paradentózy, bohužel...

Jaký je rozdíl mezi soukromou ordinací a státním zařízením? Co všechno může pacient očekávat?

Samozřejmě největší rozdíl je v přístupu k pacientovi. Já chci, aby byl pacient spokojený a přišel znovu, ne abych se ho zbavil.

Soukromý lékař má přesný objednací kalendář, jste objednaní na konkrétní hodinu, nečekáte v přeplněné chodbě (čekárně). Má na vás čas, vše vám vysvětlí, probere s vámi možnosti ošetření. Nabízí vám moderní způsob ošetření. Dává vám maximální servis. Nemluvě o pěkném prostředí a moderním stomatologickém křesle. Vy jste centrem dění..

Slabou stránkou může být vyšší cena ošetření. Je potřeba si ale uvědomit, že platíte kvalitu a právě ten servis. Jak jsem zmínil výše, záleží, jestli jsou pro vás zuby prioritou. Dovolená je také pěkná, či večeře v dobré restauraci...

Dále musím zmínit, že ta ordinace, která je tak pěkná, stála spoustu peněz a že lékař, který chce nabízet kvalitu a moderní pěkné prostředí, se musel hodně hodně zadlužit.

Proč lidé šetří na svém zdraví?

Soukromého lékaře si nemůže dovolit každý a někdy další ošetření opravdu končí kvůli léčebnému plánu, který přesahuje finanční možnosti pacienta.

Jinak je to hlavně právě v těch prioritách. Uvedu častý příklad z praxe: Přijde mladá pěkná slečna ve značkovém oblečení, upravená, opálená z právě proběhlé dovolené, opravdu pohledná. Bolí jí zub. Otevře pusu a místo stoliček vidím jen shnilé kořeny, se zánětem v jejich okolí, s hroznou ústní hygienou. Vytrhnu jí jeden nejhorší zub, protože již nelze udržet a promluvím s ní, zda s tím nechce něco dělat… Zamyslí se, zastydí a objedná na další návštěvu. Nepřijde. Ozve se za rok, když má zase totálně oteklou tvář…

Nechápu to. O vlasy, make-up a značkové oblečení pečuje a v puse má pohřebiště? Jí to nevadí? Bolesti, zápach, nemožnost se najíst? Co její partner při intimních chvílích?

Proč šetří na svém zdraví? Nevím… Asi to pro ni není důležité…

Co všechno nabízíte pacientům a za jakých podmínek?

Snažím se nabízet vše, o čem jsem mluvil v předešlých bodech. Pacient je pro mě prvořadý, snažím se mu poskytnout maximální péči, mluvit s ním, vysvětlit mu mnou navrhované kroky, respektovat jeho přání a problémy. Zvolit optimální řešení podle jeho možností, moderními trendy.

Na vzhledu ordinace jsem si dal hodně záležet, aby prostředí působilo příjemně a aby se pacient cítil dobře a uvolněně.

Samozřejmý je skvělý servis, pacient je objednán na konkrétní hodinu, podle jeho potřeb, dva dny v týdnu pracujeme dokonce do 21 hodin. Prodlevy jsou minimální.

Sledujeme termíny prevencí a posíláme zprávy sms svým pacientům o uběhnuvším půl ročním období od poslední návštěvy. Snažím se pacientům poskytnout komplexní péči s ohledem na prevenci, hygienu a moderní trendy ošetření. Ošetřuji celé rodiny včetně batolat. Pacient se u nás cítí centrem dění…

Už se vám stalo, že pacient byl s Vaši práci nespokojen? Co děláte v těchto případech? Může pacient použít ,,reklamaci"?

Vždycky se nějaký najde, člověk není pánbůh a nemusí sednout každému... Můžeme narazit na finanční problém…

Pokud selže mé ošetření, samozřejmě danou věc předělám či vymyslím a udělám jiné řešení.

Záruka ze zákona na výrobky provedené na míru je půl roku, ale nabízím dvouletou garanci na výplně a protetické práce. Snažím se vždy daný problém vyřešit, vždyť spokojený pacient mi pošle další nové pacienty.

Děkuji za rozhovor :-).

V případé potřeby nebo dalších informací můžete využít tyto kontakty: www.zuby-smrcek.cz,

telefon: +420 775 648 125, e-mail: smrk@mailpoint.cz

Reklama