Rodina

Andílek s ďáblíkem v těle aneb pětiletý Jekyll&Hyde

„Když si kluk postaví hlavu, nic s ním nezmůžu,“ posteskla si třicetiletá Kamila na adresu svého synka Jakuba. „Nepomůže domlouvání ani pár výchovných na zadek. Někdy mi dělá ze života peklo.“

„Vypadá jako andílek, kterého si často lidé pletou s holčičkou. Blonďaté kudrnaté vlásky, modré oči a výraz sama nevinnost. Na první pohled krásné, roztomilé dítě, které byste samou láskou snědli. Však také patří k „mazánkům“, učitelek ve školce,“ říká Kamila.

boy„Ale to ještě mého andílka nepoznaly z jeho druhé stránky. Když ho popadne amok. Až minulý týden. To měl zase tu „svou“ náladu a předvedl ji v plné parádě i před nimi.

Rozhodl se, že si nevezme bundu a půjde jen v tričku. Venku mrholilo a bylo docela chladno, tak jsem se ho snažila přesvědčit, aby se oblékl, ale nebylo to nic platné. Začal vyvádět, jako když ho na nože berou, že bundu nechce a nechce. Vytrhl mi ji z ruky, hodil ji na zem a začal do ní kopat. Pak se dokonce pustil i do mě těmi svými malými pěstičkami a tvářil se jako čert.

Učitelky kroutily nevěřícně hlavami. Takového Jakoubka ještě neznají. Snažily se mi pomoct, ale Kuba se začal předvádět ještě víc a ječel jako pominutý. Byl to strašný trapas. Ostatní matky koukaly, jak mám nevychovaného syna, a já byla rudá studem.

Být to doma, tak ho snad strčím pod studenou sprchu, což je jediný účinný prostředek, jak ho zklidnit. Jenomže to nesmím nikde říkat nahlas, ostatní matky a učitelky by mě „ukamenovaly“ a nazvaly by mě tyrankou.

Tak jsem milého Kubu popadla do podpaží a kopajícího odvlekla do auta, jen abychom už byli pryč. Sotva jsem ho usadila do sedačky, jako když utne, přestal brečet a najednou s ním byla zase rozumná řeč.

Takové výstupy mi občas dělá i v samoobsluze, když mu nechci něco koupit, nebo na ulici když chci někam, kam on nechce.

Už jsem s ním byla i u dětské psycholožky, ale nedostalo se mi uspokojivé rady. Jen takové to známé: musíte s ním pomalu, trpělivě, rozmlouvat, odvést pozornost, atd. Jenomže to nepomáhá. Myslím, že jsem dost trpělivá matka, ale když spěchám do práce a kluk si postaví hlavu a hysterčí, tak si musím nějak poradit.“

Co na tento případ říká psycholožka Radana Rovena Štěpánková?

V období 4 let postupně končí první období dětského vzdoru. Dítě se neumí vyrovnat s psychickým napětím, se situací, která pro něj přináší odložení svých potřeb nebo zvládání potřeb. Rodiče potřebují nalézt rovnováhu mezi stanovením hranic a vyhověním potřebám a přáním dítěte. Příliš liberální výchova pravděpodobně povede u dítěte k nízké schopnosti sebeovládaní, příliš autoritativní výchovou rodiče riskují, že dítě bude stydlivé, nesebevědomé a bude mít o sobě pochybnosti, bude snáze podléhat autoritám.

Tolik v obecné rovině. Pokud maminka má pocit, že si se situací neví rady, pak by bylo vhodné, aby si došla na konzultaci do poradny a mluvila v kontextu výchovy, o svých zkušenostech, třídila si myšlenky  a nalézala rovnováhu při své výchově. 

„Babská“ rada na závěr, kterou může vyzkoušet: Říci děcku, že již odchází, obléci se a počkat za dveřmi.

Čtěte také:

   
13.11.2014 - Děti - autor: Dana Haklová

Komentáře:

  1. [30] Zuza70 [*]

    gerda — #25Ale tak to opravdu je. A když si učitel postěžuje, je mu sděleno, co by vlastně chtěl, že to jsou jenom děti a on že je za to placen a má 2 měsíce prázdnin Sml80

    superkarma: 0 13.11.2014, 22:22:37
  2. avatar
    [29] helikoptera [*]

    doporučuji najít kvalitní kinezioložku... ta vám pomůže ;)

    superkarma: 0 13.11.2014, 20:05:34
  3. [28] Spygame [*]

    Kdybych viděla že děcko začíná vyvádět, asi bych mu bundu vůbec nedávala a okamžitě odešla. Pokud šlo o minutový přechod ze školky do auta přijde mi bunda i trochu zbytečná protože v autě by si jí stejně sundal. Lepší odejít a předejít hysteráku, než dělat tyjátr před učitelkama a jinýma rodičema.

    superkarma: 0 13.11.2014, 20:02:05
  4. avatar
    [27] Eva_CZ [*]

    Muj mladsi syn nebyl bit, on to nesl velmi tezce. Sml52 Na neho platila ignorace, kdyz zlobil. Tenhle ,,zachvat" mi predvedl jednou. A tenkrat bit byl. Serezala jsem ho na ulici, valel se mi tam vzteky po zemi, babicky sice tvrdily neco o zle matce a ubohem diteti, lec se ,,zachvat" uz nikdy neopakoval. A bundicka? Nechces bundicku Sml58Sml58Sml58, nedostanes, ani kdyby ses posral. Sml57

    superkarma: 3 13.11.2014, 19:46:25
  5. [26] cilani [*]

    Rikina — #22 no, to je pravda.. sakra :-D

    superkarma: 0 13.11.2014, 16:46:48
  6. avatar
    [25] gerda [*]

    a výsledek benevolentní výchovy můžeme čekat ve škole. Tady je malá ukázka z příspěvku Učitelství, aneb totální výtlem.

    ...

    Začátek hodiny. Nenechte se zmýlit malým počtem žáků v učebně.

    Zbytek přijde tak za čtvrt hodinky – musí nakoupit v Žabce naproti kuřivo, čipsy a redbuly.

    Když omladina dorazí, vevalí se s ní do třídy čmoud trávy, cigár a tabáku z vodních dýmek.

    Jakmile se žáci usadí, začnou si vyměňovat flašky s pitím (pitný režim zaručuje školní řád).

    Vzduchem létají z první do poslední lavice plastové lahve, které se občas za letu srazí.

    „Kreténe, debile, čubko, zmrde!“ ozve se obvykle po takové kolizi, což druhá strana kvituje slovy:

    „Mrdám na tebe, čuráku vyjebanej! (oslovení „čuráku“ je dnes mezi mládeží konverzační obrat stejně jako kdysi „vole“).

    Když ty štěbetálky za cenu vyřvaných hlasivek ztišíte, začíná nejklidnější fáze hodiny.

    Třetina třídy zalehne se staženými kapucemi na lavice dospat noc strávenou na ICQ či Wowku (World of WarCraft),třetina si začne vyřizovat korespondenci v mobilu a zbytek osazenstva tupě zírá, vyrývaje žiletkou klikyháky do lavic, či, patří-li k hnutí emo, do svého předloktí....

    můžete si to najít podle uvedeného titulku na Googlu v plném znění.

    1. na komentář reaguje Zuza70 — #30
    superkarma: 2 13.11.2014, 16:39:58
  7. [24] Rikina [*]

    Mimo téma - jak jsou pod články ty odkazy na starší články věnované podobným věcem, tak je celkem humorné, když tam z celé diskuze zůstalo jen asi pět příspěvků, zcela bez souvislostí, jako v tomto případě pod tím článkem Dát na zadek nebo obejmout. Sml57 To si pak člověk uvědomí v plném rozsahu, jak slovo pomíjivé jest, a jak snadno se může proměnit v podivný blábol, když ztratí kontext, ve kterém bylo psáno. Sml80 Jestli by nebylo lepší teda ty historické diskuze zrušit celé, ať to tam nestraší.

    superkarma: 1 13.11.2014, 16:25:41
  8. avatar
    [23] Dimsy [*]

    Dana Haklová — #21 Že by to zase bylo pro mě? Asi den blbec...Sml52

    superkarma: 0 13.11.2014, 16:22:09
  9. [22] Rikina [*]

    cilani — #20 to by byla zbytečná námaha, je všeobecně známo, že lidi manuály nečtou Sml57

    Ohledně dětí je mi to celkem jedno, co kdo dělá se svým řvoucím vzteklým dítkem, dokud ten kravál nejsem nucena taky poslouchat. Sml80 Ale díky tomu, že vesměs nenavštěvuji místa se zvýšenou koncentrací dětí, stane se to jen výjimečně, a většinou ty matky mají rozum a nenechají potomka dělat rozruch příliš dlouho. To je nutno ocenit. Sml22

    1. na komentář reaguje cilani — #26
    superkarma: 0 13.11.2014, 16:16:01
  10. [21] Dana Haklová [*]

    Dana Haklová — #11Máte pravdu, asi jsem to špatně pochopila. Uf to je dneska denSml57

    1. na komentář reaguje Dimsy — #23
    superkarma: 0 13.11.2014, 15:54:41
  11. [20] cilani [*]

    Rikina — #14 měla by jsi sepsat manuál, jak (a proč) zůstat v klidu, pro různé životní situace. Celkem by mi to helplo a mohl by to být knižní hit.. Ušetřila bych si někdy spoustu nervů.. Sml54

    1. na komentář reaguje Rikina — #22
    superkarma: 0 13.11.2014, 15:49:36
  12. avatar
    [19] Makynka [*]

    Zuza70 — #18 taky si to myslím. Když si něco dítě nechce nechat vysvětlit, je dobré ho nechat poznat, co se tedy stane. V rozumných mezích samozřejmě.

    superkarma: 2 13.11.2014, 15:45:06
  13. [18] Zuza70 [*]

    Já jsem takové chování u dcery nezažila, ale myslím, že dítě, které si odmítá vzít bundu neví co přijde. Proto bych milou bundu vzala do ruky, dítě, třeba v triku do druhý a odešla bych. Však on by si to venku rozmyslel. Pravdou je, že dnešní ,,americká" výchova je hrozná, nejsem jejím zastáncem, ale ti rodiče, kteří tuto formu výchovy upřednostňují to jednou ,,ocení" sami.

    1. na komentář reaguje Makynka — #19
    superkarma: 1 13.11.2014, 15:29:57
  14. [17] MaVy [*]

    mě když něco podobného syn zkouší, řeknu nechceš se obléct-tak tu zůstaň a jdu pryč, sice se neuklidní hned, ale za chvilku za mnou běží, maminko počkej nezlob se, a nebo mu řeknu ,nechceš čepici neber si jí a pojď -venku ti buď bude zima, nebo to vydržíš a možná budeš mít chřipku a budeš ležet v posteli-vyber si Sml24

    superkarma: 0 13.11.2014, 15:13:30
  15. avatar
    [16] Dimsy [*]

    Dana Haklová — #11 To bylo asi na mě. Zřejmě jste můj příspěvek nepřečetla celý. Chtěla jsem tím říct, že ve chvíli, kdy se dítě vzteká je pro něj "publikum" každý, kdo si ho v tu chvíli všímá, diskutuje s ním, pohoršuje se nad ním... Je jedno, jestli jste to vy, paní učitelka, nebo babka ze sousedství. Nejlepší je opravdu odejít a vůbec si ho nevšímat. Nemá pak pro koho hrát a brzy zjistí, že to nikoho nezajímá. A když to nikoho nezajímá, nemá cenu to dělat.

    Taky jsem si tím prošla. Nejdřív jsem domlouvala, diskutovala, i nějaká ta na zadek padla, vodu jsem též zkusila. Nic nepomohlo. Až to, že jsem zcela v klidu řekla, co jako chci a pak šla pryč. Nezájem - řvi si, kopej nožkama, nikoho to nezajímá. A to jediné pomohlo.

    superkarma: 1 13.11.2014, 15:06:35
  16. [15] cilani [*]

    linde — #4 Marbulka — #5 blanca — #8 některé děcko můžeš umlátit a je ti to prd platné, nejde soudit jen podle vlastního děcka..

    superkarma: 2 13.11.2014, 15:02:40
  17. [14] Rikina [*]

    Zrovna v tomhle případě to bylo zbytečné - nechce bundu? Fajn, do jedné ruky popadnu dítě, do druhé bundu a jde se. Buď venku po pár metrech zjistí, že fakt není teplo a rád se nechá obléct, nebo je to stejně jedno, když s ním jdu do auta, a tam klidně může sedět i v tričku. Beztak to tak nejspíš dopadlo. Sml80 Ad babská rada - dítěti, které vztekle kope do bundy a mydlí do matky pěstičkama, nemá v tu chvíli cenu něco vykládat. To by matka mohla čekat za dveřma pěkně dlouho, a kde to jsme, když matinka pokorně čeká za dveřmi, až se robátko vyvzteká? Sml57

    1. na komentář reaguje cilani — #20
    superkarma: 2 13.11.2014, 14:26:22
  18. avatar
    [13] datura [*]

    Tak tohle naštěstí neznám ani u svých dětí ani u vnoučat a když vidím podobné scény v obchodě, kdy se dítě válí po zemi a řve, že něco chce, dávám vinu matce, nikomu jinému.

    superkarma: 2 13.11.2014, 13:59:53
  19. avatar
    [12] aviaki [*]

    Ono se musí stanovovat hranice už od malička. Dcera má holčičku, asi v roce, když se začala vztekat, tak jednou kousla mámu. Hned dostala (ne nijak drasticky) po pusince, chvíli máma dělala, že se zlobí a nechala jí řvát, a pomohlo to. Teď, když se vzteká, tak kouše do oblečení, případně i sama do sebe. Ale už se naučila, že do rodičů se nekoušeSml15. Je fakt, že to asi po měsíci a půl zkusila znovu, opět stejná reakce a funguje to. Sml22

    superkarma: 1 13.11.2014, 13:09:21
  20. [11] Dana Haklová [*]

    reditelka — #10Nedělám mu publikum, ale je to poměrně častý problém, který třeba některé maminky řeší. Kdybych napsala článek o andílkovi, který jen hodný, tak byste mohly říct: No a co!?

    A měly byste pravdu

    1. na komentář reaguje Dimsy — #16
    2. na komentář reaguje Dana Haklová — #21
    superkarma: 0 13.11.2014, 12:24:05
  21. avatar
    [10] reditelka [*]

    Tady je na místě důsledný, pevný a zároveň laskavý přístup. Jednou vysvětlím, podruhé připomenu a dál už vyžaduji splnění. Každý se musí naučit respektu k pravidlům.

    1. na komentář reaguje Dana Haklová — #11
    superkarma: 0 13.11.2014, 12:06:49
  22. avatar
    [9] Dimsy [*]

    A proč mu děláte publikum? Nechala bych ho vyvztekat s tím, že já zatím počkám venku a odešla bych. Paní učitelky měly odejít taky. Věřte, že když se nebude mít před kým předvádět, nebude ho to bavit. Chvíli bude zkoušet, jestli se třeba ještě někdo nenachytá a když ne, uklidní se. Mně se to osvědčilo.

    superkarma: 2 13.11.2014, 11:56:37
  23. avatar
    [8] blanca [*]

    linde — #4 Sml67 souhlasím, nejsem sice zastánce nějakého řezání, to ne, ale řekla bych, že leckdy je jedna dobře mířená lepší a účinnější, než kdejaké domlouvání a nevím co ještě. A už vůbec se mi nelíbí moderní americká výchova, kdy všichni skáčou podle toho, jak spratci pískají. A když náhodou ne, dětičky se uchylují dokonce až k násilí a všichni se tomu pak hrozně diví. A proč asi, když dítě nemá od mala zažité absolutně žádné hranice, co je ještě vhodné a co už je nepřípustné....můžou prostě všechno.

    1. na komentář reaguje cilani — #15
    superkarma: 2 13.11.2014, 10:36:57
  24. avatar
    [7] Altamora [*]

    linde — #4 Výprask nefunguje a na některé děti nefunguje ani ta studená sprcha. Na to moje fungovalo jediné - předvídat a předem se s dítětem domluvit. Je to ale náročnější než výprask. Ale dlouhodobě účinnější.

    superkarma: 2 13.11.2014, 10:33:59
  25. avatar
    [6] carmi [*]

    linde — #4 Vypadá to jako jednoduché řešení, ale bohužel naprosto neúčinné. Měla jsem takové dítě a byla to chvílema hrůza. Ale vyrostla z tohoSml16

    superkarma: 2 13.11.2014, 10:31:56
  26. avatar
    [5] Marbulka [*]

    linde — #4 souhlas Sml30Sml22

    1. na komentář reaguje cilani — #15
    superkarma: 0 13.11.2014, 10:27:59
  27. avatar
    [4] Linde [*]

    já mít takového andílka, tak se nerozpakuji, přehnu přes koleno, sundám kalhoty a ztřískám, co se do něj vejde. Učitelky budou zaručeně pohoršeny, ale to ony jsou i z toho chování dítěte, takže remcat budou v obou případech. A podruhé se to již v takto extrémním případě nevyskytne. A kdo napíše komentář o tom, že můj názor je nevhodný, pravděpodobně má takové kvítko, na které se nesmí vztáhnout ruka, doma a už teď si s ním neví rady, aby se nenarušila osobnost Sml31

    1. na komentář reaguje Marbulka — #5
    2. na komentář reaguje carmi — #6
    3. na komentář reaguje Altamora — #7
    4. na komentář reaguje blanca — #8
    5. na komentář reaguje cilani — #15
    superkarma: 1 13.11.2014, 10:11:44
  28. avatar
    [3] Saturninka [*]

    Odvést pozornost rozjíveného spratečka jde i pořádným štípnutím. Poradila nám to neuroložka, kam jsme s malinkou dcerkou dojížděli, ona sice neměla záchvaty vzteku, ale když se lekla, přestávala nám dýchat a modrala. Po všech vyšetřeních nám bylo řečeno, že je mládě zdravé jako rba, jen je moc temperamentní a že když to na ni zase přijde, máme odvést pozornost - stříknout studenou vodu do obličeje, štípnout tak, aby to zabolelo, nečekaně tlesknout... Štípnutí zabíralo a dcera jen kvikla "am" (akože au), ale dýchala :-).... Zní to možná drasticky, ale nikdo nechce, aby rodiče štípali až do modřin Sml54.

    superkarma: 3 13.11.2014, 09:29:53
  29. avatar
    [2] luneta [*]

    tak přesně takového andílka se záchvaty máme doma.Sestra taky použila sprchu a pomáhá,ale já bych to nedokázala udělat.Nezbývá než doufat,že to časem přejde.

    superkarma: 0 13.11.2014, 08:52:44
  30. avatar
    [1] gerda [*]

    Já jsem měla kliku, takové scény mi děti nikdy nedělaly a pokud jo, plácla bych je po zadku a prosadila svou. Doma se mi osvědčilo říct dopředu, co bude. Např. když si hrály a bylo potřeba, aby skončily, jsem jim dala tak čtvrt hodinky na ukončení, řekla jsem "ještě si chvilku hrejte a pak půjdeme..." Ne vždycky to samozřejmě jde, ale od toho jsme dospělí, aby dítě poslouchalo nás, a ne naopak. Lituji, ale jsem protivníkem "americké" výchovySml30

    superkarma: 5 13.11.2014, 06:37:52

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme