Rodina

Ambulantní porod

Před několika lety vznikl v České republice projekt, který nesl název „Ambulantní porod“. Cílem bylo vyhovět přání některých rodin, které by chtěly spolu být hned od prvních hodin po porodu. Tzv. "ambulantní porod" v sobě zahrnoval brzké propuštění, nejdříve za 12 hodin po porodu. Další péče o matku a dítě až do 5. poporodního dne (což je obvyklá doba propouštění z porodnice) byla zajištěna v domácnosti rodiny.

Tento projekt vznikl ve spolupráci mezi Levret s. r. o. a gynekologicko-porodnickou klinikou „ U sv. Apolináře“.

Podmínkou pro "ambulantní porod" byl zcela normální (fyziologický) porod a normální zdravotní stav matky i novorozence. Další podmínkou bylo mikrobiologické vyšetření pochvy matky v době 4-6 týdnů před porodem. Přítomnost některých bakterií v pochvě znamená vyšší riziko vzniku novorozeneckých infekcí. Posledním předpokladem pro "ambulantní porod" bylo, že v rodině nesmí mít nikdo otevřenou (tj. nakažlivou) formu tuberkulózy.

Vlastní ambulantní péče probíhala tak, že domácnost navštívil každý den jeden zdravotník:

- druhý poporodní den (tj. první den po propuštění) dětská sestra, která kontrolovala dítě, kojení, kontrolovala, jak se hojí porodní poranění a zavinuje děloha

- třetí poporodní den docházel neonatolog. Ten vyšetřil novorozence a oočkoval jej proti tuberkulóze

- čtvrtý porodní den rodičku navštívil porodník

- pátý poporodní den opět neonatolog, který odebíral dítěti krev na vyšetření, které zjišťuje přítomnost některých vrozených vad látkové výměny - hlavním důvodem je vyšetření funkce štítné žlázy

Ambulantní sledování kladlo samozřejmě zvýšené nároky na matku, která sama musí sledovat dítě a v případě problémů nebo pochybností se spojila s lékaři. Abychom usnadnili sledování příjmu potravy, byla domů zapůjčena váha. Matka také musela u svého dítěte pomoci s očkováním a odběrem krve - v nemocnici pomáhá lékaři sestra. Rovněž bylo třeba počítat s větší fyzickou zátěží než v porodnici. Matce bylo vždy doporučeno, aby jí v prvních dnech někdo pomohl s péčí o domácnost, aby se sama mohla věnovat výhradně sobě a dítěti.

Organizační opatření pro ambulantní porod

Žena se mohla pro ambulantní porod rozhodnout až během porodu, pak stačilo rozhodnutí sdělit komukoliv ze zdravotního personálu. Pokud žena porodila nejpozději ve 3 hodiny ráno, mohla domů po splnění všech podmínky odejít za 12-13 hodin po porodu. Pokud porodila později, byla propuštěna následující den po ranní vizitě. Před propuštěním neonatolog vyšetřil ještě jednou novorozence a porodník zhodnotil, jestli propuštění umožnuje také zdravotní stav ženy. Matka před propuštěním vždy podepsala poučení (tzv. pozitivní revers, viz příloha). Pak ji neonatolog poučil o tom, jak se starat o dítě a jak kojit. Na cestu domů žena dostala kontaktní telefonní čísla. V případě nouze mohla každá matka non-stop volat o pomoc nebo o radu. Pátý den po porodu byla matka a dítě předána do péče ambulantního gynekologova a pediatra.

Matka (i celá její rodina) musela vždy předem zvážit okolnosti domácí poporodní péči. Zdravotnický dohled nad nedělkou i nad dítětem nemohl být pochopitelně doma tak nepřetržitý, jako kdyby zůstala v nemocnici.

Možná rizika ambulantní poporodní péče jsou především tato:

- některé vrozené vady a některé vrozené chyby látkové přeměny se mohou projevit až později než za 24 hodin po porodu. V takovém případě může dojít i k rychlému zhoršení zdravotního stavu novorozence.

- při ambulantním ošetřování mohou být později, než při pobytu v porodnici zachyceny získané nemoci, především infekční; důsledkem může být nutnost opětného přijetí do nemocnice a případně prodloužení léčby, v krajním případě i zhoršení vyhlídek na vyléčení.

- při ambulantním ošetřování nelze tak precizně jako při pobytu v porodnici sledovat výživu kojence a množství přijaté potravy, resp. přesnost tohoto sledování je zcela závislá na matce.

- při ambulantním ošetřování se očkování proti tuberkulóze provádí třetí až pátý poporodní den. Metodický pokyn Ministerstva zdravotnictví však doporučuje, aby se toto očkování provedlo ještě před propuštěním z porodnice. Důvod spočívá v tom, že pokud by novorozenec před očkováním přišel do styku s osobou s tzv. otevřenou (tj. nakažlivou) tuberkulózou, mohou vzniknout vážné komplikace, až ohrožení života novorozence

- dojde-li k rozvoji novorozenecké žloutenky nebo jiných stavů, které vyžadují zvýšené sledování, je nutné opětovné přijetí do nemocnice.

- při ambulantním ošetřování je ztížena možnost bezprostřední konzultace zdravotnického personálu při problémech souvisejících s kojením nebo při jiných tělesných potížích v šestinedělí (např. krvácení, bolesti v podbřišku, zvýšené teploty a další). Totéž se týká případných zdravotních problémů dítěte.

- brzký odchod domů znamená větší fyzickou i psychickou zátěž pro matku a nedostane-li se jí přiměřené pomoci, může se zvýšit riziko poporodních psychiatrických komplikací, včetně dlouhodobých.

Cena ambulantní péče (která se neúčtovala zdravotním pojišťovnám) činila 6 000.- Kč. Pokud nastala situace, která si vynutila opětovné přijetí do nemocnice dříve než 5. poporodní den, pak se rodině vrátila z této částky 2 000.- Kč.

Text informovaného souhlasu:

Žádám o propuštění v programu ambulantní poporodní péče. Byla jsem poučena o její organizaci, o péči o dítě a o zdravotních aspektech šestinedělí. Požadavky, které jsou na mne kladeny, budu respektovat. Obdržela jsem písemné poučení o způsobu péče a o zdravotních rizicích, která se mohou objevit, a kontaktní telefonní čísla.

Před propuštěním jsem byla poučena o ošetřování novorozence, jeho výživě a technice kojení. Byla jsem seznámena s režimem ambulantního sledování (tj. první "domácí" den mne navštíví dětská sestra, druhý den neonatolog, třetí den porodník, čtvrtý den neonatolog). Souhlasím s ambulantním provedením obvyklých odběrů krve, které se provádějí novorozencům v rámci vyšetření, která mají vyloučit některé vrozené vady látkové přeměny i dalších odběrů podle doporučení neonatologa. Souhlasím s ambulantním očkováním novorozence proti tuberkulóze (pokud to jeho zdravotní stav umožní). Po pátém dnu po porodu budu předána do péče svého ambulantního pediatra a gynekologa. Do té doby se budu při všech problémech obracet výhradně na kontaktní telefonická čísla, která jsem obdržela při odchodu na propustku. V případě nouze se obrátím výhradně na lékaře gynekologicko-porodnické kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. Souhlasím s tím, že v případě potřeby nastoupím opět na lůžko na gynekologicko-porodnickou kliniku.

nedělka

Nedělka i dítě jsou schopny propuštění v programu domácí poporodní péče.

porodník neonatolog

V Praze dne, hod.

Dovětek: o ambulantní porody nebyl v Praze a jejím okolí zájem a nebylo to určitě jeho cenou. Tímto způsobem porodilo jen několik žen, nebylo jich ani 20. Proto se od tohoto organizačně náročného projektu upustilo.

MUDr. Antonín Pařízek, CSc.
Ivana Ašenbrenerová
Z připravované knihy o těhotenství a porodu

   
25.05.2004 - Těhotenství a porod - autor: Odborný článek

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [71] Andula [*]

    Sandy: a nemohlo se to rozječet jen tak nějak... já taky o sids samozřejmě vím, ale prostě jsem si tohle riziko nepřipouštěla, jiných věcí se bojím víc

    superkarma: 0 26.05.2004, 21:04:55
  2. avatar
    [70] Lesana [*]

    Sandy: :o) Jsem dětská sestra - kdybych měla u dítěte číhat na vše, o čem jsme se ve škole učily nebo co jsem zažila v praxi, tak brzy skončím v Bohnicích :o) Tím spíš, že máme v rodině vrozenou vadu ledvin, se kterou sice my žijící proplouváme v pohodě, ale třeba můj děda na ni v mladém věku zemřel (a kdyby se stejný typ "poštěstil" mým dětem, nebyli by na tom dnes o moc líp). A víš co? O náš barák v posledních asi pěti letech třikrát "zastavoval" auťák v plné rychlosti - z toho jednou se trefil přímo do vchodových dveří... Takže já fakt mám větší hrůzu z autonehod, než ze SIDS. No, každej jsme nějakej ;o)

    superkarma: 0 26.05.2004, 20:44:25
  3. avatar
    [68] Lesana [*]

    Andula: HA - kdo jsi???? Pokud myslíš tu příšernou křižovatku na metru Pražského povstání, tak to je moje noční můra :o( Za těch asi pět let, co tu žiju, mě tam třikrát MÁLEM srazil nějaký imbouš s mobilem u ucha a rychlým autem. Nepřeháním, pokaždé u toho skřípěly brzdy ostatních aut v křižovatce, aby nebyla bouračka :o(

    superkarma: 0 26.05.2004, 16:50:06
  4. avatar
    [67] Andula [*]

    Lesana: my jsme paranoici u přechodu obě, koukám hlavně na Pankráci, že?

    superkarma: 0 26.05.2004, 15:44:32
  5. avatar
    [66] Andula [*]

    Žábina: tedy jasně, stát se může cokoli běhm 48, ale něco se projev až za týden, něco třeba během roku a tak, přesně už to ostatně napsala Lesana

    superkarma: 0 26.05.2004, 15:43:44
  6. avatar
    [65] Andula [*]

    Žábina: ale s dítkem o 7 týdnů dřív narozeným bych samo normál hned domů nešla

    superkarma: 0 26.05.2004, 15:40:59
  7. avatar
    [64] Lesana [*]

    Žábina: :o) Stát se může cokoli kdykoli :o) Spíš už to záleží na přístupu každého jedince. Někoho straší SIDS, do roka dítěte je jako na trní, kupuje si do postýlek alarmy, jiný (jako třeba já) se přes to přenese a není to pro něj důležitý. I když SIDS existuje. Někdo by s mimčem na kojenecké plavání nešel ani za nic (co kdyby mimčo vdechlo vodu nebo chytlo infekci...), jiný (jako já) tam chodil rád a pravda je, že když jsme nečekaně skončily pod vodou, vždycky to byl větší šok pro mne než pro ... Na druhou stranu já mám hrůzu z přecházení silnic, zas si kolikrát připadám jak paranoik právě u přechodu... No jo, každý máme něco :o) Ambulantní porod je v mnoha zemích normální součástí porodních služeb a světe div se, zajišťuje ho porodní asistentka a "obvoďák". A je škoda, že u nás prakticky provádíme pouze jeden model péče o těhulku, maminu a mimi, já bych si tááák ráda vybrala něco jiného... Třeba porod v porodním domě...

    superkarma: 0 26.05.2004, 14:56:06
  8. avatar
    [63] Žábina [*]

    Lesana: jo já vím, že to není dobrý příklad ten můj, chtěla jsem jen říct, že stát se může fakt cokoliv - prvních 48 hodin...

    superkarma: 0 26.05.2004, 13:44:58
  9. avatar
    [62] Lesana [*]

    Žábina: MMCH jestli jsem dobře postřehla, spor jde o to, že mimi přestalo dýchat? U infekce plic (a u nedonošeného mimi jsou samozřejmě plicní problémy častější, než u donošeného) je to riziko zase větší, než když je mimi úplně v pořádku... Ono souvisí všechno se vším...

    superkarma: 0 26.05.2004, 09:03:33
  10. avatar
    [61] Lesana [*]

    Žábina: kdybys rodila o 7 týdnů dřív, tak by sis na ambuporod mohla nechat zajít chuť. Právě pro zvýšené riziko pro miminko.

    superkarma: 0 26.05.2004, 09:01:20
  11. avatar
    [60] Žábina [*]

    Andula: ano narodil se předčasně o 7 týdnů, ale doktor mi říkal, že kdyby neměl infekci plic, byl by to úplně normál-porod, ani by nemusel do inkubátoru...takže bych šla taky normálně domů....

    superkarma: 0 26.05.2004, 08:44:45
  12. avatar
    [59] astra [*]

    tak to my jsme nemusely nic zapisovat, si vážila sestra 1x denně.

    superkarma: 0 25.05.2004, 23:40:42
  13. avatar
    [58] Fifinka [*]

    Lesana: určitě šlo o to očkování, pamatuji si to přesně, našla bych to i v mailech, tehdy mne to hooodně zarazilo

    superkarma: 0 25.05.2004, 22:51:39
  14. avatar
    [57] Lesana [*]

    Ladia: přesně TO jsem zažila u prvního mimča :o) Byla jsem z toho věčného vážení před kojením, po kojení (= buzení čerstvě uslého dítěte) na nervy a když si mě moje švagrová - lékařka, vytáhla do svého lékařského pokojíku, tak jsem se jí tam psychicky složila :o( Chvíli na mne koukala jak na cvoka a pak řekla - ježíšmarjá, vždyť jsi dětská sestra a VÍŠ, co v těch papírech chtějí mít napsané. NO TAK JIM TO TAM NAPIŠ a dejte si s malou pokoj Pomohlo to, ale stejně jsem byla ráda, když jsem vypadla domů :o)

    superkarma: 0 25.05.2004, 22:36:19
  15. avatar
    [56] Lesana [*]

    Á jé, já se tu ani nemusím fyzicky vyskytnout, abych si stěžovala

    Co tu Fif psala, se mi stalo v Krči v prosinci 2000 - jenom si už dnes jaksi nevzpomenu, jestli mi dítě naočkovali nebo mu jenom odebrali krev? Ono je to prašť jako uhoď, neinforovali o ničem Kdysi jsem o tom psala na Rodinu, dalo by se dohledat... Ano, dítě sice se mnou bylo na pokoji, ale vzali mi ho, když jsem spala. Pak mě akorát sestra probudila, že mi brečí dítě, a i když jsem se s ní rozespale snažila zavést řeč (divila jsem se, že jsem ho brečet vůbec neslyšela), tak mi ho jenom s úsměvem vrazila a zmizla. Teprve od spolubydlících jsem se dozvěděla, proč jsem ho neslyšela (brečelo na sesterně ne na pokoji) a co mu dělali Docela mě šokovalo, že si kdokoli dovolí cokoli provést na MÉM dítěti, aniž by mi to aspoň oznámil. Přitom já, jakožto rodič bych měla s každým výkonem souhlasit - výjimku zákon uznává pouze v případě, že dítěti jde akutně o život. No nic, to už je dávná historie, kterou bych nevytahovala, nebýt Fifi...

    Jinak ambuporod, kdy mi jeden den přijde dětská sestra (no, dejme tomu), druhý den porodník neonatolog (k čemu mi bude?), třetí den porodník (na co?) a čtvrtý den opět neonatolog (fakt mi uniká smysl) a za to vysolím šest tisíc To je, s prominutím, péče na Potřebuju někoho, kdo je schopný zkontrolovat jak mimčo, tak mě, pomůže mi s kojením, pomůže mi s péčí o dítě - ideálně tedy porodní asistentku. A to pokud možno jednu, protože když vás vidí každý den někdo jiný, nemá porovnání.

    Ta rizika mě taky docela rozesmála V nemocnici mi sledovali výživu miminka tak, že jsem dělala čárky za kojení do papírů a denně jsem ho ráno zvážila (dle mojí pediatričky zbytečně často...)¨- nic, co bych nemohla dělat doma. TBC mi na kalmetizaci řekli, ať si přijdu těsně před koncem šestinedělí, že rvát očkování do mimča dřív je zbytečně brzo... S infekcí mimčo poprvé odcházelo už z porodnice (bodeť by ne, když jsme se na pokoji vystřídaly čtyři maminy a nespočet nemocničního personálu, v období chřipek pochrchlávajícho a s rýmou u nosu...). Psychickou zátěž pro mne spíš znamenal poprvé pobyt v nemocnici, přiznávám, že už po příchodu ze sálu na oddělení jsem měla chuť popadnout dítě a prásknout za sebou dveřmi (neudělala jsem to proto, že jsem neměla zajišťou poporodní ambulantní péči)...

    Podruhé jsem si ji zajistila a byla jsem mile překvapená, jak se mnou všichni jednali. Jak se mnou probrali možná rizika, co by se mělo udělat, co se musí udělat... Nikomu nešlo o to mě zastrašit a odradit, ale naopak mi pomáhali najít a zajistit co nejlepší možnou péči. Primář Kavan z Vrchlabí, doktorka Korbelářová odtamtéž, doktorka Halašková - pediatrička mých holek, PA Barešová z Prahy, personál z kalemtizačního centra v Praze na Budějovický. Škoda jen, že zdravotní pojišťovny preferují nemocniční péči před ambulantní :o( Je moc fajn, když mi v nemocnici proplatí nadstanrd, jenže když je zároveň problém sehnat PA, která by domů docházela "na pojišťovnu" (a pozor, na tu má v podstatě nárok KAŽDÁ RODIČKA - jedna návštěva před porodem a tři po porodu)...

    superkarma: 0 25.05.2004, 22:29:52
  16. avatar
    [54] Andula [*]

    Ladia: přesně, já byla plná síly a energie a to jsem měla koukat do stropu a bloumat s potomkem po chodbách?

    superkarma: 0 25.05.2004, 22:02:19
  17. avatar
    [53] Andula [*]

    bubuli: doma by samozřejmě měly rodit jen ženy, které jsou zcela zdravé a kde se ani u dítěte nepředpokládá komplikace, nelze to srovnávat třeba s tím, že někdo rodí překotně a pak porodí doma a podobně

    superkarma: 0 25.05.2004, 22:01:35
  18. avatar
    [51] Ladia [*]

    Rikina: na vrátnici ne, ale když jsem byla po porodu plná síly a energie, miminko bylo zdravé a spokojené, tak mi polehávání v porodnici připadalo dost nudné a zbytečné. Akorát jsem stresovala mimčo tím, že když např. zrovna usnulo a přišel někdo, kdo se "nutně" potřeboval na něj podívat, vzbudil ho a pak nastal jekot. Já byla na nervy z neustálého zapisování toho, kolik přesně a kdy mimčo vypilo mlíčka
    Musím prásknout, že jsem si pak ty hodnoty "cucala" z prstu, abych měla pokoj

    superkarma: 0 25.05.2004, 21:20:53
  19. avatar
    [48] Andula [*]

    On ten ambulantní porod v podání apolináře byl tak nějak nemocniční pobyt přesunutý domů a to celé za 6 tisíc, děkuji pěkně

    superkarma: 0 25.05.2004, 20:52:12
  20. avatar
    [46] Vivian [*]

    Andula: na zdejší prostředí až příliš

    superkarma: 0 25.05.2004, 20:18:14
  21. avatar
    [45] Andula [*]

    Vivian: drzé, že?

    superkarma: 0 25.05.2004, 20:11:07
  22. avatar
    [44] Vivian [*]

    Andula: právo svobodné volby? Ale běž...

    superkarma: 0 25.05.2004, 19:47:51
  23. avatar
    [43] Andula [*]

    Rikina: ale nejde přece o porod ve vrátnici - navíc, tam bývá dost průvan - nýbrž o to, aby měl každý dostatek informací a na jejich základě si mohl vybrat, co mu vyhovuje

    superkarma: 0 25.05.2004, 19:13:36

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [42] Andula [*]

    Žábina: chápu, ale je to myslím velmi výjimečné a okud si dobře pamatuju, narodil se dříve nebo tak něco? ale možná se mýlím

    superkarma: 0 25.05.2004, 19:11:51
  2. avatar
    [41] JanaVa [*]

    Fifinka: no, nesmíme. Vem si - můj otec selektivní deficit IgA, moje matka se odmítá nechat natestovat, ale má cca 2 autoimunní onemocnění, já sama autoimunita + kombinovaný imunodefekt, zrovna zítra jdu na další dávku injekčního IgG abych mohla vůbec fungovat a syn se ponaličku dává dohromady. Ale rozhodně když se v jeho 4 měsících zjistilo, jak na tom je, nám docela gratulovali, že to vůbec nějak přečkal. Byl stopstav s jakoukoli vakcínou skoro do roka věku... Mohla z toho být ošklivá život ohrožující infekce. Ale zdejší dámy jsou samozřejmě zdravé jako řípy, nějaké braní hrsti léků a dojíždění na injekce aby vůbec nějak žili je netrápí, takže tohle prostě není jejich problém. Fif, kdo nemá takovéhle problémy v rodině nepochopí. Že sytý hladovému nevěří bych podepsala 150-krát (ehm převrat v KlFree mi potvdil, že naivita opravdu kvete ).

    superkarma: 0 25.05.2004, 18:48:48
  3. avatar
    [40] astra [*]

    Rikina:

    superkarma: 0 25.05.2004, 18:07:14
  4. avatar
    [39] Vivian [*]

    Rikina: ty jsi dneska nějaká nabroušená, kočičko špatně vyhajaná?

    superkarma: 0 25.05.2004, 17:54:02
  5. avatar
    [37] Fifinka [*]

    Sandy: ještě jsi nenapsala, že je krměj něčím, nic nesměj.

    superkarma: 0 25.05.2004, 17:26:10
  6. avatar
    [36] Fifinka [*]

    JanaVa: to jsem ani nevěděla, že Vám řekli, že nesmíte být po porodu očkováni ..pokud vím, Lesana tehdy byla v Krči..dítě odnesli z postýlky, zase přinesli a dali do postýlky, a ona pořád spala o ničem nevěděla , to že dítě bylo očkované jí řekla maminka, co ležela s ní na tom pokoji.

    superkarma: 0 25.05.2004, 17:24:06
  7. avatar
    [34] JanaVa [*]

    Žábina: ale samozřejmě, od toho tam přece jsou . Já jen říkám, že pro NĚKTERÉ děti je to v porodnici trochu rizikové v tom smyslu, že u některých dětí se podle rodinné anamnézy a doporučení specialistů některé zavedené procedury absolutně nesmí provádět. Matka nemá tak docela kontrolu ani jistotu, že se toho jaksi lékaři budou držet. Ono takové očkování živou !!! vakcínou (ona jiná není) proti TBC u dítěte se závažným vrozeným imunodeficitem mohlo být fatální, víš. Takže moje výhrada je jen k tomu, že je nutné velmi ohlídat, aby se veškerá data o rodině a doporučení specialistů brala velmi vážně.

    superkarma: 0 25.05.2004, 15:21:03
  8. avatar
    [33] Žábina [*]

    JanaVa: mýmu v porodnici zachránili život....
    teď už je naštěstí OK.

    superkarma: 0 25.05.2004, 14:55:06
  9. avatar
    [32] JanaVa [*]

    Žábina: "bezpečnější" pobyt v NĚKTERÝCH porodnicích a pro NĚKTERÉ děti je skutečně relativní. Jednoho syna mám, prošel si tím tak nějak podobně, ale výhra to pro něj nebyla. Vleklé alergické potíže a imunologické, ve 3,5 letech ještě stále nutné omezení styku s dětmi a hypoalergenní výživa (samozřejmě stále není až na výjimky s námi)... Pro další dítě (které si chceme co nejřív pořídit) proto bude platit naprostý zákaz podat mléko jiné než hypoalergenní, optimálně Nutrilon pepti nebo Nutrilon pepti MCT (kvůli mým hormonálně-imunologickým potížím je pravděpodobnost dobrého rozjetí kojení poměrně nízká, tak jako ani u syna to nešlo a laktace se jaksi absolutně nedostavila - což při mém onemocnění je prostě poměrně běžné)... A právě vzhledem k rodinnému výskytu závažnějších imunologických poruch jakékoli mé dítě NESMÍ být v porodnici proti ničemu očkováno. Naopak již před početím!!! nás na to upozornili ve specielní celostátní očkovací ambulanci ve FM Motol, kam docházíme se synem. Takže pokud by se jaksi někdo nepodíval do papírů a to děcko by nakrmil ne-hypoalergenním mlékem + naočkoval, měl by z toho ten člověk veliké veliké potíže. A bohužel to dítě zřejmě větší . Takže se chystám na to, že AŽ budu v té situaci, tak nebudu opakovat nic jiného než to, co malému udělat NESMÍ.

    superkarma: 0 25.05.2004, 14:44:19
  10. avatar
    [31] Nanet [*]

    Já se domů neskutečně těšila, ale byli tam maminka a smlouvala alespoň o další dva dny, prostě se necítila, že to doma zvládne.
    Vlastně je to skvělé, že dneska si každá vybere to co jí vyhovuje. Já pro příště budu v porodnici a pokud chce jít někdo domů a jsou oba v pořádku, proč ne.

    superkarma: 0 25.05.2004, 13:49:35
  11. avatar
    [30] Nanet [*]

    Fifinka: mám velké štěstí, že je zdravý jak řípa, jo, jo nikdy nevíš co se stane a je jedno jestli první, pátý , nebo dvacátý den.
    A můj v kuchyni

    superkarma: 0 25.05.2004, 13:37:57
  12. avatar
    [29] Žábina [*]

    Fifinka: já spíš myslela prvních 48 hodin...ne 4 nebo 5 den.

    superkarma: 0 25.05.2004, 13:29:18
  13. avatar
    [28] Žábina [*]

    Andula: no kdyby ti dítě druhý den přestalo dýchat jako mě, mluvila bys asi jinak ....

    superkarma: 0 25.05.2004, 13:28:32
  14. avatar
    [27] Fifinka [*]

    Nanet: podívat se do papírů - tím myslím takovej ten papír, kde jsem psala, v kolik hodin bylo kojeno a kam jsem zapisovala, kolik po vážení přibralo - ten mělo dítě normálně u postýlky.

    Žábina: no já prostě nevím..pustili mne domů 4. den..co kdyby se dítěti stalo něco pátý den doma? Je rozdíl v tom, když se dítěti stane něco čtvrtý či pátý den? To bych si pak měla říkat: Pustili mne příliš brzy, kdybych odešla až pátý den, tak by ho zachánili? atd..

    superkarma: 0 25.05.2004, 13:27:43
  15. avatar
    [26] Fifinka [*]

    Nanet: jak píšu dole, reid bych nedovolila nikomu zapnout. Nemohu to používat ani doma (dítěti jsou tři roky), protože moje dítě je alergické, a nevím, co by to s ním jako udělalo.
    A po kuchyni by u nás samozřejmě hopkal manžel, ale je mi jasné, že tohle asi všichni manželé nezvládaj. S větou, že pobyt v porodnici je bezpečnější pro matku a dítě, než pobyt doma souhlasit nemohu, protože opravdu nevím, co kdo kdy bude s mým dítětem dělat a já u toho nebudu, abych zasáhla - ona třeba jen ta alergie na KM je do budoucna pro dítě prostě "výborný vklad".

    superkarma: 0 25.05.2004, 13:21:09
  16. avatar
    [25] Andula [*]

    Žábina: když to ale budeš takhle brát, stát se může něco kdykoli a taky nikdo není se zdravým miminkem v nemocnici měsíc.
    Já jsem odešla druhý den, syn se narodil večer, šla bych hned, ale porodní asistentka mě "ukecala", aby to nevypadalo, že mě navedla ona.
    Po telefonu jsem si domluvila očkování na TBC na cca 4. den a nebyl to problém, dítko mezitím dostalo novorozenckou žloutenku a dokonce ani to nebyl problém, jen mi řekli, ať ho neukazuju hned pediatrovi bna obvodě, že by mě hnal do nemocnice

    superkarma: 0 25.05.2004, 13:20:33
  17. avatar
    [24] Nanet [*]

    Fifinka:"17" souhlasím,že porodnice a komfort není totéž, přitom když jsem se tam šla před porodem podívat vypadalo všechno fajn, bohužel si vybral nejméně vhodnou dobu, porodnice narvaná, personálu málo.
    Ty si se mohla podívat do papírů? To mně nikdo nic ukázat nechtěl!

    superkarma: 0 25.05.2004, 13:19:04
  18. avatar
    [23] Žábina [*]

    Fifinka: no doma bys možná nemusela honit komáry, jídlo bys měla ideální, ale kdyby se něco stalo...než by dorazila pomoc...já bych nemocnici tak neodsuzovala...je třeba si taky uvědomit, že to není HOTEL l.kategorie ....

    superkarma: 0 25.05.2004, 13:12:50
  19. avatar
    [22] Nanet [*]

    Fifinka: no mohla jsem si vybrat, honit komáry hadrem, ale byli tam vysoké stropy, nebo číhat s plácačkou, až dosedne na a nebo ho nechat poštípat, reid jsem nechala puštěný tak 10min a pak po tmě větrala, navíc ne u půldeního mimina.
    Co se týká jídla servírovaná čočkovka nebo gulášovka není pro kojící matku to pravé ořechové. Ale ruku na srdce po porodu, bych po kuchyni moc nehopkala. Já taky nemám na pobyt v porodnici nejlepší vzpomínky, (ale neberu to tak, že nás tam trápili schválně, spíš to vypovídá o zoufalé situaci celého zdravotnictví), je to jen na každé jestli bude v nemocnici nebo půjde domů. Jen podle mně je pobyt v porodnici bezpečnější pro matku i dítě. Vždyť jde o pár dní a když jste vydrželi porod, tak tohle už, se dá taky vydržet Ale to, ať si každá rozhodne sama, je to koneckoců jen její věc.

    superkarma: 0 25.05.2004, 13:08:30
  20. avatar
    [20] Fifinka [*]

    Lenka: no myslím, že to je spíše otázka pro Lesanu..u nich to bylo tak, že Lesana spala, dítě jí odnesli a naočkovali.

    U nás to bylo tak, že mi řekli, že mám teplotu (to mám po porodu vždycky) a že si ho odnesou na noc-abych si jako odpočinula, takže ho odnesli a řekli, že ho na kojení donesou, když se jako probudí...přinesli ho v 7 ráno a v papírech mělo napsáno že ve tři ráno dostalo čaj

    superkarma: 0 25.05.2004, 13:04:48
  21. avatar
    [19] Andula [*]

    Žábina: já jsem si ambulantní porod podruhé "vyrobila", prostě jsem z té porodnice odešla považuju to dodneška za nesmírně šťastné rozhodnutí, kdyby to šlo oficálně, nebudu samozřejmě utíkat

    superkarma: 0 25.05.2004, 13:04:13
  22. avatar
    [17] Fifinka [*]

    gerda: já rozhodně negeneralizuji..to s tím KM není můj případ, ale je to případ několika maminek s tímhle zdravotním problémem. Navíc jsem už rodila 2x, pravda, ve stejné porodnici. S jídlem to bylo stejné při obou porodech, se sprchama taky - no rodila jsem v rozmezí 5ti let, třeba ty sprchy už nějak vyměnili.
    Já sama bych po 12-13 hodinách od porodu neodešla, to ne. Ale reakce, že v porodnici je komfort bez starostí, s tím nemohu rozhodně souhlasit.
    A navíc - Tvoje reakce číslo 12.: tady se přece nepíše o porodu doma, ale o ambulatním porodu.

    A jak píše medved: Jsem rozhodně pro možnost volby a tom v čemkoliv. Když si už nemohu zvolit, co bych pro sebe či pro své dítě CHTĚLA, tak chci být alespoň imformována, co se s ním dítětem bude dít. To že mému dítěti dají bez mého svolení Nutrilon, polijí ho ajatinem či ho např. bez mého věděmí naočkují (doufám, že to bude číst Lesana-té se tohle stalo), tak to by mne tedy rozčílilo docela určitě. Jsem jeho matkou tak snad mohu vědět, co s mým dítětem děje, ne?

    PS: jsem příznivcem očkování, píšu to tu jako příměr..

    superkarma: 0 25.05.2004, 12:49:41
  23. avatar
    [16] Ladia [*]

    Ambulantní porod bych brala všemi deseti

    superkarma: 0 25.05.2004, 12:42:37
  24. avatar
    [14] medved [*]

    ja nevim, proc jste se do fifi tak pustily ja myslim, ze je super, ze je ta moznost volby...kdo chce byt v porodnici, at tam je...kdo nechce, at jde domu....to je prece pokrok

    superkarma: 0 25.05.2004, 11:56:48
  25. avatar
    [11] Fifinka [*]

    vladka: no jo..jenže to jídlo, co mi předložili v porodnici všem dětem dělalo nadýmání! Sestry nám říkaly, ať to radši nejíme!

    superkarma: 0 25.05.2004, 11:45:10
  26. avatar
    [10] Fifinka [*]

    Nanet: aha, takže mojí povinností po porodu je to, abych odháněla od dítěte komáry! neměla by náhodou žena po porodu odpočívat?? A budeš se divit, ale ty reidy do zásuvky, to bych prostě u dítěte "starého" asi tak půl dne prostě nedovolila NIKOMU zapnout. Vždyť ani květiny od návštěv na pokoj nesměj, natož tohle!

    superkarma: 0 25.05.2004, 11:43:35
  27. avatar
    [9] Fifinka [*]

    Žábina: ježišmrjá, takže žena po porodu má v pokoji kde s ní leží její právě narozené dítě -totiž na roomingu- honit s hadrem komáry?? A to že jídlo je zcela nevhodné pro kojící matku, natož pro alergickou matku to je taky komfort? Navíc to, že dítěti dají čaj bez vědomí matky, přestože matka řekne: přineste mi ho na kojení, kdyby se dítě probudilo, je správné? A to raději nemluvím o případech, kdy dají dítěti Nutrilon, přestože má matka alergii na KM ! a matka to samozřejmě má napsáno ve své kartě velkými tiskacími písmeny .. tak tomuhle je říkám odpovědnost

    superkarma: 0 25.05.2004, 11:40:50
  28. avatar
    [7] Nanet [*]

    Fifinka:no já rodila o prázdninách, v době dovolených, takže dvě přepracované sestry na celém oddělení prostě nestíhali, o nějaké pomoci jsme si mohli nechat zdát, na komáry jsem si nechala hned druhý den přivést takový ten reid do el. zásuvky, no a i když jídlo byli studený blafy, každá návštěva s potěšením donesla něco na zub, tím chci říct jen to, že pár dní nepohodlí stojí za to, aby mimčo bylo O.K

    superkarma: 0 25.05.2004, 11:36:28
  29. avatar
    [5] Žábina [*]

    Fifinka: ale těch pár dní to jde vydržet ne? zdraví dítěte je podle mě přednější než pár dní vystydlé jídlo .....

    superkarma: 0 25.05.2004, 11:21:03
  30. avatar
    [4] Fifinka [*]

    gerda: nojo..jenže jaksi já třeba nepovažuji plnej pokoj komárů za komfort, nepovažuji za komfort to, že mne ostatní miminka budila, o komfortu ve sprchách ani nemluvím ..a to že by mi něco přinesl něco pod nos, o tom tedy taky nemluvím..např. jídlo jsem měla vždy studené, neboť doba jídla zrovna vyšla na kojení ... o tom, JAKÉ to bylo jídlo, o tom ani nemluvím

    superkarma: 0 25.05.2004, 11:11:10

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme