Alkohol je dávný společník člověka. Jeho účinky má většina z nás poměrně probádané :-), ale přesto o něm přežívá mnoho mýtů, které nemají s realitou mnoho společného...

Když se před večírkem najím, snesu podstatně více alkoholu, než kdybych se nenajedl. "To není pravda, takto dosáhnete pouze toho, že promile alkoholu v krvi vám budou stoupat pomaleji", uvádí primář Reinhard Haller z rakouského Vorarlbergu v rozhovoru pro agenturu APA.

Odbourávání alkoholu urychluje svižný pohyb. Ani to není pravda: podle Hallera se alkohol rozhodně vypotit nedá. 95% alkoholu dostanou na starosti vaše játra; zbývajících 5% se skutečně může z těla dostat i kůží, ale v celkovém objemu vypitého lihu to nemá žádnou váhu. Obdobně nefunkční jsou i metody typu "dýchej s otevřenými ústy studený vzduch".

(soutěž 1 - do)

Káva a energy drinky snižují účinky alkoholu a zahánějí kocovinu. To je rovněž nesmysl - energy drinky naopak účinek alkoholu znásobují. A pokud jde o kocovinu, kofein obsažený v kávě vás jistě osvěží a povzbudí, ale alkohol zůstane tam, kde je.  

Stačí se trošku prospat a budu střízlivý, jako bych ani nepil. Kdepak. Po pár hodinách spánku máte v těle mnoho zbytkového alkoholu, který je stejně nebezpečný jako alkohol čerstvě vypitý. Nevyplatí se tedy sedat do auta: rizika jsou stejná, jako byste byli opilí, nemluvě o tom, že i zbytkový alkohol u policistů nadýcháte. "Trvá až deset hodin, než se tělo zbaví jednoho promile," upozorňuje doktor Haller.

Alkohol mě zahřeje. Alkohol skutečně vyvolává pocit zahřátí. Je to způsobeno tím, že rozšiřuje cévy, a tak vám tělem proudí hotové "vlny" příjemného tepla.. Zároveň se ale velmi zvětšují tepelné ztráty. To je nebezpečné zejména v zimě, kdy si přesto, že je vám subjektivně krásně teplíčko, můžete uhnat pěkné omrzliny či nastuzení.

Dám si panáka a krásně se mi spí. Naopak. Vaše tělo je alkoholem unaveno, a proto se vám oči zavřou brzy po dopadu do peřin. Usnete snadno. Avšak: odbourávání alkoholu vaše tělo zaměstná po celou noc, a tak budete ráno podstatně méně odpočatí, než byste byli bez panáka. Navíc, jak upozorňuje psychiatr Haller, takový zvyk vede rychle k návyku, a to může špatně dopadnout. 

(soutěž 12 - po) 

Znáte nějaké další zvěsti a domněnky a zaručené recepty, které se špiritusu týkají? Podělte se o ně! Zajímavé mýty, které se objeví v diskuzi pod článkem, uveřejníme i s jejich "dokumentátorem". :-)

Jak upozorňuje Lilithheta (a dotvrzují jistě nejen moje zkušenosti), pomáhá se před usnutím "naředit" nejméně půl litrem vody (džusu, šťávy...) bez bublinek. Alkohol dehydruje, a právě dehydrace je jedna z ošklivostí kocoviny. :-) 

Reklama