Nepozvánku na představení Studia Aldente Romance pro křídlovku, zaslala naše brněnská agentka Jitka. Přetrpěla představení na karimatce - to by se ve slušných divadlech dít nemělo.

Vzpomínáte si na slavný film Otakara Vávry Romance pro křídlovku?

Jen pro připomenutí krátká ukázka...

Vypráví příběh nešťastné osudové lásky Vojty a Teriny. Film je převyprávěním stejnojmenné Hrubínovy básně. A tak, pro atmosféru ještě pár počátečních veršů...

Pralesy kopřiv, hvězdami bičované
k oknu dokořán. Vlahá srpnová noc.
Sedím v okně s koleny u brady. Bdím.
Musím bdít. A chlad ze světnice mě tiskne
do teplých a vonných vosků tam venku.

(Tiskne mě na pečeť vzpomínky, již jednou
se odhodlám zlomit.

(František Hrubín: z básně Romance pro křídlovku)

Brněnské Studio Aldente se rozhodlo postavit této velké výzvě a Romanci pro křídlovku ztvárnit po svém. S jakým úspěchem? Reakci na představení nám napsala agentka Jitka...


14. srpna 2011 ve 20:30 proběhla v brněnském Tyršově sadu repríza hry Romance pro křídlovku, kterou pod režijní taktovkou Jitky Vrbkové připravilo divadlo Aldente. Krásné prostředí zdejšího parku je ale bohužel jediné, co se na této hře dá pochválit.

Divák se diví

Představení začalo jakýmsi toporným průvodem, který snad měl divákům přiblížit atmosféru pouti. Zástupem pak byli všichni uvedeni ke svým místům, aby se v zápětí zjistilo, že divadlo prodalo více lístků, než kolik mělo míst k sezení. (A to počítám sezení na karimatce za standardní místo.)
Samotné představení, neustále rušené místními Romy, bylo amatérské, nezajímavé a repetitivní. Všechen text by se vešel na jeden papír formátu A4, ale protože herci neustále opakovali to samé, vystačili si na celkových pětačtyřicet minut. Po jejichž uplynutí se na chvíli rozhostilo hrobové ticho. Šlo totiž o jeden z těch kusů, kde rozplizlá režie dává jen mlhavě tušit, že dílo už skončilo a divák může s ulehčením vykročit domů.

Divadlo jen pro vyvolené

Divadlo Aldente na svých stránkách hlásá, že součástí všech jeho vystoupení je tanec, ten jsem ale v tomto díle nikde nepostřehla. To ale není jediné, v Romanci pro křídlovku nebyla žádná křídlovka. Nevidíme ji, neslyšíme a nikdo ji ani nezmíní. Je to příslovečný Hamlet bez Hamleta.
Ledacos bylo špatně. Karimatky k sezení, mlácení nerezovými miskami jako vrcholné zvukové efekty, nedostatek talentu i profesionality. Vše by se dalo odpustit, kdyby Aldente přistupovalo ke své tvorbě trochu rozumně a nehrálo si na baštu kvality divadelnictví. Zjevně nešlo o divadlo pro diváky, ale o cosi pro radost herců samých. Tento jejich postoj se ale odrazil jak v přístupu k divákům: „A doufáme že nikoho z vás tu nenapadne kouřit,“ tak v ceně lístků, která byla naprosto neadekvátní. V Brně hrají profesionální a kvalitní soubory za polovinu.
Co tedy říci závěrem? Budete-li chtít vyhodit peníze, prosím, spláchněte je raději do záchoda, ušetříte tak tři čtvrtě hodiny života.

  • Dramatizace: Veronika Pospíšilová a Jitka Vrbková
  • Režie: Jitka Vrbková
  • Scénografie: Zuzana Hejtmánková
  • Dramaturgie: Eliška Poláčková
  • Produkce: Eva Doležalová, Václav Dvořák
  • Hrají: William Valerián, Barbora Remišová, Tomáš Král, Andrea Horská, Václav Dvořák

Agentka Jitka

Čtěte také...

Reklama