Reklama

Zuzana se léta pořádně nehýbala, ale pak se rozhodla, že musí zhubnout. A bylo jí jasné, že bez cvičení to nepůjde. "Vybrala jsem si spinning, protože se mi líbilo, jak se při něm zapotím a měla jsem dojem, že to je to pravé na hubnutí, abych se zároveň protáhla, doplňovala jsem to plaváním," popisuje Zuzana, povoláním asistentka z agentury public relations.

 

Pravda, nějakých kil se zbavila a navíc se jí zpevnila postava, ale nějak to nebylo úplně ono. "Prostě jsem se třeba při spinningu potila jako o život, ale rozhodně  nehubla tolik, kolik podle mého odpovídalo vynaložené námaze," říká Zuzka  s tím, že nakonec si zaplatila hodinu u trenéra ve fitness, který jí vysvětlil, na co se který pohyb hodí či nehodí.

 

Co se ukázalo? Že Zuzana se nechala kamarádkou zlákat na hodiny spinnigu, které byly pro ni v  příliš vysokém tempu - nešlo o to, že by je nezvládla, ale že sloužily spíše k utužování kondice, nikoli k hubnutí. "Takže jsem se přihlásila na jiné hodiny, které jsou cílené přímo na hubnutí a ty doplnila na míru sestaveným cvičením v posilovně. Chyba byla i v plavání, tam zase vadila ledová voda v našem bazénu, sice jsem se tak otužovala a zpevňovala si tělo, jenže se tím také posilovalo ukládání tuku, chodím proto plavat jinam," doplňuje své líčení mladá žena.

Pochvaluje si, že jí trenér kromě nutnosti hlídat si tepovou frekvenci, o které jsme psali ZDE, vysvětlil také rozdíl mezi aerobním a anaerobním cvičením.

 

Aerobní - chůze, běh, jízda na kole, běh na lyžích a podobně.

 

Anaerobní - nejvhodnější formou tohoto typu cvičení je posilování.

 

Mnoho lidí se domnívá, že ideální pro hubnutí je jednoznačně aerobní cvičení, protože se - se stoupající délkou cvičení - zvyšuje spotřeba tuků uloženého v těle. Ono je to ale o něco složitější: při posilování není spotřeba tuků tak výrazná, ale tento druh pohybu při správně zvoleném tréninkovém programu zvyšuje spotřebu tělesné energie na delší dobu, což rozhodně není k zahození. Podrobné vysvětlení by nicméně vyžadovalo středně dlouhou přednášku na téma hospodaření s cukry, tuky aneb jak funguje tělesná chemie.

 

Dobré je také vědět, že mít více svalů je výhodnější nejen kvůli lepšímu vzhledu. Čím více svalů, tím více energie totiž vydáme. Jinými slovy, kdo má svaly, vydá třeba při hodinové chůzi více energie než ten, kdo třeba při stejné tělesné hmonosti má svalů méně a tuků více.