Zdraví

Aerobní aktivity – základ redukce váhy

Pohybové aktivity aerobního charakteru lze považovat za nejúčinnější prostředek pro redukci váhy. Aerobní cvičení nás přinutí cvičit v tempu déle než 15 minut a naučí nás zhluboka dýchat. Má velmi příznivý vliv na naše zdraví. Při pravidelném cvičení podporuje imunitu a vytrvalost, zvyšuje efektivitu srdeční činnosti, snižuje krevní tlak, zlepšuje fungování dýchacího systému a chrání nás proti cukrovce.

Díky aerobnímu tréninku se naše tělo naučí využívat tuky jako energetický zdroj. Naše tělo navíc uvolní endorfiny, které příznivě ovlivňují naši náladu. Hubnutí pak bude mnohem účinnější. Aerobní sporty provozujeme jen tehdy, když se cítíme zcela zdraví a bez únavy.

botabox

Aerobní trénink? Běh, kolo i zumba

Nejrůznější aerobní cvičení jsou v současné době stále populárnější. Jejich nespornou výhodou je, že se dají provozovat doma, ve fitness centru a za hezkého počasí i venku. Jedná se především o základní pohybovou aktivitu běh, dále pak plavání, cyklistiku, in-line bruslení, lyžování nebo nordic walking. Mezi indoorové aktivity patří běh na běžícím páse, rotoped, veslovací trenažér, případně i skupinová cvičení jako aerobik, fit- box, zumba nebo spinning.

Maximální tepová frekvence

Paradoxně platí, že v případě pohybu pro hubnutí někdy méně znamená více. Tuk z našeho těla nejlépe mizí při zátěži odpovídající nanejvýš 65 % vaší maximální tepové frekvence. Cvičíme-li vyšší intenzitou přesahující 80 % maximální tepové frekvence, pak přestává být náš organizmus schopen dodávat svalům potřebné množství kyslíku a narazíme na tzv. anaerobní práh. Aby se naše tělo naučilo efektivně využívat tukové zásoby, musíme se hýbat pravidelně. Půl hodina 3x týdně nám totiž přinese větší efekt, než hodina a půl jednou týdně.

Maximální tepová frekvence je nejvyšší hodnota, které je náš organismus schopen při zátěži dosáhnout a krátkodobě udržet. Věrohodně ji zjistíme pouze testováním pod lékařským dohledem. Orientačně lze maximální tepovou hranici vypočítat podle vzorce 220 mínus váš věk. Tolerance v rámci normy je přibližně patnáct tepů za minutu. Další možností měření tepové frekvence je použití speciálních měřidel, která lze zakoupit ve sportovních potřebách (tzv. sporttestery).

Rada na závěr

Trpělivost růže přináší! Především u aerobních aktivit platí, že je důležité začínat pomalu a opatrně. Trénujete nejen svoji vytrvalost, ale i vůli. Nesnažte se tedy přeceňovat své možnosti, mohlo by to skončit vážným zraněním.

žij zdravě

Další informace o redukci váhy a zdravém životním stylu naleznete na webu ŽijZdravě.cz. Internetový portál je součástí preventivního programu Žij zdravě Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR.

   
20.08.2013 - Zdraví - autor: Komerční článek

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme