Vztahy

Adoptovala jsem rómské dítě...

 

Mám pocit, že svět kolem mě se zbláznil a já jsem asi původem z Marsu, i když i ten je na zdejší poměry až příliš blízko. Jinak si neumím vysvětlit nic z toho, co se děje v poslední době kolem mě, mezi mými přáteli, známými, kolegy v práci, ale i příbuzenstvem. Stala jsem se středobodem veškerého dění, všichni na mě koukají jak na exotického návštěvníka z kosmu, jen zavřu dveře, strhne se prudká a vášnivá diskuse, jen je otevřu, všichni zmlknou a vrhají na mě nechápavé pohledy.

Ano, provinila jsem se. A nebylo to nic tak obyčejného jako má či manželova nevěra, nic jsem neukradla, nikoho si neznepřátelila, jen jsem si dovolila něco naprosto nemyslitelného – adoptovala jsem malého tříletého chlapečka.

Malého Martina, který žil od svého narození v kojeneckém ústavu a který, stejně jako všechny děti v dětských domovech, tolik toužil po někom, komu bude moct říkat mami a tati. Ano, já vím, na tom není nic špatného, ba naopak bych řekla, že je to ušlechtilá věc a navíc i husarský kousek, když vezmu v potaz všechny ty peripetie, kterými jsme si s manželem prošli. Ale pro naši již dost zvrácenou společnost je to něco nepřijatelného.

A to jen proto, že jsme si dovolili adoptovat romského chlapečka. Kluka s těmi největšími kukadly, nejkrásnějším úsměvem a touhou po domově. Podle mého okolí, a je jedno, zda je to přímo má rodina nebo jen kamarádi, jsme si nasadili veš do kožichu. Zajistili si na stáří příživníka, zlodějíčka, kterého budeme tahat z průšvihů, grázla, který se bude toulat po ulicích a čuchat toluen.

Ano, já vím, že má v sobě jistě geny svých rodičů, ale teď je to přeci jen tříletý kluk, který natahuje ručičky a směje se na celé kolo, když si pro něj přijdu do školky. Kluk, který má záchvat smíchu, když ho manžel vyhazuje do vzduchu, kluk, kterého trápí, když si s ním děti nechtějí hrát.

Možná by se nad sebou měli zamyslet mnozí z těch, kteří ukazují prstem a kteří se od malého dítěte odvrátí jen proto, že má tmavší pleť než oni. To oni jej postaví na cestu, kterou mu předurčili. Díky jejich odtažitosti, chování a nepřístupnosti se musí vyrovnávat s problémy, kterým nerozumí a za které já své okolí nenávidím.

Copak to není jen malé dítě? Dítě, které je tvárné, se kterým se dá pracovat, které by mělo dostat šanci na výchovu a vzdělání? Nějak přestávám té naší společnosti rozumět…

Alena

   
06.01.2006 - Láska a vztahy - autor: Eliška

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [187] Vivian [*]

    Nyotaimori: že to říkáš zrovna TY

    superkarma: 0 08.01.2006, 23:49:47
  2. avatar
    [186] Blueberry [*]

    Nyotaimori:

    superkarma: 0 08.01.2006, 23:39:50
  3. avatar
    [184] Blueberry [*]

    Vivian: Nic si z toho nedelej, my tady v ty Americe jsme hrozny rasisti! At jde o lidi nebo o zvirata, vsichni jsou nejak zaskatulkovany.

    superkarma: 0 08.01.2006, 23:33:25
  4. avatar
    [183] Vivian [*]

    Blueberry: ja myslela, ze ma deti ... a ona ma doma rasy?

    superkarma: 0 08.01.2006, 23:28:11
  5. avatar
    [182] Blueberry [*]

    Eva_Fl: Kam se hrabem na Angelinu Jolie, az porodi, tak bude mit doma uz tri rasy!

    superkarma: 0 08.01.2006, 22:57:26
  6. avatar
    [181] Eva_CZ [*]

    Blueberry:

    superkarma: 0 08.01.2006, 22:40:51
  7. avatar
    [180] Blueberry [*]

    Eva_Fl: Podepisuju se pod to !!!!! Ja bych chtela od kazde rasy aspon jedno!

    superkarma: 0 08.01.2006, 22:38:40
  8. avatar
    [179] Eva_CZ [*]

    femme.fatale: taky bych si ráda přivedla domů malýho cigánka nebo černouška nebo tak něco
    Treba

    superkarma: 0 08.01.2006, 21:45:54
  9. avatar
    [178] Lilinka [*]

    femme.fatale: a ty nechceš vlastní dítě?

    superkarma: 0 08.01.2006, 19:30:29
  10. avatar
    [177] femme.fatale [*]

    taky jsem - do budoucna, ještě studuju - uvažovala o adopci a taky bych si ráda přivedla domů malýho cigánka nebo černouška nebo tak něco. Šance, že dítě "spustí" je vždycky, nejen u cigánů. Známá - rodiče oba vysokoškolsky vzdělaní, moc milí a přijemní lidé - se taky zapletla do prazvláštní společnosti, pak ani neodmaturovala..a přitom vždycky působila jako chytrá a inteligentní holka
    A co se týče toho, jak k němu budou přistupovat děti...žádné dítě se jako rasista nenarodí, děcka nerozlišují lidi/kamarády podle barvy pleti, ale podle něčeho úplně jinýho...a jestli on nakonec není problém tam, kde rodiče vychovávají v rasistickém duchu
    Taky znám několik slušných cigánů.
    Ale nikdy se nedá říct stoprocentně ani tak - ani tak. Prostě může z něj vyrůst slušný človek; nemusí...je to těžké
    A mimichodem, jednou jsme - ještě na střední - měli besedu právě s cigány a černochy a tak..a ptali jsme se, jak je "nazývat" zda rom, cikán, nebo cigán.. tam jsem se dozvěděla, že ciGán je úplně normální a v pořádku, ale ciKán je bráno pejorativně, hanlivě...
    Jinak přeju hodně štěstí a odolnosti proti všem negativistům

    superkarma: 0 08.01.2006, 19:27:03
  11. avatar
    [176] Amálie [*]

    Mno, ehm, tedy... já bych roma, cikána či cigána do baráku nechtěla ani smykem a klidně mě rozcupujte. Do 10ti let jsme žili v centru města a mam s nima jen takové zkušenosti, že bych tu verbež nechala vystřelit na Pluto. Naprosto nechápu, čemu se pisatelka diví a ano, jsou i vyjimky, ale je jich tak málo, že mě nejsou s to přesvědčit o napravitelnosti celého etnika.

    superkarma: 0 08.01.2006, 16:25:14
  12. avatar
    [175] Eva_CZ [*]

    kosmokosmo: chces si nejakyho adoptovat?

    superkarma: 0 08.01.2006, 01:26:54
  13. avatar
    [174] kosmokosmo [*]

    A co Indiani ?

    superkarma: 0 07.01.2006, 23:52:30
  14. avatar
    [173] femme [*]

    zabicka.g: já jsem jen psala o zkušenostech mých známých s adoptovanými cikáňaty a věř tomu, že jsem si to nevymyslela proti tvé matce a ostatním pár procentům, co se chovaj slušně, nic nemám

    superkarma: 0 07.01.2006, 22:03:22
  15. avatar
    [172] Lilinka [*]

    danyjelka:

    superkarma: 0 07.01.2006, 21:05:34
  16. avatar
    [168] Kekka [*]

    Cikány nemám ráda a nevěřím jim, přesto si vážím lidí, jako jste vy. Dali jste mu šanci a třeba to vyjde. Nemá cenu tady psát o procentuelní pravděpodobnosti úspěchu vaší výchovy v závislosti na genetické výbavě chlapce. Je to individuální. Přeji vám, aby vše klaplo a byli jste šťastní.

    superkarma: 0 07.01.2006, 18:00:41
  17. [165] Helen13 [*]

    Paní Aleně gratuluji a držím jí pěstičky. Udělala něco moc krásného - a to dokáže jen málo lidí.
    Já osobně mám s Romy zlé i dobré zkušenosti. Špatnou tu, že mě jeden, když mi bylo 18 let, přepadl. Ale vím, že ne všichni jsou takoví. Jen se jim musí dát šance. Naopak dobré zkušenosti mám s Romy, kteří žijí u nás v domě. Chovají se velice slušně. Mají snad ty nejslušnější děti z domu, oba rodiče chodí do práce a nikdy s nimi nebyly sebemenší problémy.
    Myslím, že v genech to není. Je to především ve výchově, toleranci a hlavně lásce, kterou dítěti dáváme.

    superkarma: 0 07.01.2006, 14:02:26
  18. avatar
    [164] Fazol [*]

    macici: Souhlasím jelikož jsem z Ostravy.Paní Aleně držím palce.U nás negativní reakce jsou bohužel normální,ale kdo se prošel po22hod centrem Ostravy ví o čem píšu.

    superkarma: 0 07.01.2006, 13:48:00
  19. [163] macici [*]

    Aleně a celé rodině držím palce, ale nikdy bych neměla odvahu si adoptovat romské dítě. Bydlím ve městě s velmi silnou romskou komunitou a naše děti bydlí na sídlišti, kde je už zhruba 80°/°romů. Co se tam děje to se nedá popsat a nikdo na ně nemůže.Možná kdybych neměla tyto záporné zkušenosti, dívalabych se na věc jinak. Z každého dítěte vyroste člověk a z našeho vlastního nemusí vyrůst člověk podle našich představ i z adoptovaných dětí vyroustou dobří ale i méně dobří. To je ten život

    superkarma: 0 07.01.2006, 12:31:00
  20. [162] EvaH [*]

    Aleně a jejímu manželovi držím palce. Přijali zároveň s malým klučinou velikou zodpovědnost, ale takovou ná každý rodič - pokud chce být dobrým rodičem. Za pár let třeba zjistí, že se mu ta výchova až tolik nepovedla nebo že jeho dítě neprospívá tak, jak by si představovali, ale to vše patří k věci. Možná o to bude o něco těžší, když je dítě adoptované, ale přesto si myslím, že se manželům podaří z něj vychovat dobrého člověka, protože na to jdou s láskou a s rozumem. A rodina by měla spíš pomoci, než kritizovat.Držím palce a přeji s malým mnoho radosti a co nejmíň starostí!!!

    superkarma: 0 07.01.2006, 09:10:44
  21. avatar
    [160] Dášule [*]

    Poněkud mě tohle povídání šokuje. Na jedné straně spousta lidí ječí, že homosexuálové nesmí dostat možnost adoptovat dítě, protože je dětí málo, na druhé straně jsou lidé, kteří říkají, že by nikdy dítě neadoptovali /na svůj názor mají samozřejmě právo/ a potom si někdo vezme dítě, které by jinak putovalo jako nezpůsobilé k adopci od děcáku k děcáku a nakonec by někdo řekl - co hcete, jak by se mohl normálně chovat, je to cikán. Nikdo nemá v genech, že bude krást, prát se, flákat se na podpoře. Ale může tam mít určité vlastnosti, které se ovlivnit nedají, ale dá se ovlivnit jejich zaměření. Poznala jsem dost cigánů, kteří byli fajn, s jedněmi jsme bydleli na poschodí a myslím, že mnozí obyvatele paneláků by byli štěstni, kdyby měli sousedy, kteří při oslavě narozeni svého prvního dítětě se omluvil všem v domě, že budou hlasitější, protože jich bude hodně, ale v 8 večer bude klid a byl. Sama jsem adoptovaná. Svoje rodiče jsem neokrádala, o maminku jsem se starala do její smrti a nebylo to vždy snadné. Vystudovala jsem VŠ a rodiče z toho měli radost. Říkám rodiče, protože maminka mě sice neporodila, protože nemohla mít děti, ale jako rodiče se ke mně chovali.

    superkarma: 0 07.01.2006, 05:41:43
  22. avatar
    [158] Vivian [*]

    Meander: pytlů by bylo potřeba vícero, kdepak do jednoho... a taky pár pytlů na zdejší expertky přes genetiku

    superkarma: 0 07.01.2006, 03:30:13

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [157] Suzanne [*]

    Mám kamarádku, která adoptovala romského kluka. Začátky byly hrozné, protože byl ve svých 4 letech vyspělý na dva, choval se jako zviřátko a bál se lidí. Ne díky sobě, ale díky svým rodičům.
    Nová mamka mu dala tolik lásky, že dneska je z něho 15tiletej krásnej a slušnej kluk. Držím Aleně palce

    superkarma: 0 07.01.2006, 02:00:34
  2. avatar
    [155] femme [*]

    Ráda bych četla článek, který by Alena napsala asi tak za 9 let nechci malovat čerta na zeď, ale nemyslím si, že udělali s mangelem dobře teď je to možná roztomilej klučík s velkejma očima, ale všeho do času v mém okolí adoptovalo několik manželů cikánské dítě a teď si rvou vlasy a to doslova

    superkarma: 0 06.01.2006, 20:30:04
  3. avatar
    [151] Meander [*]

    Další TOP TEN slovní obrat! "Házet do jednoho pytle"

    superkarma: 0 06.01.2006, 18:40:46
  4. avatar
    [150] danca79 [*]

    Aleno, drzim palce cele tve rodine!!!!!!

    Ja nevim, ja bych vsechny nehazela do jednoho pytle. Mame v ulici romskou rodinu a jsou to snad nejslusnejsi lidi z cele ulice. Jestli se hadaji a triskaji nadobim nevim, kazdopadne o jejich synovi vsechny decka mluvi jako o skvelem kamaradovi, a naopak by ho asi i branili. Ale nevim jak to bylo kdyz byl mensi, treba i on zazil ze si s nim deti nechtely hrat protoze je Rom.
    Dcera zname adoptovala male Romce take, holcicku, a socialni pracovnice jim pak sama volala, jestli by se neprijeli do jineho kojenaku podivat na jejiho bratranka, ktery je dost nezvyklou kombinaci Rom/Vietnamec (nevim do ktereho etnika spadal ktery z rodicu), a tam uz slo papirovani fofrem. Jsou si moc dobre vedomi rizika, ze u obou deti kolem puberty zviteti geny, presto jim to stoji za to a chteji jim dat domov a uz par let se jim to moc hezky dari. Podotykam ze me zname se to asi zpocatku moc nelibilo, ale dcera se zetem si do toho proste kecat nenechali a bylo.

    superkarma: 0 06.01.2006, 18:08:58
  5. avatar
    [147] fialinka [*]

    Jestli autorka existuje... moc tě obdivuju, určitě víš, jaká rizika podstupuješ, ale je i velká šance, že to bude tvůj nej kluk. Samam mám s Romy spíš horší zkušenosti, i proto, že pracuji na soudě, ale nikdy by se nikdo neměl házet do jednoho pytle.

    superkarma: 0 06.01.2006, 16:28:56
  6. avatar
    [143] Vivian [*]

    Nyotaimori: jedno malý hotelový mejdlíčíčko

    superkarma: 0 06.01.2006, 15:12:16
  7. [142] eve69 [*]

    Ahojpřeju hodně štěstíčka,pevné nervy a pro toho drobka hodně lásky a pochopení.Já sama jsem "černá huba",jak mě dost často častovali lidi v mém okolí,vyučila jsem se prodavačkou,chodím čistě oblékaná,pracuju,snažím se s každým vycházet a lidi si na mě zvykli.Mají mě v obchodě rádi a když mě potkají na ulici,pozdraví mě.Takže pevné nervy a na geny se vykašli,pokud bude mít dost lásky,porozumění a pevnou ruku,vyroste z něj slušný člobrda.Měj se hezky a do Nového roku vše nej.

    superkarma: 0 06.01.2006, 15:11:53
  8. avatar
    [141] Vivian [*]

    Nyotaimori: máš dobrý hudební vkus, možná bys nějakou naději přece jen měla...

    superkarma: 0 06.01.2006, 15:11:36
  9. avatar
    [140] SARI [*]

    Nyotaimori: No jako etnická skupina nebo jako rasa, když je někdo tak je to jedno.Bohužel je jich ale víc v té jiné etnické skupině.Podle mě záleží na rodině.Tam jsou prameny všeho!A UHL je VŮHL.

    superkarma: 0 06.01.2006, 15:09:52
  10. avatar
    [137] Vivian [*]

    Nyotaimori: bylo by z tebe mejdlo

    superkarma: 0 06.01.2006, 15:06:43
  11. avatar
    [135] Vivian [*]

    Nyotaimori: ale netrefil, on už by si s tebou věděl rady

    superkarma: 0 06.01.2006, 15:05:29
  12. avatar
    [133] SARI [*]

    Nyotaimori: No jo, ale to jsme jako rasisti my vůči cikánům nebo cikáni vůči nám????

    superkarma: 0 06.01.2006, 15:03:11
  13. avatar
    [131] Vivian [*]

    Nyotaimori: a ty jsi co za rasu?

    superkarma: 0 06.01.2006, 14:56:24
  14. avatar
    [126] Vivian [*]

    Nyotaimori: kdo "my"? Nevím, jak ty, ale já teda cikánská (romská) rasa nejsem

    superkarma: 0 06.01.2006, 14:53:00
  15. avatar
    [125] SARI [*]

    Nyotaimori: Jo, jenže ty kecy o rasismu jsem ještě od někoho bílýho neslyšela, jenže cikáni se rasismem ohánějí neustále pokaždé, když se jim cokoliv nelíbí.A že se jim nelíbí stále něco!A taky se jim to náramně hodí, hlavně když něco provedou.Tuhle bylo v televizi, že romská děvčátka chtěla ukrást kasičku od charity!Prdel bych jim zmazala!!!!!

    superkarma: 0 06.01.2006, 14:52:23
  16. avatar
    [124] Vivian [*]

    Sarir: trošku mě překrucuješ
    Nikde a nikdy jsem nepsala, že výsledky genetických výzkumů neplatí (ovšem imho dost záleží na tom, kdo ty výzkumy provádí, nebo snad ne? Např. dr. Mengele taky prováděl takové výzkumy ). Jenže tady zatím nikdo nenapsal žádný relevantní údaj, akorát se tu vykřikovalo v tom stylu, že kdo se narodí jako Cikán, roste pro šibenici...
    Psala jsem, že vliv genetiky se tu dost nadsazuje (o genech tady bohužel vykřikují především ti, kteří o genetice nemají ani páru ), na geny svádíme kdeco, i věci, které mají příčinu někde úplně jinde.
    Člověk nerad přiznává, že je rasista nebo že je ovlivňován předsudky. To radši všechno svede na "geny".
    Předložíš-li mi nějaká relevantní fakta, pokud jde o vliv genů na páchání trestné činnosti, budu moc ráda , abychom tady jen tak neplkaly a začaly se konečně věnovat konkrétním faktům .

    Geny jsou sice základ, ale lze na ně svádět mnohem méně věcí, než jak si většina lidí myslí. I z tmavého jedince lze vychovat slušného člověka. A naopak i rasově čistý modrooký andělíček se může stát masovým vrahem nebo loupežníkem, geny-negeny.

    superkarma: 0 06.01.2006, 14:50:45
  17. avatar
    [122] jull [*]

    Na mínění lidí v okolí nehleďte. Děti sice mají geny ze svých rodičů, ale hodně taky záleží na "rodičích" a rodině v které vyrůstají. Přeji málo starostí a hodně radosti

    superkarma: 0 06.01.2006, 14:47:02
  18. avatar
    [118] Vivian [*]

    co se dá dělat... jste sice rasisti, ale v podstatě máte pravdu...

    superkarma: 0 06.01.2006, 14:27:33
  19. avatar
    [114] tyrkys [*]

    Meander:

    superkarma: 0 06.01.2006, 14:02:56
  20. avatar
    [112] Žábina [*]

    Meander:

    superkarma: 0 06.01.2006, 13:58:39
  21. avatar
    [111] Žábina [*]

    nemám ráda cikány

    superkarma: 0 06.01.2006, 13:58:19
  22. avatar
    [110] Meander [*]

    damanka: Malých se bojím možná víc než velkých. To máš jako se škorpiony...

    superkarma: 0 06.01.2006, 13:57:58
  23. avatar
    [106] Vivian [*]

    david.lister: a to by ses bál i tříletého cikáněte?

    superkarma: 0 06.01.2006, 13:31:17
  24. avatar
    [104] Vivian [*]

    david.lister: nedávám bezdomovcům peníze
    Neříkám, že nemám žádné předsudky, ale i tak si myslím, že je to často zbytečné a škodlivé zobecňování.

    superkarma: 0 06.01.2006, 13:23:37
  25. avatar
    [103] vifina [*]

    Myslím si, že tady nejde o to jestli je dítě bílé, žluté či tmavší pleti, ale o to jak je vychovávané. Jestliže ale společnost opovrhuje člověkem že má tmavší pleť, tak mě je to líto.

    superkarma: 0 06.01.2006, 13:23:04
  26. avatar
    [100] Vivian [*]

    david.lister: to s těma kamnama ale není předsudek, nepleť si pojmy, to je konkrétní zkušenost. Předsudek je to až tehdy, když to začneš zobecňovat a rozhodneš se, že kromě horkých kamen je nebezpečné sahat na všechny kovové věci...

    superkarma: 0 06.01.2006, 13:16:43
  27. avatar
    [99] Vivian [*]

    Mifaela:

    superkarma: 0 06.01.2006, 13:13:17
  28. avatar
    [97] Meander [*]

    Mifaela: Já jsem debil

    superkarma: 0 06.01.2006, 13:12:42
  29. avatar
    [95] Syrael [*]

    Doporučuji autorce schovat si tento text a zašktnout si pasáž " Zajistili si na stáří příživníka, zlodějíčka, kterého budeme tahat z průšvihů, grázla, který se bude toulat po ulicích a čuchat toluen" a tak za 10 let porovnat, jak se to vyvíjí :-)

    superkarma: 0 06.01.2006, 13:09:19
  30. avatar
    [91] Meander [*]

    Mifaela: Pokud jsi myslela Skandinávii, nikoliv Polsko

    superkarma: 0 06.01.2006, 12:58:21

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme