Kolik toho denně vypijeme a kolik bychom měli? Jak se chová typický člověk během dne ke svému tělu? Pitný režim nejsou jenom tekutiny, ale i minerály...

 

Člověk ráno vstane, vypije kafe a jde do práce. Tam celé dopoledne něco dělá, v polední pauze si dá k obědu tři deci džusu a vrátí se znovu do práce, kde se mu nahromadila přes oběd kupa nových důležitostí... Když se vrátí večer utahaný domů, obstará nejnutnější domácí povinnosti, navečeří se a zapije večeři douškem vody. Pak se sklátí k televizi, a jde spát. Další den to samé.

 

A teď si spočítejme, kolik toho za ten den náš člověk vypil. Ranní kafíčko (to se moc počítat nedá, protože tělu spíš tekutiny ubírá, ale budiž) 2 dl, polední džus 3 dl, doušek vody k večeři maximálně 2 dl. Dohromady 7 deci tekutin - přitom bychom měli za den vypít daleko, ale daleko víc!

Kolik pít a co vůbec?

Je to stará vesta, že dospělý zdravý člověk by měl denně vypít nejméně dva litry tekutin. Jenže to není zdaleka všechno. Již zmiňované ranní kafe není zrovna vzorem zdravého nápoje. Odborníci na výživu se shodují, že největší část denního přísunu tekutin, by měla tvořit čirá, nízce mineralizovaná pramenitá nebo minerální voda.

Když už se uhlídáte a donutíte se vypít doporučené množství, je důležité hledět i na kvalitu pití. Sama si jistě dáte pozor a budete dbát dobrých doporučení, ale jak donutit děti a chlapa, aby pili pramenitou nebo minerální vodu? Nemáme to zkrátka s těmi našimi miláčky snadné, a chceme-li, aby byli zdraví, musíme jim nenápadně pomáhat. Proto můžeme do pramenité nebo minerální vody přidat přírodní ovocné a zeleninové džusy nebo nektary, které navíc dodají organismu rozpustnou vlákninu a některé důležité vitamíny.

 

 

Místo kafča čaj

Pitný režim se dá také zpestřit zelenými, ovocnými nebo bylinkovými čaji. Jde jen o to, malinko změnit ranní návyk.

 

 

Dobře, množství nápojů si ještě zvládneme uhlídat, ale co ty minerály?

Pokud nehledíme na doplňování vhodných tekutin, zanedbáváme i přísun důležitých látek. Se ztrátou vody, která tvoří až 70% lidského těla, přichází náš organismus i o mnoho minerálů. Proto je zároveň velmi důležitou součástí pitného režimu také kontrola přísunu minerálních látek. Ale jak se vyznat v dnešní široké nabídce vod a minerálek? Pro zjednodušení si můžeme pamatovat že, nejvhodnějším zdrojem tekutin pro náš organismus jsou pramenité vody s nízkou mineralizací a minerální vody s celkovou mineralizací v rozmezí 150 - 400 mg/l. Tento údaj najdete na etiketě. Vody s mnohem vyšší mineralizací (často až 3000 mg/l) nejsou vhodné pro každodenní konzumaci, poněvadž by organismus přilíš zatěžovaly. Mohou ale pomáhat při léčení chorob nebo při větší fyzické námaze.

 

 

 

Víte, že...

 

...vápník je důležitý nejen jako stavební materiál kostí a zubů, ale spolupracuje také na regulaci srdeční činnosti, při srážení krve, podílí se na udržování svalového tonusu a na nervovém přenosu. Zdravý člověk by měl upřednostnit vodu, která obsahuje v jednom litru 80 mg vápníku.

 

...sodík má zejména regulovat distribuci tělesných tekutin a starat se o rovnováhu pH. Optimální voda by však neměla obsahovat více než 10 mg sodíku v 1 litru. Nadměrný příjem sodíku může u lidí trpících onemocněním kardiovaskulárního systému a ledvin vést k hromadění tekutin v těle a k otokům. Do celé denní spotřeby by se měly započítat i soli, které v minerálních vodách vypijeme. Vody s vyšším obsahem sodíku jsou vhodné jen při stavech spojených se zvýšenými ztrátami tekutin a minerálů, např. zvýšeným pocením (při namáhavé fyzické práci, při sportování a pobytu v sauně) nebo při průjmových onemocněních.

 

 

...hořčík se v těle nachází hlavně v kostech. Je důležitý pro správnou činnost nervové soustavy a srdečního svalu. Předpokládá se, že pomáhá v prevenci kardiovaskulárních onemocnění tím, že předchází srážení krve v tepnách a způsobuje rozšiřování cév. Pro zdravého člověka stačí 20 mg v jednom litru vody.

 

...draslík je rozpuštěn v krvi a hraje důležitou roli při regulaci osmotického tlaku ve vnitrobuněčné tekutině. Je zapotřebí pro správné fungování svalové hmoty, chrání organismus před škodlivinami, zajišťuje správnou funkci nervů, srdce a mozku. Je nutný pro správné fungování buněk. Mění krevní cukr na glykogen. V těle funguje společně se sodíkem.

 

A co vy – kolik toho denně vypijete? Snažíte se v pití dodávat tělu potřebné látky, nebo pijete to, co vám přijde pod ruku, na co máte zrovna chuť?

Reklama