A mě se nic nechce a mě nic nebaví, stejně je všechno na houby a člověk se snaží a co z toho a vůbec...
Pokud tyto slova slyšíme od svých potomků, obvykle zbystříme a ihned v zárodku je potlačujeme, jenže ruku na srdce, jak často bychom s nimi na jaře nejraději souhlasili, protože i my jim často podléháme.

V seznamu oficiálních diagnóz není

Royal

Ačkoliv jarní únava v seznamech chybí, každý lékař se s ní pravidelně setkává. Její symptomy jsou totiž nezaměnitelné. Jde o pocit fyzické i psychické únavy někdy hraničící až přímo s vyčerpáním.
Pokud si původce tohoto stavu seřadíme, na první místo příčin jarní únavy patří především malé množství slunečního svitu v zimních měsících a s tím související dlouhá období, někdy i několika dnů, kdy je spíše šero.
Neméně důležitou roli hraje nedostatek látky, také přezdívané hormon dobré nálady - serotonin. Jeho nedostatek tkví v menším množství tělesného pohybu v zimních měsících než v průběhu roku. I aktivnímu sportování krátké zimní dny nijak nenahrávají. Nižší hladina serotoninu způsobuje změny nálad, může vyvolávat pocit deprese, bývá příčinou nervozity a agresivity a způsobuje nespavost.
K příčinám si ještě přidejme špatnou stravu, přejídání se, které souvisí s větší konzumací masa a masných výrobků spolu s nedostatkem kvalitní čerstvé zeleniny a ovoce. Je sice pravdou, že obchody i v zimě nabízejí pestrý výběr, ale mnohdy jde o ovoce a zeleninu dlouhodobě skladovanou nebo pěstovanou v umělých podmínkách a tím pádem s mnohem nižším obsahem vitaminů a dalších, pro lidské tělo tak potřebných látek.
Nedivte se proto, že trpíte jarní únavou...

Já to zvládnu

RoyalNečekejte a dejte se do práce hned (nejlépe vždy ještě v průběhu zimních měsíců). Zní to možná jako klišé, ale velmi důležité je nepodlehnout náladám šedivých smutných dnů a dlouhých nocí. Najít si alternativu, třeba pohybem. Delší procházka zimní krajinou také udělá své.
Stejně tak musíme pomoci i našemu tělu. Pokud se pořádně okolo sebe rozhlédneme, najdeme hodně pomocníků. Mezi ty nejzdatnější patří například výtažek z mateří kašičky. Už Egypťané věřili, že včely jsou oživlé slzy boha slunce Ra. Znali také léčivé a konzervační vlastnosti medu a při léčení využívali unikátních blahodárných účinků právě mateří kašičky. Ta obsahuje celé spektrum látek od vitaminů B2, B5, B6, E, H, kyseliny listové, fosfolipidy, cholin přes aminokyseliny, cukry, tuky, hormony až po minerály jako je draslík, vápník, sodík, zinek, železo. Všechny tyto látky společným působením vytvářejí jedinečný přírodní elixír s příznivými účinky na lidský organizmus. Proto se mateří kašička využívá k posilování imunity dětí i dospělých.

Po tisíciletí je pokládaná za zdroj vitality a energie, přispívá k obranyschopnosti organizmu, napomáhá při obnově hojících se tkání, udržuje správnou hladinu cholesterolu, zvyšuje odolnost proti stresu, dodává svěžest a má příznivý vliv na psychiku.

Jarní únava by měla odeznít s příchodem jara. Pokud se nám nedaří se jí zbavit a přetrvává ještě v květnu, asi by bylo dobré navštívit svého lékaře. Ten může najít i jiné příčiny dlouhodobé únavy způsobené například přechozenou virózou nebo zánětem dutin.

Příroda nám ráda pomůže

Naši předkové to dobře věděli a tak s probouzející jarní přírodou okamžitě zařazovali do jídelníčků vše, co právě začíná růst. Kopřivový „špenát“ nebo nádivka s kopřivami dokáže tělo docela zdárně „nakopnout“ stejně jako podběl nebo čerstvé pampeliškové listí.

Je to tvrdý boj

Na únavě, a nejen jarní, se podepisují i psychické problémy a stres, který zažíváme třeba ve škole či práci. Abychom je zvládli, musíme si pravidelně a neustále zvyšovat svou imunitu. Otužujeme se, chodíme pravidelně spát, máme dostatek pohybu nebo pravidelně sportujeme, protože právě pohybem se v našem těle uvolňují již zmíněné endorfiny, které nejenže zlepšují naši náladu, ale především přispívají k našemu psychickému zdraví.

Více informací najdete ZDE

Reklama