Rodina

Aby dítě správně svačilo? Motivujte ho!

Možná Vás nebaví se s potomkem každé ráno hádat nad svačinovým boxem nebo odpoledne vyhazovat okoralé pečivo a nakousané ovoce. Všechna snaha je však lepší, než abyste nechali zodpovědnost za výběr svačiny na svém dítěti. Pokud dáte dětem místo zdravé svačiny peníze, aby si samy něco koupily, pravděpodobně to bude sušenka, čokoládová tyčinka nebo slazené nápoje.

svačina

„Po sladkostech, jako jsou čokolády, limonády, sušenky, sladké cereálie nebo pečivo, se hladina cukru díky takzvaným rychlým sacharidům ještě více rozkolísá, což vede k hyperaktivitě a někdy až  k agresivitě,“ upozorňuje nutriční terapeutka a odborná poradkyně iniciativy Vím, co jím a piju, Bc. Veronika Jirkalová, DiS. Dětský jídelníček sestavený převážně ze sušenek, čokoládových tyčinek, párků v rohlíku nebo chipsů může mít za následek různé zdravotní potíže:

  • snížená imunita
  • nadváha/obezita
  • bolesti hlavy
  • psychické potíže
  • akné apod.

„Při sestavování svačiny a volbě velikosti porce přihlížejte především k věku dítěte a jeho způsobu trávení volného času. Je jasné, že sportovně aktivní dítě potřebuje energie podstatně více, než kamarád sedící u televize,“ vysvětluje dietoložka a odborná poradkyně iniciativy Vím, co jím a piju, PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D.

Nejmladšímu školákovi tak bude stačit svačina, která mu dodá 400 – 700 kJ. Naopak u staršího školáka či adolescenta, který je navíc fyzicky aktivní, se energetická vydatnost svačiny může vyšplhat i na dvojnásobek tohoto rozmezí.

Kolik dětí se stihne ráno nasnídat?

Podle průzkumu iniciativy Vím, co jím a piju usedá k snídani každé ráno 88 % dětí. Pro 12 % dětí tak svačina ve škole často nahrazuje snídani, a dítě se proto může ve škole cítit unavené a nesoustředěné. Pokud je to právě váš případ a nemáte možnost využít zdravé nabídky jídel ve školních automatech (podle průzkumu iniciativy téměř 70 % rodičů uvádí, že jejich děti nemají ve škole buď žádné, nebo pouze velmi omezené možnosti nákupu zdravějších a výživově hodnotnějších potravin), pak zapomeňte na klasický chléb s máslem a šunkou a pusťte se do příprav opravdových dobrot.svačina

Aby děti hlava nebolela

Stejně tak, jako se pozvolna vytrácí energie ve formě glukózy z krve, je třeba doplnit zásobu tekutin, které tělo také pravidelně zpracovává. Tím se vyhnete únavě, bolestem hlavy a nastartujete soustředěnost a zažívání. To platí nejen pro vaše děti, ale i pro vás. Jděte tedy svým dětem příkladem a hned po ránu vypijte jednu sklenku vody nebo neslazeného čaje. Dalších 300 až 500 ml by mělo dítě vypít během dopoledne ve škole.

Rodiče mohou významně ovlivnit stravovací návyky svých dětí:

  • výběrem potravin
  • technologickou úpravou pokrmů
  • skladbou jídla během dne
  • preferencemi potravin
  • systémem nakupování
  • skladováním jídla

Bojujte proti neofobii

Děti dávají přednost určitým druhům chutí před jinými, preferují zejména sladká jídla a snaží se vyhýbat jídlům hořkým, jakými jsou například některé druhy zeleniny. S postupným vývojem dítěte se stává, že dítě odmítá určité jídlo a stává se ve stravě vybíravým. Neochota zkoušet nové chuti a nová jídla se nazývá neofobie a objevuje se přibližně ve věku šesti měsíců dítěte. Děti odmítají přijímat především zeleninu.

„Někteří rodiče dítě upokojí tím, že mu dají jídlo, které mu chutná, jiní se snaží dítě krmit ovocem a zeleninou. Avšak k tomu, aby dítě takovou potravu přijalo, využívají důmyslné odměny. Výzkumy však ukázaly, že intuitivní chování rodičů, kteří odmítají dávat dětem méně výživově hodnotné jídlo a snaží se dítě odměňovat za příjem výživově hodnotné stravy, může být ve výsledku zcela zavádějící a může vést ke špatným stravovacím návykům a k rozvoji obezity v pozdějším věku dítěte,“ vysvětluje nutriční terapeutka Jirkalová. 

5 tipů, jak usnadnit svačiny sobě i dětem:

  • Důležité je jít příkladem a udělat si na přípravu svačin čas. Nejlepší je připravit si svačiny pro celou rodinu již večer, ráno pak stačí jen sáhnout do chladničky.
  • Děti se mohou na přípravě svačin i podílet. Zvyšuje se tak pravděpodobnost, že svou svačinu poté i sní.
  • Větší děti naučte jednoduché recepty, jak si svačinu připravit po návratu domů. Dobrou volbou je příprava ovocného mléčného koktejlu nebo ovocného salátu s jogurtem.
  • Po příchodu domů by dítě mělo vždy v chladničce najít vhodné potraviny, které umístěte do úrovně jeho očí, aby je snadno našlo. Připravit můžete např. pudink s ovocem, různé pomazánky, šopský salát, rajčata s mozzarellou nebo jogurt s ovocem.
  • Pestrost zabírá! Snažte se, aby se svačiny obměňovaly (stejně tak jako snídaně a ostatní jídla během dne). Občasným zpestřením svačiny může být tvarohovo-ovocná zmrzlina, domácí koláč s kakaem nebo celozrnné sušenky s mlékem.

10 tipů, jak vyzrát na zdravé stravování dětí:

  1. Jít jako rodič sám příkladem a jíst širokou paletu ovoce a zeleniny.
  2. Rozvrhnout čas jednotlivých jídel, tedy stanovit pravidelné časy příjmu potravy a jíst společně jako rodina.
  3. Nabízet dětem nová jídla, která jsou nutričně hodnotná, i když nemají u dětí okamžitý úspěch. Je třeba snažit se opakovaně, aby si nová jídla získala přízeň a oblibu vašeho dítěte.
  4. Dovolit dítěti, aby mohlo samo regulovat svůj příjem potravy, aby si samo řeklo, kdy má hlad nebo kdy je syté. Samozřejmě s určitými hranicemi, aby nedocházelo ke zbytečnému přejídání se.
  5. Upravit ovoce a zeleninu do takové podoby, která bude pro dítě zajímavá. Můžeme z nich vytvořit různé tvary a postavičky, dítěti pak i neoblíbená zelenina zachutná mnohem více.
  6. Dát dítěti minimální počet omezení ve stravě a naučit ho, že veškeré jídlo může být součástí zdravé výživy v těch správných porcích.
  7. Povzbuzovat a nikoli nutit děti k příjmu ovoce a zeleniny.
  8. Dávat dětem větší porce zeleniny a vést je k tomu, že tak je to zcela běžné a normální. 
  9. Chválit dítě za dobré stravovací návyky a nabízet mu za příjem nutričně hodnotné stravy odměnu, která není ve formě jiného jídla či sladkosti.

vím

Iniciativa Vím, co jím a piju je smluvním partnerem globální iniciativy The Choices Programme. Program Choices vznikl v roce 2007 z podnětu Světové zdravotnické organizace a Organizace OSN pro výživu a zemědělství. Ty totiž upozornily na živiny, které při nadměrné konzumaci mohou způsobovat civilizační onemocnění, jako jsou nadváha, obezita, diabetes 2. typu nebo srdečně-cévní onemocnění. Potraviny nesoucí logo „Vím, co jím“ obsahují žádné nebo naprosto minimální množství nasycených mastných kyselin, trans mastných kyselin, soli, resp. sodíku a přidaných sacharidů (jednoduchých cukrů). U některých druhů potravin navíc logo napoví, že daný výrobek je bohatý na vlákninu a nedodá tělu přemíru energie, kterou by nebylo schopné efektivně zpracovat.

   
03.10.2013 - Děti - autor: odborný článek

Komentáře:

  1. [4] Leena [*]

    Myslim, že čokolády a sušenky hlavně způsobují zkažené zuby. My měli první kazy okolo 14 let, dneska mají už tříleté děti spravované zuby Sml80

    Doufám, že se logo Vím, co jím nezaprodá stejně jako Klasa, kterou má už dneska každá chemická s_ačka. Kouknětě se například na Pomazánkové máslo šunka s osmaženou cibulkou od firmy Poma. Obsahuje 10 éček a přesto se pyšní značkou Klasa Sml68Sml68  Hlavně, že říkali, že odliší jogurt od bílé hmoty Sml30

    superkarma: 0 03.10.2013, 11:09:01
  2. avatar
    [3] monkee [*]

    Melete tu jedno téma ze všech možných stran dokola, reagovala jsem nedávno (ty pasáže jsou tu dokonce vykopírované).Sml31Sml80Sml68

    K jídlu má každého (a nejen dítě) motivovat HLAD. Pak si nevybírá.

    superkarma: 0 03.10.2013, 09:34:27
  3. [2] Rikina [*]

    Když jsem bylo dítě, rodičové mě ve škole jednoduše přihlásili ku odběru svačin. Tedy na prvním stupni školní docházky. To znamenalo, že o velké přestávce, ku svačení určené, si dítka rozbalila ubrousky, prostřela je na lavici a u paní učitelky utvořila frontu, kde nafasovala pytlík mléka a loupák, nebo nějaký mléčný výrobek a loupák. To se potom šlo ukázněně zkonzumovat do lavice. Před i po jídle fronta u umyvadla, neb si myjeme ruce, že. Sml57  A dneska je to věda a musí na to být nutriční terapeuti... lidstvo degeneruje. Sml80

    superkarma: 0 03.10.2013, 02:07:48
  4. avatar
    [1] peetrax [*]

    Doma jsem snídala a ohledně svačiny se se mnou nikdo nehádal. Dostala jsem krajíc chleba s něčím mezi tím a buď jsem to ve škole snědla, nebo mohla být o hladu a šlus. Jak sleduju občas články o vyjednávání s dětmi o tomto nebo onom, začínám být celkem ráda za dobu, ve které jsem vyrostla a že se mnou o některých věcech rodiče vůbec nediskutovali a mě by nenapadlo se s nimi o tom dohadovat nebo se ofrňovat.

    superkarma: 1 03.10.2013, 00:20:05

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme