Bulvár

A zase ty učitelky!

Znáte to jistě taky: přijdete domů, a tam je malý, nesmírně "načuřený" tvoreček, mající pocit, že už v životě nevkročí do školní budovy, protože mu tam strašným způsobem ublížili. A tak se zamýšlíte, jak mu co nejlépe pomoci, a první věcí je samozřejmě podání stížnosti.

Jak si tedy stěžovat ve škole? Určitě ne tak, jak nám velí první popud, totiž rozeběhnout se tam a hned prvnímu, koho potkáme, pořádně vynadat. Kupodivu ani dopis, určený České školní inspekci, nemusí být to pravé ořechové.

Zásadní věcí je, že musíte mít jistotu, že je na co si stěžovat. Já vím, když vám vaše dítě řekne, že mu bylo ublíženo, tak vás instinkt nutí okamžitě odstranit to, co vašemu miláčkovi překáží v rozletu, ale ruku na srdce: nikdy se vám nestalo, že dítě špatně odhadlo situaci a věc pro vás jasnou prezentovalo úplně jinak? Pokud můžete, napočítejte do sta a pak si zkuste promluvit s některou maminkou ze třídy. Může se stát, že její ratolest viděla přesně totéž, co vám pak ve škole řekne učitelka a něco úplně jiného než váš potomek.

Zejména u dětí s LMD má celá věc ještě další, komplikované pozadí: chování takových dětí je ve škole  jiné než doma. Zdá se vám to jako neuvěřitelný alibismus? Pak se stačí nad celou věcí v klidu zamyslet: pro tyto děti je velmi podstatnou kompenzační pomůckou pravidelnost a předvídatelnost dění kolem sebe. Doma je několik lidí, kteří svoje vzorce chování výrazně nemění, a dítě má jistotu, že nebude řešit nějakou nečekanou událost - rozhodně ji nebude řešit samo. Ve škole je tomu naopak: je to malý prostor, ve kterém se většinou pohybuje několik set cizích jedinců. Někteří jsou malí, jiní velcí, ale všichni mají neznámé, a proto znervózňující požadavky a potřeby. Navíc je nutné dávat neustále pozor, protože zatímco maminka má dětí pár a svoje požadavky klidně zopakuje tolikrát, kolikrát je potřeba, paní učitelka má dětí třicet nebo i více a nemůže každému zvlášť říkat, co teď právě zapomněl. Takové dítě má i jiné problémy: není schopné dodržet běžný požadavek klidného sezení (a je jedno, sedí-li na koberci, na balónu nebo v lavici), o psaní nebo tichém poslouchání ani nemluvě a na konci každé hodiny je vyčerpané a zlostné.

Předpokládejme ale, že máte pravdu a že nastal problém, který doma řešit nelze. Pak se můžete obrátit na nejrůznější osoby a instituce:

  1. Daný vyučující - k němu patří výhrady ke klasifikaci, zejména podložené - chybné opravování písemné práce a podobně a problémy s chováním žáků v konkrétních hodinách.
  2. Třídní učitel - měl by řešit kázeňské přestupky a záležitosti třídy, dlouhodobé nebo časté absence a být prostředníkem při komunikaci s vedením školy. 
  3. Výchovný poradce - problémy s kázní, s učením, psychologická "první pomoc" v krizových případech. Nebojte se informovat jej o potížích v rodině - je povinen vaše informace považovat za důvěrné, ale může si s vaším dítětem pohovořit a pomoci mu vyznat se v sobě.
  4. Ředitel školy - do jeho kompetence patří výhrady k práci učitelů, vychovatelů (tedy i družinářek) a ostatních pracovníků školy.
  5. Zřizovatel školy - jemu náleží stížnosti na využití některých finančních prostředků, zanedbaný nebo nesprávný rozvoj školy, nezohledňování zájmů rodičů
  6. Česká školní inspekce - klasifikace a podobné záležitosti. Tady bych se zdržela trošku déle - rodiče si totiž často slibují okamžitou nápravu a podrobnou zprávu, jak šetření proběhlo a co všechno se tímto okamžikem v chování příslušného pedagoga změní k lepšímu. Stěžovatel však bude vyrozuměn, kdy proběhne inspekce ve škole, kdo jeho stížnost vyřizuje a kde si může přečíst inspekční zprávu. Na závěr bude informován, zda byly v dané oblasti shledány nedostatky a kdo by měl provést jejich nápravu. Vyšetřuje se vždy celá oblast, které se stížnost týká, nikoliv jeden konkrétní případ.
  7. Státní orgány - hygienická stanice, policie a podobně. Na ty můžeme obracet v případě školy stejně jako v případě jakékoliv jiné instituce.

A na závěr bych vám chtěla popřát, abyste tyhle informace nikdy nepotřebovali - aspoň ne v případě svých dětí.

 

Zdroj: Lukáš Doubrava - Dělá nedostatečná legislativa z inspekce pošťáka? UN 34/2003  

         
   
13.01.2004 - Společnost - autor: Herta

Komentáře:

  1. avatar
    [27] k@tchabinka [*]

    nepolemizuju o tom, jestli si ma zak dobre chovani z domu prinest... to je bez dikuze.
    Tahle problematika ma dve strany mince. Jednou je ucitel a druhou rodina.. mezi nimi se pohybuje malej clovik.. a pokud tyhle nejdilezitejsi slozky v jeho vyvoji nebudou spolupracovat, bude se to jeste zhorsovat a propast mezi my a oni prohlubovat.
    Nejsem uz zak, nevim jakym zpusobem vyuka v dnesnich dnech probiha, ale co me vzdycky ukrutne zlobilo byla nediskuze. Zak sedel ve skole od toho aby se ucil latku podanou nudnym zpusobem a ucitel nemohl nic delat, protoze osnovy jsou osnovy.

    superkarma: 0 14.01.2004, 16:11:38
  2. avatar
    [25] k@tchabinka [*]

    marto: mela jsem i dobre a vyborne ucitele :) jen jsem zrovna vytahla ty usmevnejsi vzpominky:)
    kazdopadne deti jsou dnes uz jine, nebyla bych ucitelkou ani za nic... zacala bych totiz vellmi brzy pouzivat fyzicke tresty a tim si rikat o pruser:)

    Muj tata vzpomina se slzou v oku na uctu k pane profesoru.

    superkarma: 0 14.01.2004, 11:19:09
  3. avatar
    [23] k@tchabinka [*]

    na moje soudruškýýý ušitelky vzpominam s nehynouci laskou:)
    takova matikarka Mařena, mužatka (toho času) s knirkem jak pan Hitler- budila zaslouzeny "respekt":)
    nebo cestinarka Zegorova, ktera nas ve svych slabych chvilkach stesti bila po hlavickach mohutnymi zlatymi prsteny:)

    ci milacek vsech zen Jarolimek jehoz nejoblibenejsim konickem bylo neustale praktikovani skoku pres kozu s nami.. dorustajicimi :)

    ba ba.. byla to krasna doba:)

    superkarma: 0 13.01.2004, 18:08:13
  4. avatar
    [21] Žábina [*]

    pajda: To máš těžký, při zmínce o nakupování se zas nadává na prodavačky...při zmínce o dopravě zas na policajty...každý holt má to svoje...

    superkarma: 0 13.01.2004, 15:20:14
  5. avatar
    [20] Luciš [*]

    Taky jsem na střední na jedno pololetí měla z matiky za 4 a z fyziky za 1.
    Bylo nadmíru jasné, že mě matikářka nesnášela.
    Měly (celá třída bab) jsme ji naštěstí jen dva roky z pěti.

    superkarma: 0 13.01.2004, 14:55:17
  6. avatar
    [18] pajda [*]

    Máňa-opice: mě spíš fascinuje, jak se vždycky okamžitě při sebemenší zmínce o školství začne nadávat na učitelky...přitom největší blbec, kterého jsem ve školství poznala, byl chlap.

    superkarma: 0 13.01.2004, 13:55:52
  7. avatar
    [11] Sama [*]

    marta: taky zjednodušuješ :-) Myslím a troufnu si říci, že se dětem věnuju a autoritu učitelů tedy určitě nesnižuju /pracuju ve školství :-)/, ale ty rozdíly prostě jsou a budou a je jen moje rozhodnutí, kdy se situace vyhrotí tak, že ji opravdu musím řešit a kdy je to jen ublížený pocit mého dítěte a pak stojím na straně učitele. I tak pokud jdu něco řešit, tak to nikdy neřeším před dítětem

    superkarma: 0 13.01.2004, 10:57:00
  8. avatar
    [10] Sama [*]

    Máňa-opice: nezjednodušuj, všude je to o lidech :-) Taky bych mohla napsat .... - opice jsou fuj /bez urážky - je to jen příklad/ :-)

    superkarma: 0 13.01.2004, 10:52:11
  9. avatar
    [6] Dašenka [*]

    Abych nebyla nespravedlivá - má skvělého třídního, jsou báječná parta (i přes pubertu kamarádí holky s klukama bez jakéhokoli posmívání),můžou za ním přijít s jakýmkoli problémem. Každý rok je bere na školní výlet prodloužený o víkend. Minulý týden byl s dětma na běžkách v Prokopáku ap.Takových učitelů je tam víc a pak jim to kazí takováto pipina.

    superkarma: 0 13.01.2004, 09:04:54
  10. avatar
    [5] Suzanne [*]

    Ve škole jako všude - jsou tu skvělí lidé i naprostí kreténi Ale ve zdravotnictví a školství se nás ti kreténi nějak více dotýkají, obzvlášť při bližším styku - jedná se totiž buď o zdraví nebo o naše děti, a to je to nejcitlivější, co znám.

    superkarma: 0 13.01.2004, 08:48:41
  11. avatar
    [4] Žábina [*]

    Hrozně záleží na jakého učitele dítě narazí...a bohužel se to nedá ovlivnit...

    superkarma: 0 13.01.2004, 08:33:55
  12. avatar
    [3] pajda [*]

    Dašenka: tohle je opravdu v učitelce a jako instance je snad jeidně ta inspekce - ředitelé to většinou nejsou schopni vyřešit...ale neobcházela bych ho, určitě bych v ředitelně začala. Je nutné počítat s tím, že bude požadovat písemné vyjádření.

    superkarma: 0 13.01.2004, 08:31:49
  13. avatar
    [2] Dašenka [*]

    Dlouhodobě řešíme problém jedné z učitelek.Bohužel učí obě děti, je prolhaná a neseriozní. má průměr 1,2 a ona mu řekla, že pokud chce 1, musí do druhého dne udělat referát.Nic proti tomu,ale končil školu v 18 hodin a chudák referát pak smolil do 21 hodin + příprava na další den z ostatních předmětů.U ve třídě dala do písemky i látku, kterou ještě neprobírali.Po upozornění dětí je ujistila, že tedy tento bod nebude známkovat. Hádejte jak to dopadlo? známkovala.Holka má od ní v žákovské jedničky, ale ve svém sešítku jich má mnohem míň.Byla jsem se jí o třídních schůzkách zeptat, jak to tedy je.Ujistila mě,že vše je O.K. Ptala jsem se jí, jestli má nějaké interní poznámky ke znalostem,že hrozí dvojkou i když má jenom samé 1.Řekla mi, že si jí spletla (po 4 měsících!!) s jinou žákyní, že má jasnou 1. Včera řekla, že to má na 2. Já sice zastávám názor, že ve známkách to není, ale ve znalostech, jenže to cítí jako šílenou nespravedlnost.

    superkarma: 0 13.01.2004, 08:17:16
  14. avatar
    [1] Camuska [*]

    Je bezva, když rodiče dětem uvěří a pomohou jim tu školu změnit k lepšímu. U nás doma se většinou naši zastávali učitelů a měli spíš pochopení pro ně a z toho mi pak fakt nebylo dobře - doufám, že taková nikdy nebudu a když bude třeba tak rázně zakročím.

    superkarma: 0 13.01.2004, 07:42:54

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme