Bulvár

A už ho máme! Největší Čech je Karel IV



Tak jsme si ho konečně zvolili. Toho, který bude od teď označován za největšího Čecha. Po dlouhém boji se jím stal král Karel IV. Podle mě zcela zaslouženě.

I když se přiznám, že jako žena jsem spíš držela palce Boženě Němcové. Ta nakonec skončila jako poslední v první desítce. Škoda. I Když jsem tušila, že pravděpodobnost, že by vyhrála, je nulová, přála jsem jí poněkud lepší umístění.

V každém případě je ale ve výborné společnosti. Uznejte sami:

  1. Karel IV.
  2. T.G..Masaryk
  3. Václav Havel
  4. J.A.Komenský
  5. Jan Žižka
  6. Jan Werich
  7. Jan Hus
  8. Antonín Dvořák
  9. Karel Čapek
  10. Božena Němcová

 

Měli jste také svého favorita? Jste s výsledkem spokojeni, nebo byste na prvním místě radši viděli někoho jiného?

Jak by vypadala první desítka podle žen-in? Hlasujte v  naší anketě.

 

 

   
11.06.2005 - Společnost - autor: Jaroslava Machálková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [104] a.... [*]

    Můj favorit byl František Palacký, ale ten skončil na 15 místě,každý, kdo si přečte jeho životopis musí vidět, že byl na svou dobu úžasnej a neskutečně všestrannej/jedině feministky s ním můžou mít problém, protože se evidentně oženil pro prachy/.
    S Karlem IV. mám ten problém, že to fakt moc Čech nebyl, sice máte dojem, že po matce ano, jenomže ti poslední Přemyslovci svými sňatky s německými šletičnami té české krve moc neměli/např. Elišky matka byla z rodu Habsburků/.Oceňuju ovšem jeho zemský patriotismus.Z toho celého mi vyplývá, že skutečného největšího Čecha nemáme.

    superkarma: 0 14.06.2005, 09:19:48
  2. avatar
    [103] Meander [*]

    Hlasovala jsem pro Cimrmana. Pitomá soutěž, srovnává nesrovnatelné. Brát to vážně, volím jednoznačně Toyen

    superkarma: 0 13.06.2005, 13:37:46
  3. avatar
    [102] Kocicka [*]

    já volila cimrmana

    superkarma: 0 13.06.2005, 12:01:07
  4. avatar
    [101] Vivian [*]

    Nyotaimori: v té anketě nešlo o národnost, ale především o to, co ten který člověk pro Čechy udělal... v pravidlech bylo cosi o tom, že nominován mohl být ten, kdo se tu narodil nebo tady působil... a to Marie Terezie splňuje. A ještě pro nás něco málo udělala

    superkarma: 0 12.06.2005, 19:57:31
  5. avatar
    [100] peguša [*]

    I já volila Karla IV.

    superkarma: 0 12.06.2005, 19:32:04
  6. [99] jarčinka [*]

    Můj favorit byl právě Karel IV., už pro to, co všechno v té době vykonal. Předloni jsme byli s rodinou konečně na Karlštejně a nenechali jsme si ujít ani prohlídku Kaple sv. Kříže - i za ty peníze (900,- Kč) to byla nádhera.
    Celá desítka osobností byla silná, a vyhrát mohl pouze jeden. Druhá moje favoritka byla Božena Němcová. Její Babička chytne každého za srdce. Skoro taková byla i moje babička Cecilka.

    superkarma: 0 12.06.2005, 17:58:41
  7. avatar
    [93] Jupíí [*]

    Já měla z Kafky hrozný depky, nemohla jsem to číst dál, věděla jsem že další stránky budou hroznější a příšernější. Dalo mi to práci přelouskat celou knihu

    superkarma: 0 11.06.2005, 23:07:39
  8. avatar
    [90] jiraka [*]

    kubikm:Je to skutečně věc názoru, v čem je vlastně velikost člověka. Záleží na tom, z jakého úhlu se na to člověk dívá a co preferuje. Hezky to říkal v televizi Marek Eben, je dobře, že se našlo u nás tolik znamenitých osobností, tak se o ně můžeme krásně hádat. Ten pořad se jim povedl, to je bez diskuze.

    superkarma: 0 11.06.2005, 22:56:21
  9. avatar
    [83] kubikm [*]

    a ještě...ve světě je hodně známý Kafka...všichni ho berou za Čecha a závidí nám ho....je to Čech?...

    superkarma: 0 11.06.2005, 22:25:18
  10. avatar
    [81] kubikm [*]

    teď mi napadlo - co Kramerius? Tyl? co Janský a jeho krevní skupiny?
    co se nedá změřit a zvážit...to prostě nikdy nemůže být objektivní....

    superkarma: 0 11.06.2005, 22:21:26
  11. avatar
    [80] Jupíí [*]

    kemy: ta ganja je taky pro učitelství důležitá

    superkarma: 0 11.06.2005, 22:16:45
  12. avatar
    [78] Vivian [*]

    Nyotaimori: no tak co prudíš, že Karel nebyl Čech? Byl možná víc Čech než ty

    superkarma: 0 11.06.2005, 21:21:17
  13. avatar
    [76] risina [*]

    Baronka z Kratihájů: A já se pozastavuji nad tím, žre tě to zrovna u někoho, kdo chce být učitelku, tak překvapuje.. Mě by to překvapilo i u někoho, kdo chce být právník, doktor nebo novinář...

    superkarma: 0 11.06.2005, 21:13:00
  14. avatar
    [75] Kekka [*]

    Meryl: no a ne? Já skutečně v zabíjení lidí nevidím nic pozitivního. A že byl dobrý vojevůdce a stratég? To přece znamená, že zabíjel. A to já neberu.

    superkarma: 0 11.06.2005, 20:33:42
  15. avatar
    [73] risina [*]

    Baronka z Kratihájů: Učitelka prostě nemůže vědět všechno - bud estačit, když dítwe odkáže na patřičnou encyyklopedii nebo internetový vyhledávač... Bude-li to učitelka češtiny, dějepisu nebo občanky, bud eto samozřejmě hodně špatný a na takovou bych si stěžovala. Ale když bude učit matiku nebo třeba zbožíznalství?

    superkarma: 0 11.06.2005, 20:12:57
  16. avatar
    [72] risina [*]

    Baronka z Kratihájů: A o čem dalším musí mít podle tebe pvědomost pedagog?
    Já si taky myslím, že znalost Čapka (učí se o něm asi už na zákaldce a určitě na střední) je součástí "všeobecného vzdělání", jenže tou je třeba i znalost pravopisu, řešení rovnic o dvou neznámých a úloh na procenta, umění lokalizovat na mapě státy Evropy, povědomí o anatomii člověka a rostlin.. prostě toho je tolik, že nikdo z nás asi nemůže říct, že tyhle "základní všeobecné znalosti a dovadnosti" má.

    superkarma: 0 11.06.2005, 20:10:11
  17. avatar
    [70] risina [*]

    Baronka z Kratihájů: Třeba chce kemy učit chemii.. nebo zeměpis.. nebo ten tělocvik. "Učitel" nerovná se "člověk, který ví absolutně vše ze všech oborů". Já zas oceňuju, když někdo přizná, že něco neví a zeptá se na to.

    superkarma: 0 11.06.2005, 19:40:29
  18. avatar
    [68] Gita [*]

    kemy: To snad nemyslis vazne ten dotaz ohledne Capka???

    superkarma: 0 11.06.2005, 18:59:59
  19. avatar
    [63] Kekka [*]

    I pro mě je největším Čechem Karel Čapek a to nejen pro své spisovatelské počiny, které jsou obrovské, ale také pro své postoje - humanistické, pacifistické, lidské. To spíš nechápu, jak se před něj mohl dostat takový masový vrah jakým byl Žižka.

    superkarma: 0 11.06.2005, 17:25:43
  20. avatar
    [62] Kekka [*]

    I pro mě je největším Čechem Karel Čapek a to nejen pro své spisovatelské počiny, které jsou obrovské, ale také pro své postoje - humanistické, pacifistické, lidské. To spíš nechápu, jak se před něj mohl dostat takový masový vrah jakým byl Žižka.

    superkarma: 0 11.06.2005, 17:25:07
  21. avatar
    [61] Gwendylon [*]

    Meryl: pokud se pro to rozhodnete, nabízím pomoc, po příštím čtvrtku už budu mít volněji...

    superkarma: 0 11.06.2005, 17:11:12
  22. avatar
    [60] Gwendylon [*]

    Merylko, a co takhle udělat soutěž či anketu Největší žena? Nominované by krom Boženy mohly být třeba Bertha von Suttner, Eliška Přemyslovna, Polyxena z Pernštejna nebo svatá Ludmila či svatá Anežka... ke každé krátký článek o tom, jak, kdy a kde žila...

    superkarma: 0 11.06.2005, 17:10:36
  23. avatar
    [59] Gwendylon [*]

    kemy: tobě taky

    superkarma: 0 11.06.2005, 17:02:52
  24. avatar
    [58] kemy [*]

    Gwendylon: no mně taky neni zrovna nejlíp. mam rýmu, že smrkam každých deset vteřin (nepřehánim) a už mě z toho taky bolí hlava. a to se mam neska a zítra učit do autoškoly, dál účto, češtinu, ekonomiku a zbožíznalství. lahoda jinak přeju brké zlepšení

    superkarma: 0 11.06.2005, 16:52:40
  25. avatar
    [57] Gwendylon [*]

    Jsem zpátky, doteď jsem byla celá pod dekou s hlavou pod polštářem, ale už je mi líp, jen mám pocit, že mi drtí hlavu v nějakém lisu ze stran, jinak nic

    superkarma: 0 11.06.2005, 15:24:01
  26. avatar
    [56] kubikm [*]

    jiraka:

    superkarma: 0 11.06.2005, 15:04:58

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [55] jiraka [*]

    kemy: Především to byl úžasný člověk, s ohromným rozhledem, lidský, čestný, odvážný, měl porozumnění pro všechny lidské slabosti. Něco si od něj přečti, třeba jeho povídky a pochopíš to.

    superkarma: 0 11.06.2005, 14:45:23
  2. avatar
    [54] kubikm [*]

    kemy: např. byl v pen clubu, kam se jen tak nikdo nedostane....zasloužil se o češtinu....bojoval proti válce....to je právě to, že někdo je významný jen v určitém úseku dějin a někdo právě přes staletí.....nejde to objektivně posoudit

    superkarma: 0 11.06.2005, 14:33:33
  3. avatar
    [53] kemy [*]

    omlouvám se, v čem je čapek tak významnej, že by ěl být zařazen mezi největší čechy? jako neříkam, že ne, jen o něm moc nevim..

    superkarma: 0 11.06.2005, 14:27:56
  4. avatar
    [50] lenoška [*]

    Mahara: jé to mělo být do vzkazíku,no už se stalo

    superkarma: 0 11.06.2005, 13:57:40
  5. avatar
    [49] lenoška [*]

    Mahara: přečetla jsem si,že pocházíš z Mladé Boleslavi,já taky,tak jsem tě chtěla jen pozdravit,ještě jsem tu na nikoho od nás nenarazila

    superkarma: 0 11.06.2005, 13:56:14
  6. avatar
    [48] kubikm [*]

    Mahara: myslím, že ta 37 byla zbytečná...ať každý žije tam, kam ho srdce táhne, kde se dobře cítí, kde je "doma" - byť se narodil někde jinde...psycholog by z toho mohl usoudit, že máš nějaké pochyby a říkáš si jako ta liška - stejně ty hrozny jsou kyselé
    nic ve zlém, Belgie je prý moc hezká, taky bych se tam ráda někdy podívala, lákal mě Brusel...mám pár pohlednic s tím krásným náměstím

    superkarma: 0 11.06.2005, 13:37:48
  7. avatar
    [46] kubikm [*]

    Dášule: ano, to byl druhý důvod...ale jinak přeci Jan zíral, jaká hrůza tady je oproti Francii...neměl ani kam hlavu složit...hrad vyhořelý...potom jim jeden měšťan průpůjčil dům...víš, že se dlouho nevědělo, kde vlastně bydleli? až když byl vybydlen jeden dům, sousedící s Kinským palácem, zjistilo se, že je původně goticky, jen 3patrový a ty vysoké místnosti, že jsou vlastně trůním sálem...potom zjistili, že tam vedl můstek přímo do týnského chrámu....

    superkarma: 0 11.06.2005, 13:31:21
  8. avatar
    [45] Dášule [*]

    Karel byl do Francie poslán, aby jej nemohla zneužít jeho matka, o které byl Jan Lucemburský přesvědčen, že jej chce svrhnout z trůnu a vládnout jménem syna. Jinak jsem sice fandila Čapkovi, ale jsem ráda, že to byl Karel IV. Myslím si totiž, že má šanci ještě za dalších 500 let, narozdíl o jiných, o kterých lidé nebudou vědět, kdo to byl. Pokud se týče národnosti, myslím, že národnost je věcí srdce a Karel se určitě Čechem cítil.

    superkarma: 0 11.06.2005, 13:23:27
  9. avatar
    [44] Gwendylon [*]

    Mahara díky .o)
    Jo, na chvíli se odmlčím, chytla mě migrena, ale nějak netypicky, hlava mě nebolí, ale vlní se mi celý obraz před očima, píšu skoro poslepu takžejestli tam jsou chyby tak sorry ale nevidím na to... psát naštěstí umím automaticky, zlatá škola... zatím hojky, holky a mějte se, zas se objevím

    superkarma: 0 11.06.2005, 13:22:37
  10. avatar
    [39] kubikm [*]

    Mahara: Václav nebyl pacifista...byl to ochlasta...slaboch, koukni se do nějaké solidní knížky
    po jedné pitce poštval na manželku své psy...ti ji roztrhali....to zrovna na pacifistu nevypadá, co?

    pokud to není tajné, kde žiješ?

    superkarma: 0 11.06.2005, 13:13:32
  11. avatar
    [38] Gwendylon [*]

    Mahara: proč, smím - li se ptát?

    superkarma: 0 11.06.2005, 13:10:13
  12. avatar
    [35] Gwendylon [*]

    kubikm: jsem ráda, že žiju tady...

    superkarma: 0 11.06.2005, 13:07:00
  13. avatar
    [33] Gwendylon [*]

    Jo, nedodala jsem - ta rodina s dvaceti dětmi byli Piastovci.

    superkarma: 0 11.06.2005, 13:03:38
  14. avatar
    [32] Gwendylon [*]

    kubikm: Ano, malý Václav se narodil v kupeckém domě na Staroměstském náměstí. A Jan chtěl, aby se chlapec naučil dobře latině a francouzštině, takto lingua diplomatica celé Evropy, proto ho poslal ke své sestře Marii Lucemburské, manželce francouzského krále.
    Karel svého syna nezřízeně zbožňoval, no, chlap přes čtyřicet, k tomu první syn, který přežil kritické roky dětství a měl zdědit půlku Evropy... Nedovedu si představit, že by mi, až budu mít děti, některé umřelo... ale tehdy to byla realita, dokonce jsem našla na genealogických stránkách rodinu, které z dvaceti přežilo do dospělosti sedm!!! dětí ( od dvou manželek ). Sice v tom počtu byly dvoje dvojčata ( zřejmě jednovaječná, dva kluci a dvě holky ), která málokdy přežila, no, i Václav III měl dvojče, sestru Anežku, kterou stihli zasnoubit, ale zemřela cca tří - čtyřletá. Ale je to šílené...

    superkarma: 0 11.06.2005, 13:03:06
  15. avatar
    [31] sara.l [*]

    Baronka z Kratihájů: s babičkou souhlasím..ono vůbec--malí chlapi stojí většinou za prd

    superkarma: 0 11.06.2005, 13:01:47
  16. avatar
    [30] kubikm [*]

    Gwendylon: magické....

    superkarma: 0 11.06.2005, 12:57:04
  17. avatar
    [29] kubikm [*]

    a ještě - odborníci i ve světě se shodují, že by nebylo hustiství, pokud by na tůn nastoupil místo Václava jeho mnohem schopnější bratr - Zikmund
    O tom se u nás moc neví, jen každý zná "liška zrzavá"...ale prý byl velice schopný a chytrý člověk, na rozdíl od slabošského Václava....

    superkarma: 0 11.06.2005, 12:55:48
  18. avatar
    [28] Gwendylon [*]

    Mahara: pravdu díte, ctnostná ženo
    Taky jsem pěkný remix, ale jsem pyšná na to, že jsem Češka. Jak říká moje kamarádka ( máma asijská Ruska, táta napůl Polák ): Čechy jsou můj domov, tady jsem se narodila a žiju tady a navíc je to skvělé místo na světě.

    superkarma: 0 11.06.2005, 12:53:54
  19. avatar
    [27] kubikm [*]

    Gwendylon: tady v té době byla hrozná doba, Hrad byl vyhořelý, Eliška s Janem bydleli na Staroměstském nám. v tom opraveném domě Janka od Zvonu....proto šel na výchovu na tehdy špičkový dvůr k příbuzným - a to do Paříže...
    pro svoji zemi hodně udělal...bohužel měl i chyby...tou největší bylo, že špatně vychoval syna...už ve 4 letech ho nechal korunovat, ale samostatnosti ho nenaučil, nebo na to neměl....

    superkarma: 0 11.06.2005, 12:53:10
  20. avatar
    [23] Gwendylon [*]

    A česky uměl jako dítě a znovu se naučil v dospělosti. Určitě znáte "když jsme přišli do Čech, nenašli jsme ni matky, ni bratra, ni sestry, aniž jazykem tímto jsme mluvili"... vzali ho jako malé dítě, proto v jinojazyčné zemi češtinu pozapomněl. Ale naučil se brzy, a i se svými dětmi hovořil česky, dokud byly v případě děvčat doma.

    superkarma: 0 11.06.2005, 12:47:36
  21. avatar
    [22] kubikm [*]

    alpina: naprostý souhlas
    nebyl Lucemburk, sice po otci jasně, ale on se považoval za Čecha, tím si zvolil národnost...
    neexistuje čistokrevný Čech...to jen tak mimochodem

    Komenský se sice zasloužil o školství a byl známý po celém světě, ale pro nás bylo nešťastné to, že vlastně na jeho popud přišli k nám Švédové...a jak to dopadlo, jistě víte...
    (chtěl pomoci protestantům proti katolíkům, kdo by nevěděl)

    mezi největší Čechy by mohl patřit i Hollar, ten známý rytec...nebo Vojta Náprstek, který ve své době hodně udělal...

    je príma, že máme tolik šikovných lidí, jako byl Jára da Cimrman....

    superkarma: 0 11.06.2005, 12:47:12
  22. avatar
    [21] Gwendylon [*]

    Karel IV byl Čech. V Čechách se narodil, pro ně pracoval a tady žil a zemřel. A že studoval v Paříži u strýce? Tady tak dobrá škola nebyla

    superkarma: 0 11.06.2005, 12:44:51
  23. avatar
    [13] sara.l [*]

    říkám jenom svůj názor prosím nekamenovat. ..podle mě stejně nejde nikdy spravedlivě určit kdo jaký byl..vždyť jsme ani jednoho neznali páč jsme nikdo nebyl na světě a historie se celkem slušně překrucuje..takže kdo ví..jak to všecko bylo... ...aspoň jsem si zopákla dějiny..když už nic

    superkarma: 0 11.06.2005, 12:03:06
  24. avatar
    [12] Vivian [*]

    Nyotaimori: jeho matka byla Přemyslovna možná nebyl čistokrevnej, ale proč by nám zrovna tohle mělo vadit, když toho pro Čechy tolik udělal? Nebuď rasistka

    Jinak já jsem volila Cimrmana... Ale Karel je taky dobrej. I když ne tak, jako Jára...

    superkarma: 0 11.06.2005, 11:38:26
  25. avatar
    [11] man-mimo [*]

    Meryl: podle


    http://lidovky.centrum.cz/clanek.phtml?id=340229


    měla až nečekaně dobré umístění

    superkarma: 0 11.06.2005, 10:57:22
  26. avatar
    [8] šája [*]

    To je jedno, že nebyl Čech. V podmínkách soutěže bylo, že se musí narodit, žít nebo působit na území Čech. Mám pocit, že Karel IV tady působil ažaž

    superkarma: 0 11.06.2005, 08:57:16
  27. avatar
    [7] alpina [*]

    Karel IV. možná nebyl čistokrevný Čech národností, ale srdcem a pro český národ udělal z historického hlediska víc, než kdokoliv jiný. Možná bych váhala mezi ním a Janem Ámosem Komenským.
    Pokud by se velikost posuzovala podle toho, kolik století jejich odkaz přežije, tihle dva by určitě vyhráli i v příštím miléniu, ale kdo si v té době vzpomene třeba na Dvořáka nebo Wericha? Tím nechci v žádném případě snížit jejich zásluhy v kulturní oblasti, oba byli mistři svého oboru, ale z globálního hlediska jasně vede Karel a Jan

    superkarma: 0 11.06.2005, 08:54:28
  28. avatar
    [6] Mici [*]

    Nyotaimori: no právě, byl sice český král, ale že by se tím dal automaticky považovat za Čecha...

    superkarma: 0 11.06.2005, 02:02:40
  29. avatar
    [2] Mici [*]

    teď jsem se dívala, jestli Karel uměl aspoň česky, když vládl tolika jazyky a prý jo, tak to je fajn Byl můj oblíbenec už v 6. třídě, kdy jsme se o něm učili v dějepise Ale jestli bych ho volila za nej. Čecha, to opravdu nevím...

    superkarma: 0 11.06.2005, 01:32:17
  30. avatar
    [1] Crash_override [*]

    Cimrmana...

    superkarma: 0 11.06.2005, 01:01:51

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme