Většina z nás asi už někdy nějakou tu hypnózu viděla - alespoň ve filmu. Pan doktor nebo psycholog s kyvadýlkem, známé věty jako „vaše pravá ruka je těžká, je těžká...“ A možná jste si hypnózu už i vyzkoušela - ať už v rámci dětských her, nebo i pod odborným vedením. Jak to je s hypnózou doopravdy? Dá se skutečně zhypnotizovat každý? Pojďme se podívat hypnóze na zoubek!

Léčebná metoda
Hypnóza je již léta uznávanou a ověřenou léčebnou metodou, používanou zejména v oblasti psychologie a psychiatrie. Do hypnotického stavu lze uvést téměř každého člověka, takzvaná hypnabilita, tedy schopnost dostat se do hypnózy, se však liší. Ty nejcitlivější jedince lze vskutku zhypnotizovat jedinou větičkou a tlesknutím, u těch extrémně odolných je někdy třeba použít určité specifické léky, takzvaná psychofarmaka.

písnička: hořím

Doma to nezkoušejte
I když jsou pokusy o hypnózu oblíbenou součástí různých společenských her, nepatří hypnóza do rukou laiků. Obvykle sice žádné potíže nehrozí, ale u citlivějších osob skutečně může dojít k nepříjemným zážitkům. V medicíně se hypnóza užívá zejména k léčbě nejrůznějších psychických potíží - hlavně fóbií, nespavosti, depresí a závislostí, úspěšná ovšem bývá i u psychosomatických poruch, jako jsou různé bolesti, kožní problémy nebo alergie - stejné potíže ovšem může neodborně užitá hypnóza i způsobit.

Bez hypnotizéra
Hypnóza je v podstatě specifický stav mozku, jakýsi trans, který se projevuje v závislosti na hloubce hypnózy různě, od naprostého svalového uvolnění až po zdánlivě „normální“ komunikaci. V historii se hypnózy užívalo místo anestezie při operacích, ale také k různým okultním praktikám.
Do hypnózy vás ovšem nemusí vždy uvádět jiný člověk - existuje také takzvaná autohypnóza, kdy se vlastně hypnotizujete sama. Mezi autohypnotické techniky patří i holotropní dýchání - dosažení  transu pomocí porušení rovnovážné koncentrace kyslíku a oxidu uhličitého v krevním oběhu a vlivu tohoto jevu na mozek.

Autogenní trénink
Nejpopulárnější a přitom relativně bezpečnou technikou na bázi autohypnózy je takzvaný autogenní trénink. Jedná se primárně o relaxační techniku - tedy o uvolňování napětí, která ovšem bývá doplňována o aktivní imaginaci - představování si, nebo o autosugesci - tedy o přesvědčení svého podvědomí o určitých skutečnostech - například že se cítíme svěže a odpočatě, nebo že jsme syté.

Osvědčená metoda
Autogenní trénink se osvědčil i u takových problémů, jako je AIDS, ekzémy, oslabení imunity, únavový syndrom, těžké deprese, tréma, nespavost, bolesti hlavy, ale může také pozitivně ovlivnit nadváhu, impotenci, předčasnou ejakulaci a dokonce v některých případech i neplodnost, pokud není způsobena především organickou poruchou.

I autogenní trénink je ovšem vhodné naučit se pod vedením odborníka, jeho výhodou však je, že ho posléze můžeme provozovat sami. A ti, kteří se naučí dosahovat stavu relaxace a uvolnění skutečně dobře, si pak dovedou odpočinout třeba i během několika minut v tramvaji nebo na odpočívadle u dálnice.

Máte nějaké zkušenosti s hypnózou, holotropním dýcháním, autogenním tréninkem či jinými podobnými technikami? A chtěla byste něco takového zažít? Myslíte si, že je snadné Vás zhypnotizovat?

Reklama