Vztahy

A máme je za sebou

Je zajímavé, jak nás některé zážitky provázejí celý život. Různé životní situace v nás zanechají vzpomínky, které se nám pravidelně vrací a znovu a znovu oživují kdysi prožité emoce – pozitivní i negativní.
Někde hluboko uvnitř mám ukrytou jednu takovou negativní vzpomínku. Ta vzpomínka většinu roku spí a nijak se mi nepřipomíná. Pouze v jednom ročním období se začíná drát na povrch a ať dělám co dělám, nedokáži ji zaplašit a zasunout do nějakého ukrytého šuplíčku.

Pravidelně, když se na pultech obchodů začnou objevovat čokoládoví zajíčci a vajíčka, když se tržnice rozezní hlasy bodrých vesnických tetek prodávajících pomlázky a kraslice, přijde moje malá černá můra, usadí se mi v hlavě a odmítá odejít … dělá to už celých 31 let.

Tehdy mi bylo 11 let. Do té doby pro mne byly Velikonoce příjemnými svátky, byla jsem jako každý školou povinný žák ráda, že je o den volna víc, a těšila se na velikonoční nadílku, beránka a maminčin mazanec. Malovala jsem vajíčka, která jsem rozdávala koledníkům, a dokonce jsem je vyhlížela z okna a těšila se, až přijdou.

Jenže jedny Velikonoce se stalo něco, co výrazně poznamenalo můj budoucí vztah k těmto svátkům.
Jak jsem již napsala, bylo mi 11 let. Ráno na Velikonoční pondělí jsem časně vstala, abych byla připravená na případné koledníky – ranní ptáčata - a cítila jsem se tak nějak svátečně. Konec konců, byl to výjimečný den. Postupně se trousili hošíčci s pomlázkami, zatřepotali mašličkami mezi dveřmi, poctivě odříkali své “hody hody doprovody”, obdrželi po vajíčku a odkráčeli o dům dál.

Kolem půl jedenácté zazvonili kluci ze třídy. Seběhla jsem dolů k domovnímu vchodu, nechala se symbolicky vyšlehat a obdarovala spolužáky vlastnoručně vymalovanou kraslicí. Kluci se obrátili, aby pokračovali ve svém bohulibém konání, a já se mínila vrátit domů.

Najednou se ale zpoza rohu našeho domu vyloupla partička kluků a holek z deváté třídy. Bylo jich asi šest. Jeden z těch kluků měl obrovskou pomlázku. Dlouhou a silnou a poctivě upletenou. Než jsem stačila zmizet v domě, několika skoky byl u mě, vytáhl mě za roh domu a začal mě tou pomlázkou mlátit. Naprosto surově a bezcitně. Nejednalo se o žádné velikonoční vyšlehávání, ale o zcela bezohlednou agresi. Držel mě za vlasy a tou příšernou věcí, co měl v ruce, mě vší silou mydlil hlava nehlava. Po zádech, po nohách, po břiše. Byla jsem proti němu malá holka a neměla jsem šanci. Plakala jsem, prosila … ale to ho snad ještě víc rajcovalo. Nevím, jak dlouho trvala ta exekuce, ale mě to připadalo jako věčnost. Když skončil, prudce mě odstrčil, až jsem upadla na chodník.

Zmlácená, odřená od pádu a plakající bolestí jsem potupně ležela na zemi a bála se vstát. Celá ta povedená partička se rozestoupila kolem mě a začali se smát, až se popadali za břicha. Bylo mi hrozně. Bolest, ponížení, výsměch … nevím, co z toho bylo strašnější.

Konečně odešli a já se vrátila domů.

Tak moc jsem se styděla za to, co se mi stalo, že jsem okamžitě zapadla do svého pokoje a tam si sama lízala rány. Byla jsem v šoku a dlouho se z toho nemohla vzpamatovat. Pamatuji si, jak se mi hlavou honily zběsilé myšlenky a já jsem se snažila přijít na to, PROČ se mi musela ta hrozná věc stát. Za co? Kvůli čemu? Co jsem komu udělala?

Jediné, co jsem věděla jistě, bylo, že jsem neudělala nikomu nic. Měla jsem pouze smůlu, že jsem dívka a že je zrovna Velikonoční pondělí. A tím pádem jsem byla v duchu našich národních tradic vydána všanc takovýmto násilnickým magorům, kteří měli pocit, že Velikonoce jsou od toho, aby mohli beztrestně zmlátit nějakou holku. Bylo mi z toho zle. Tehdy jsem poprvé v životě pocítila obrovský nával vnitřní vzpoury a touhy měnit svět. Vyrvat všem chlapům z rukou pomlázky! Tradice, po celá předchozí léta mého dětství přijímaná jako bezva rozptýlení, najednou dostala v mé mysli zcela nový rozměr.

Postupem času se mi ale tento příšerný zážitek začínal vytrácet z paměti a já jsem myslela, že jsem na něj zapomněla. Mýlila jsem se.

Napřesrok, když se v obchodech objevila velikonoční výzdoba, zcela bez varování se mi najednou v hlavě odehrál celý scénář té nepříjemné příhody z loňských Velikonoc. Vrátily se mi příšerné pocity plné krutého ponížení a já jsem si z celého srdce přála, aby byly Velikonoce zrušeny.

Samozřejmě, že mé toužebné přání nemohlo být splněno, a tak jsem každoročně prožívala o Velikonocích duševní muka. Mé ženské “já” se ve mně mohutně bouřilo a chtěla jsem sepisovat petice, které by podpořily mou myšlenku na likvidaci Velikonoc. Naprosto se mi příčilo všechno, co s nimi souviselo a co je jakkoli připomínalo. Tvrdě jsem odmítala onen “tradiční” obyčej vyšlehávání, který dělá z žen a dívek zcela legální oběti všech mužských exemplářů. Najednou mi připadalo děsně ponižující a nedůstojné malovat nějaká vajíčka, kterými bych měla obdarovávat koledníky poté, co mi uštědřili výprask. A to ani nemluvím o těch patřičně upravených alkoholem.

Zkrátka setkání s pubertálním surovcem zanechalo v mé dívčí dušičce ránu, která se každoročně znovu otevírala. A v podstatě se otevírá stále, i když s odstupem let ne tak bolestivě.

Nechuť k těmto svátkům mi však zůstala. Když se mi ale později narodily dcery, vzala jsem Velikonoce částečně na milost. Děvčátka malovala vajíčka a těšila se na velikonoční nadílku. V troubě se pekl beránek a na stole byla jarní výzdoba. Ostřížím zrakem jsem ale probodávala všechny příchozí koledníky a byla připravena zasáhnout se silou matky lvice v případě, že by se některý z nich rozmáchl pomlázkou víc, než se sluší a patří.

Říká se, že vzpomínky jsou to jediné, co nám zůstane, až budeme hodně staří. Přiznám se otevřeně, že některé bych ze své paměti ráda vymazala. Fyzickou bolest totiž většinou brzy zapomeneme. Horší je to s tou psychickou. Rány na duši se hojí dlouho a těžce a někdy se nezahojí vůbec. A já si každý rok ve velikonočním období chtě nechtě vzpomenu na tu bezmoc a ponížení. Znovu vidím tu malou holčičku, jak leží zmlácená a uplakaná na chodníku, a slyším ten hurónský smích pubertálních výrostků...

Jak jsem uvedla v nadpise tohoto článku: máme to letos již za sebou. A já jsem tomu upřímně ráda.
Tak zase za rok: veselé Velikonoce! :o))

   
13.04.2004 - Láska a vztahy - autor: Jaroslava Machálková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [92] sarobrouk [*]

    Meral: Já to nechápu a co dělali tví rodiče doma, oni to nevnímali, co se venku děje? Naši mě pohledem přes záclonku hlídali vždycky a navíc se to odehrávalo na našich schodech, takže vše bylo slyšet.

    superkarma: 0 15.04.2004, 10:44:42
  2. avatar
    [91] *daisy* [*]

    Vivian: Ono to je taky o blbosti zen, jak uz tu niz bylo receno: ony se nektere holky citi ponizeny, jestlize neprijde za ni nikdo
    Na vesnici se na to docela dost da

    No, nastesti muj na podobne nasilnosti neni, vloni jsem doma pred Velikonocema neumyslne vyvolala takovou hadku, ze tatka pro jistotu ani neprisel s tatarkem domu (a on fakt jen symbolicky ), a letos, pokud vim, dostala segra vysupano jen od sveho, a taky symbolicky (doslova rekla: zkusil parkrat, ale kdyz videl, ze zadny vajco nedostane,tak teho nechal )...

    Gryzli: vis, me treba Velikonoce jako svatky jara nevadi (no, i kdyz je fakt, ze takovou tu vylozene velikonocni vyzdobu nepestuju, a to jarni tam mam stejne cely jaro ), me vadi jen ten zvyk byti zen, kdyz uz opravdu nikdo ani nevi proc.. (vedi ti dobraci, proc beranek? proc cerstvy vrbovy prouti? ze symbolicky naznak?... Je toho vic.. Na Vanocich taky nemam rada to silenstvi kolem, ale miluju to, ze jsou rodinne, ze je vic volna,coz pro me, ktera jsem par set km od rodicu, znamena moznost prijet na dyl nez vikend... ) A tak vubec

    superkarma: 0 14.04.2004, 14:06:08
  3. avatar
    [90] Vivian [*]

    Lubar: svátek sám o sobě za to nemůže, spíš lidská (pánská? ) blbost...

    superkarma: 0 13.04.2004, 22:37:07
  4. avatar
    [89] Lubar [*]

    Taky pomlázku nemusím a jí naštěstí dokonce bytostně nesnáší (tolik, že to i mému tátovi, který pro tu symbolickou fakt je, po třech letech došlo).
    Ale když je to na velikonoční pondělí, a symbolicky, tak budiž. Ale přivádí mě k , když s tím dneska přišel kolega v práci. Byla jsem na něj dost ošklivá, takže si nakonec neplác (a sám to odnes modřinou, jak se lekl toho důrazného odporu a narazil na můj stůl).
    Proč takovýto svátek, když je to vlastně dost ponižující ...

    superkarma: 0 13.04.2004, 21:51:33
  5. avatar
    [85] deti [*]

    Meryl to je mi líto.Kdybych byla na tvojem místě,tak bych taky asi zanevřela na Velikonoce.Jinak mojím dětem se strašně líbí tvůj obrázek.Pořád chodí a říkají mi:maminko,já chci vidět chlapečka,který kroutí prdelkou.(jsou jim 2 a půl).

    superkarma: 0 13.04.2004, 16:05:21
  6. avatar
    [79] Pala [*]

    Souhlasím, že Velikonoce jsou svátky na nic. Sice jsem nikdy nic podobnýho jak Merylka nezažila, ale už ten pocit, že by třeba mohli... Hrůza. Proto každej rok tvrdím, že to hezký období roku začíná po Velikonocích.

    superkarma: 0 13.04.2004, 15:03:06
  7. avatar
    [78] Silveig [*]

    Mě se nic podobného naštěstí nestalo...mě asi stačil ten šílenej pocit stát jak tele a držet šupání ...stejně nenávidím Velikonoce...a říkala jsem to i před nimi

    superkarma: 0 13.04.2004, 14:51:15
  8. avatar
    [77] Jeune fille [*]

    Meryl: Nemám rád Velikonoce , hezky napsáno Meryl!

    superkarma: 0 13.04.2004, 14:50:09
  9. avatar
    [75] sarobrouk [*]

    Meryl a kde byli tvoji rodiče, když jim mlátili dceru a ta pak ležela zbytá na chodníku? To nechápu

    superkarma: 0 13.04.2004, 14:17:17
  10. avatar
    [73] k@tchabinka [*]

    mano: kydanim to nezmenis:) ty uz vybocujes :)

    superkarma: 0 13.04.2004, 14:03:12
  11. avatar
    [69] k@tchabinka [*]

    ne tohle neni dobry tema:) zase vedu zasmusily monolog :)
    jdu radsi upect babofku a poklidit dobytek :)

    superkarma: 0 13.04.2004, 13:24:50
  12. avatar
    [68] k@tchabinka [*]

    jak se holka zacne dozadovat svych prav(at uz sou jakakoli), je to chlupata muzatka feministka :)
    jak to udela chlap... je to na miste :)
    -------
    zlaty prciny....

    superkarma: 0 13.04.2004, 13:20:55
  13. avatar
    [67] k@tchabinka [*]

    mana :) no zas takovej stredovek tu nemame :)
    ale ta slepice... ta sedi .... vice mene jsme tu vsechny slepice :)

    superkarma: 0 13.04.2004, 13:19:15
  14. avatar
    [66] k@tchabinka [*]

    ale helemese dopa k nam zavital :)

    superkarma: 0 13.04.2004, 13:18:04
  15. avatar
    [63] k@tchabinka [*]

    house.... ono dokazat, ze velikonoce se neslavi timto zpusobem ani v "barbarskych" zemich by nebylo tezky. Horsi by bylo dokazovat, ze se jedna o nasili. I kdyz je ocividny. A ze se to NEMA!

    By me zajimalo.. jak by reagovala spolecnost, kdyby nastoupily takove tri zdatne zenstiny a zmlatily toho chlapa na hromadku po domacku upletenou pomlazkou z dratku.

    superkarma: 0 13.04.2004, 13:16:02
  16. avatar
    [62] danca79 [*]

    houserop: jo, taky bych se s gustem přidala!!!!

    superkarma: 0 13.04.2004, 13:13:54
  17. avatar
    [61] Vivian [*]

    houserop: já též

    superkarma: 0 13.04.2004, 13:03:09
  18. avatar
    [60] Vivian [*]

    Koukám, že o Velikonocích se BDSM sklony projeví i u chlapů, u nichž by to nikdo nečekal...

    superkarma: 0 13.04.2004, 13:01:53
  19. avatar
    [59] houserop [*]

    Meryl, souhlas! Uz kdyz se blizi Velikonoce, tak mam osypky - krasne svatky spojene buhviproc s brutalitou. Vcera ve zpravach na Nove ukazovali (maji to i na webu v archivu vcerejsich zprav), jak jeden kluk drzel holku a dalsi tri ji mlatili... No reknu Vam, fakt desna sranda. Az si rikam, jestli by to nestalo za stiznost k rade pro televizni a rozhlasove vysilani. Nejste nektera pravnicka? Dobre naformulovana stiznost a nejenom ja ji rada podepisu (vidte Meryl, Medvede, Danco79...)

    superkarma: 0 13.04.2004, 12:56:48
  20. avatar
    [57] k@tchabinka [*]

    sunny tak takovej profik zase nejsem, abych poznala vsechny :) ale nekteri jsou jasni :)

    superkarma: 0 13.04.2004, 12:11:18
  21. avatar
    [55] sunnynka [*]

    katchabinka: tak to jsi dobrá já to nepoznám, který anonym patří kterému nicku Já jen tuším, že to tak asi budee. Možná by to chtělo zveřejnit

    superkarma: 0 13.04.2004, 12:01:45
  22. avatar
    [51] k@tchabinka [*]

    a vsechny anonymy bych chtela upozornit na jednu dost castou a o inteligenci jedince svedcici zalezitosť:)

    KDYZ uz jinak neumite, za svymi nazory si nestojite a musite tu plivat divne sliny.. piste prosim jinak, nez kdyz pisete pod svym zaregistrovanym nickem... :) jste totiz citelne-ni :)

    superkarma: 0 13.04.2004, 11:31:17
  23. avatar
    [50] sunnynka [*]

    Merylko přidávám se na tvou stranu k odpůrcům Velikonoc. U nás jsou to svátky V odpoledních hodinách se vesnicí plouží podnapilí šmigrustníci a není nic příjemného se jim dostat do rukou PRoto raději nevycházím

    superkarma: 0 13.04.2004, 11:21:54
  24. avatar
    [49] k@tchabinka [*]

    Merylko .. ja myslim, ze vis, kdo to je :)

    superkarma: 0 13.04.2004, 11:17:44
  25. avatar
    [48] marta-b [*]

    Na Velikonoce se mi líbí už zmiňovaná jarní výzdoba bytu, voňavý čerstvě upečený beránek nebo mazanec, ale koledování mi přijde taky hloupý a trapný. Jediný, co se mi líbí a mám z toho radost, je to, když přijde na koledu moje malá tříletá neteř a přeříkává nově naučenou koledu. Prostě od malých dětí je to roztomiloučký. Ani mi nevadí, když dostanu od symbolicky pomlazení, ale když chodí koledovat opilá banda chlapů, tak je to vážně trapný a ubohý .

    superkarma: 0 13.04.2004, 11:13:10
  26. avatar
    [46] Kelly [*]

    ... zrovna dnes ráno mne míjela parta středoškoláků, z nichž jeden z nich si stěžoval, že si vykoledoval pouze 200,- Kč. Co na to říct ... potom, že to jsou svátky jara
    A přiznám se, že do dneška mívám z Velikonoc vyrážku. Vždy závidím těm, co utečou na hory. Jelikož mám syna, kterého očekávají naši známí, tak zůstáváme doma. Ale za pár let, až vyroste, mě nikdo neudrží

    Vzpomněla jsem si ještě na "velmi oblíbený" jalovec. To bylo žůžo. To jsem mívala nohy ještě 14 dní jak po neštovicích.

    superkarma: 0 13.04.2004, 10:52:18
  27. avatar
    [45] emma [*]

    no, Meryl, já Velikonoce taky nemám ráda a přiznám to klidně i před Velikonocemi!
    už týden dopředu hlásim, že MĚ nikdo bít nebude. můj otec totiž každé Velikonoce vytáhl na mámu koženou devítiocasou kočku a máma se s jekotem zamykala u nás v pokojíčku a táta se na nás dobýval šroubovákem. jinak byl docela fajn
    od té doby na mě nesmí nikdo ani šáhnout. jen můj muž mi ráno symbolicky naplácá rukou (no, nebudem přece kvůli tomu kupovat pomlázku), já mu dám pusu a jdem si udělat volský voka

    superkarma: 0 13.04.2004, 10:37:35

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [43] evusche [*]

    Jo ještě se musím zmínit o tom barvení vajec krepákem. Někdo tady před Velikonocemi psal, že je to pěkné. No, já nevím, narvala jsem do vody takovýho krepáku a vajíčka jsem měla jen slabounce nažloutlá a narůžovělá...škoda, myslela jsem, že to bude vypadat pěkně

    superkarma: 0 13.04.2004, 10:27:36
  2. avatar
    [42] medved [*]

    souhlasim s meryl...velikonocni slehani je ...rozumni chlapi to berou jako symbolickou zalezitost...treba muj manzel si kazdorocne plete pomlazku (a ja mu v tom pomaham ) a v Po me vysleha opravdu velmi symbolicky ...ale zasadne cizim lidem neotviram...nikdy nevim, co se z toho vyklube ...a navic vcera jsem byla svedkem nechutneho vyprasku, kdy jsme jeli na kolech jednou vesnici a docela maly kluk , tak 12 roku tam neuveritelne brutalne slehal nejakou slecnu ...krome nas to videlo aspon 50 lidi (bylo to u stadionu kde se hral mistni fotbal) a nezasahl nikdo vcetne nas ...tohle "pravo" mlaceni je priserny zvyk...ten chlapec byl urcite sadista ...

    superkarma: 0 13.04.2004, 10:25:20
  3. avatar
    [41] JanaVi [*]

    Nezlobte se na mne, ale musím Velikonoce bránit. Mám asi veliké štěstí, že jsem nezažila nic z toho, o čem se tady píše. Přesto, že nebydlíme na moravské či jihočeské vísce, udržují se u nás některé zvyky. A Velikonoce jsou opravdu pěkné. Nikdo nežebrá, nemlátí a já běžím ráda při každém zazvonění 30 schodů k vrátkům. Alespoň dělám něco pro svou linii

    superkarma: 0 13.04.2004, 10:20:41
  4. avatar
    [40] evusche [*]

    včera se u nás ve vsi stal průšvih...malý klučina, asi tak 13 nebo 14 let skončil na ARU s otravou alkoholem...a pak se mi všichni diví, že když přijdou kluci 15, 16, 17 let, že jim nenaleju panáka..
    Jinak pomlázky jsem taky nemusela. Bydlíme skoro na konci vesnice, takže se u nás sešli vždycky všichni ti vožralí chlapi a akorát udělali bordel, nás s mamčou zmrskali, kolikrát ti blbečkové z toho měli děsnou prču, když jsme měly slzy v očích bolestí...naštěstí se to sklidnilo, letos přišli jen malí koledníci. A být doma já sama, tak bych těm velkým ani neotevřela...

    superkarma: 0 13.04.2004, 10:13:38
  5. avatar
    [39] Blues [*]

    Merylko, nejsi sama!
    Od školních let, kdy kluci považovali velikonoce za legální příležitost holky mlátit, a to nejen pomlázkou z proutků, ale třeba z bužírky (někdy i s dráty uvnitř), jsem se zařekla, že mě nikdy nikdo beztrestně mlátit nebude.
    Dneska mě na velikonocích štvou spíš bandy žebrajících děcek, které obcházejí všechny byty, bez ohledu na to, zda tam bydlí nějaké děvče a pod záminkou koledy žádají čokoládu a peníze.
    Pro mne jsou to svátky jara, ale kvůli těmto nepěkným pondělním zvyklostem si je užívám jen po dva dny - pondělí trávíme v bytě, zamčení a s vypnutý zvonkem.

    superkarma: 0 13.04.2004, 09:58:10
  6. avatar
    [34] mirrea [*]

    připojuji se ke všem co pojímají velikonoce jako svátek jara a když už pomlázka, tak symbolická, abychom neuschly. pokud koledník řeže hlava nehlava, má asi nějaký problém, který si takto řeší. je to násilník, ne koledník

    superkarma: 0 13.04.2004, 09:30:23
  7. avatar
    [32] Fifinka [*]

    kolombína: hele, a co se tak zamyslet přímo nad tématem?? Já Meryl věřím, že má z Velikonoc trauma...a i kdyby neměla a byl to jen vymyšlený příběh, který se stal někomu jinému, tak proč si o tom nepřečíst?
    Ty nevěříš, že se tohle může stát? Tak já Ti tedy povím, že se to stát může..před třemi lety jsem já s miminem v břichu, můj manžel a můj syn trávili téměř celé Velikonoční pondělí na místním okrsku (či jak se to dneska jmenuje) Policie ČR. V noci na Velikoční pondělí nám totiž byla ukradena kola aj.ze sklepa. Než si hoši z Policie naťukali na stařičkém psacím stroji potřebné údaje a než nám vzali otisky prstů, volala tam jedna maminka, jejíž dceři se to, co Meryl popsala stalo. Pak tam i s dcerou přišla...dívčina byla evidentně v šoku a to jí bylo víc jak 11 let...těch kluků s pomlázkama na ní bylo víc (tuším dva až tři), některý z nich jí držel a ostatní jí mlátili..rozervali jí i oblečení, utéct nemohla, jak ji drželi...

    superkarma: 0 13.04.2004, 09:21:59
  8. avatar
    [31] Deja [*]

    Nemám nic proti symbolickému vyšlehání, to k velikonocům patří. Ale brutální nářez s tím nemá co dělat. Vloni mne takoví malí kluci, kterým jsem dala spousty dobrot za "odměnu" vyšlehali tak, že jsem měla rudé pruhy na nohou ještě týden a byly z nich pěkné modřiny. Manžela to pěkně naštvalo, tak šel těm malým darebům alespoň vynadat.

    superkarma: 0 13.04.2004, 09:15:30
  9. avatar
    [30] danca79 [*]

    Tak to jsem ráda že nás je víc co Velikonoce nemusí. Merylko já mám malinko odlišný zážitek, taky se mi vybavuje dodnes. Byla jsem ne Velikonoce na táboře, bylo mi tak 13-14 a vedení nenapadlo nic lepšího než že nás autobusem rozvezli po okolí po skupinkách a kdo vykoleduje víc vajec vyhrál. V naší skupině nás bylo asi 15, z toho 3 kluci....jak jsme tak šli, tak proti nám se objevila banda přiožralých slizkých chlapů. Jeden mě chytil a začal třískat. No a já se rozhodla, že slizkej hnusnej ožralej chlap mě prostě mlátit NEBUDE a začla ho vší silou kopat do holeně, až se mu v jeden moment podlomila. Což v něm samozřejmě vyvolalo ještě větší agresi neb "nechápal co ta kráva vyvádí" a nakonec aby mě mohl zmydlit mě přidržel ještě jeden. Neuvěřitelný ponížení....ti tři naši kluci se pak pokoušeli nás bránit ale když viděli že to nikam nevede tak to vzdali - přece jen nejstarší byl dvanáctiletý (a ti druzí dva pod 10) takže se taky báli. Dodneška je mi z toho zle a když to jde, na Velikonoční pondělí nevystrčím nos, abych nějaké podobné magory nepotkala zas protože bohužel většina chlapů je silnějších než já....

    superkarma: 0 13.04.2004, 09:08:53
  10. avatar
    [29] Hannah01 [*]

    Nejsem sice na zajíčky, ale když Velikonoce, tak zajíček. Šupačky jsem nenáviděla už jako dítě, manžel naštěstí tento zvyk shledává taky jako trapnost (asi proto, že není podpantoflák a nemá zapotřebí si jednou za rok beztrestně praštit do manželky). Jelikož nejsem křesťanka, beru Velikonoce jako oslavu jara a příjemný den volna navíc. Pokud vyjde počasí jezdíme do přírody, nebo někam na hrad či zámek.

    superkarma: 0 13.04.2004, 09:08:36
  11. avatar
    [28] JanaVi [*]

    Velikonoce mám ráda a moje děti také. U nás se normálně chodí na koledu, většinou všechny příchozí znám- jsou to všechno kamarádi našich dětí. Syn rád prožene svoje kamarádky, které strašně piští a všichni dohromady mají legraci. Kolem jedenácté hodiny vše utichá, nikdo nechodí opilý a odpoledne jdeme (jedeme na kolech) na výlet.

    superkarma: 0 13.04.2004, 09:08:21
  12. [27] Anai [*]

    To je zvláštní, že se dosud nikdo specificky českých velikonočních zvyků nezastal! U nás v rodině se před léty (bydleli jsme na okraji Prahy) tímto způsobem velikonoce vydatně slavily: zvláště můj dědeček a strýc se synovcem si na "pomlázku" potrpěli a musím konstatovat, že to bylo všechno milé a příjemné, když k nám v pondělí dopoledne přišli, nikdy to vyplácení nepřeháněli a mně se to vždycky moc líbilo! I letos jsem dostala pár šupů téměř "symbolicky" od přítele a věnovala mu vajíčko a nějaké sladkosti, které má rád. A rozhodně mám k masochismu daleko! Já bych to nezatracovala! Právě přece proto, že takový zvyk se pěstuje jen a jen u nás! Samozřejmě, že brutalita, stejně jako ožírání je věcí negativní nejen o Velikonocích....

    superkarma: 0 13.04.2004, 09:07:59
  13. avatar
    [26] Žábina [*]

    a nechat se do něčeho nutit, není přece nic jednoduššího než to ignorovat, ne ?

    superkarma: 0 13.04.2004, 09:04:50
  14. avatar
    [24] Žábina [*]

    Pipinka: no tak jim dej jen vajíčko a příště je už neuvidíš ...přece není nic jednoduššího...
    já beru koledníky dejme tomu do 8let,starší ne...mám nakoupená čoko vajíčka a kinder čokoládky, k tomu každému vajíčko obarvené v cibuli a ádijé....

    superkarma: 0 13.04.2004, 09:03:54
  15. avatar
    [23] *daisy* [*]

    No, taky jsem si postupem casu vypestovala peknou averzi (zvlastni je, ze v cizine nic takoveho neni, resp. at jsem mluvila s Italy, Anglicany, Izraelci..nikdo nechapal ten vyznam toho "šibani" nebo "šupani", prislo jim to jako ponizovani zeny )...
    Prijde mi to jednak ponizujici, druhak...kdyz nejaky trouba nevi, proc a jak (cerstve vrbove prouti, vysupat jen naznakem, aby presla sila z vrboveho prouti a "pomladila") me supe, tak to je pak jen o tom, ze me mlati bezduvodne...
    A ze mu davam odmenu? V minulosti to bylo tak, ze mladenci nosili devcatum, ktera sli vysupat darky!
    Je mi lito, Velikonoce jako takove mam opravdu hodne rada, ale specialne tato tradice me miji

    superkarma: 0 13.04.2004, 09:00:54
  16. avatar
    [20] Sama [*]

    Taky nesnáším velikonoce. Byly doby, kdy jsme koledníkům neotvírali /tedy kromě dědů :-))/, děti na to byly prostě malé. Bohužel Kačka dorostla do let, kdy už jí chodí šupat kluci ze třídy :-)) Letos si oblékla hokejové kalhoty a měla pokoj :-))) Ale musím říct, že kluci šupou mírně. Letos to dopadlo tak, že nám nestačili vajíčka :-) Prostě domácí nakonec museli věnovat ty svoje, aby jsme koledníky pokryli :-))

    superkarma: 0 13.04.2004, 08:34:27
  17. avatar
    [17] Gabi [*]

    My doma šlehání pomlázkou nepěstujeme - můj otec ani manžel to nesnášejí (což je móóóc dobře)
    Koledníky před cca 20-25 lety jsem nesnášela, teď už naštěstí nikdo nechodí - kdo si dnes pustí do bytu někoho cizího
    Takže z Velikonoc mi zbylo jen to příjemné - jaro, protože jarní úklid nepořádám, jen malinko s dětmi výtvarničíme

    superkarma: 0 13.04.2004, 08:09:27
  18. avatar
    [16] Aja [*]

    My ujíždíme před Velikonocemi na chatu k rybníku. Známí okolo to berou jako symbolické setkávání se, a když už přijdou s pomlázkou, musí být upletená z čerstvých vrbových proutků....

    superkarma: 0 13.04.2004, 07:57:36
  19. avatar
    [15] šája [*]

    Nejen z pomlázky může být stres...nikdy v životě nezapomenu, jak mámu jeden milý strýček hodil do vany (ono se to jaksi na severní Moravě nosí ) a ona měla zrovna své dny moc prima, strýček se jí pak pět let nepodíval do očí
    I o tom jsou ty úžasné svátky... A jednou se taky na šupačku na horách dostavil jeden náš "kamarád" s ostružiním, nebo co to měl. Podotýkám, že lékař... Strašně se divil, že jsem mu málem dala přes hubu

    superkarma: 0 13.04.2004, 07:50:31
  20. avatar
    [14] sarobrouk [*]

    Okna neumývám a Velikonoce mě stresují jen když je krásné počasí. Když mám den volna navíc, tak mi přijde jako plýtvání ho trávit doma a nevyrazit do přírody. Teď v neděli jsem propadala z počasí depresi, protože jsem měla naplánovaný výlet do Valašského muzea v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm. V neděli večer jsem obtelefonovávala všechny svoje známé a přemýšlela nad plánem B-nějaký výlet za škaredého počasí, prostě na výlet. Můj drahý už ze mě byl na mrtvici (a já z něj taky,že to nechápe). On totiž šel se svým 11 letým synem šibat. On by se ten malý chudáček nemohl u příbuzných stavit sám . Naštěstí se sluníčko umoudřilo a já s kámoškou a jejím synem vyrazila. Bylo to nádherné, příroda dýchala jarem, prostě ech, ech.

    superkarma: 0 13.04.2004, 07:48:00
  21. avatar
    [13] Týna [*]

    Tak u nás se nešupe, dřív manžel se synem občas upletly pomlázečku, ale fakt pomlázečku ze tří slabých proutků... a syn stejně odmítal maminku byť symbolicky "bít"... tak k nám už několik let chodí velikonoční zajíček... říkejte si co chcete, ale tenhle západní zvyk je moc milý... vstanu dřív, po celém bytě poschovávám dobrůtky a děti je musejí hledat... zábava na půl dopoledne... a jaká radost, když se něco zapomenutého objeví ještě za pár dní A jestli někdy budeme mít domeček, tak budou dobrůtky po celé zahradě....
    Nikomu prostě neotvíráme (on už ani nikdo nechodí ) a užíváme si to spolu... bez agrese... vesele

    superkarma: 0 13.04.2004, 07:41:42
  22. avatar
    [12] Dudlajlama [*]

    Jediny stres, ktery mam na Velikonoce, je vypulirovani vsech oken .

    superkarma: 0 13.04.2004, 07:22:18
  23. avatar
    [11] Modroocko [*]

    Tak ja asi byla stastlivec, ale nikdy jsem zadnou "slehacku" nezazila, u nas se to nejak nedrzelo. My chodili kristat, ale mlaceni pomlazkou ne. Aby me nekdo pro nic za nic otloukal a ja mu za to jeste davala vajicka, to by se mi taky nelibilo.
    Patrim k tem, kdo slavi Velikonoce jako svatky jara.

    superkarma: 0 13.04.2004, 07:07:33
  24. avatar
    [9] Dudlajlama [*]

    Taky se pridavam k tem, co nemaji slehani rady, v detstvi jsem parkrat dostala naslehano dost vyrazne a v dospelosti jsem se naucila zapirat a radsi nevystrcila nos. Je to opravdu divny zvyk a navic pany a pubescenty pojaty casto naprosto zhovadile. Tady se nastesti nesleha, takze Velikonoce jsou opravdu krasne jarni svatky, plne sousedskych navstev, detem se venku v zahradach poschovavaji cokoladova i obyc vajicka, ktere pak hledaji, stres veskery zadny.

    superkarma: 0 13.04.2004, 02:22:53
  25. [8] Godiva [*]

    Taky jsem klasicke ceske velikonoce s pomlazkou nemela nikdy rada, dokonce uz jako mala holka jsem odmitala aktivni ucast. Ted velikonoce vnimam jako krestansky svatek.

    superkarma: 0 13.04.2004, 01:55:07
  26. avatar
    [7] *Kotě* [*]

    aninas: Jo, to se může táhnout dlouho... já jsem měla podobně traumatický zážitek ne na Velikonoce, ale na Mikuláše, a dodneška Mikuláše naprosto ignoruju a odmítám slavit, a to mi tehdy byly pouhé 4 roky.

    superkarma: 0 13.04.2004, 01:53:15
  27. avatar
    [6] aninas [*]

    Jeejda, Merylko, to teda musel byt zazitek, ze to, i po tolika letech neni uplne vygumovano

    Pro mne jsou Velikonoce take svatky jara, probouzejici se prirody, probouzejiciho se noveho zivota

    superkarma: 0 13.04.2004, 01:29:26
  28. avatar
    [4] Vivian [*]

    kubikm: já taky tak nějak... probouzí se příroda - i v nás Letos jsem o Velikonocích skoro nevystrčila nos z pelíšku, takže jsem vůbec nepostřehla, že by proběhly (no, snad jen všudypřítmná komerce...)
    Ale kdyby se na mě pokusil někdo cizí jen sáhnout, asi bych jen litovala, že ještě nemám paralyzer nebo pepřák. Zvyky - proč ne, pokud jde o symbolické "pomlazení"... ale pokud si to někdo vyloží po svém a využije svátku k beztrestnému bití žen, pak jde prostě o trestný čin a přiměřená sebeobrana je zcela na místě.

    superkarma: 0 13.04.2004, 00:23:00
  29. avatar
    [2] kubikm [*]

    já velikonoce pojímám asi pohansky - asi jako návrat sluníčka a doré pohody...

    superkarma: 0 13.04.2004, 00:09:44
  30. avatar
    [1] *Kotě* [*]

    Abych řekla pravdu, tak šlehání pomlázkou mě taky dvakrát nebere... bohužel na vsi se častokrát stává, že vzrostlejší koledníci se už před polednem ožerou téměř do bezvědomí a pak může dojít k lecjakým velikonočním excesům.

    Pro mě jsou ovšem velikonoční tradice naprosto druhotné, protože Velikonoce jsou pro mě pochopitelně především duchovním svátkem, tím největším v roce... a tak na ně nahlížím poněkud jinak.

    superkarma: 0 13.04.2004, 00:06:10

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme