Slevy. Valí se na nás ze všech stran. První vlna začala hned po Vánocích. Další následuje v lednu. Výkladní skříně, letáky, billboardy nás upozorňují na procenta, o která je nabízené zboží zlevněno. Nebo lákavé nabídky – kupte jednu věc, druhou dostanete za polovic, nebo zdarma. Rekordní snížení slevy až do vyprodání zásob. Masakr cen. Tato hesla na mne útočí, křičí, vnucují se mi.

Když se nad tím zamyslím, je lépe si počkat. Proč utrácet peníze před vánočními svátky, když za pár dnů můžu při nákupu ušetřit. Nejvíc na odbyt jde oblečení, obuv a elektronika. Ale i jiné obchody se nenechávají zahanbit – například kosmetické výrobky, DVD nebo videokazety, nábytek. Mohla bych pokračovat. Je to lákavé pro mnoho z nás, koupit si sportovní boty o 50 % levněji. Vyplatí se to a naše peněženky nebudou tak odlehčené jako při nákupu pár dní zpátky.

Čím dál tím víc v naší společnosti narůstá trend šetřit peníze ne na Vánoce, ale na povánoční slevy. Pod stromečkem se objeví jen symbolické dárky a těmi hlavními dary jsou peníze nebo poukázky na nákupy. S těmi pak obdarovaný vyrazí do obchodů a vybírá si, co se mu líbí, a může si koupit víc věcí.

Jenže pozor. Do obchodů nevyrážejí jen zákazníci, ale i Česká obchodní inspekce. Kontroluje, zda nakupované zboží je opravdu ve slevě. Jestli je správně označeno, a především, zda je u pokladny naúčtována správná částka. Takže prohlédněte si, zda je u každého výrobku, který chcete zakoupit, jasně uvedena výsledná sleva.

A navíc nepodlehněte klamavé reklamě, jak se tomu stalo loni, kdy se v jistém supermarketu  lidé rvali o zboží a málem se ušlapali. Obchod měl na skladě  jen několik kousků nabízeného zboží, takže na své si přišlo jen pár vyvolených, kteří si ráno přivstali. Ale  obchod měl výmluvu: "Nabídka platí jen do vyprodání zásob."

Poslaneckou sněmovnou prošel zákon o regulaci reklamy. Obchodní řetězce by si už neměly dělat ze zákazníků legraci. Jejich masivním kampaním by mělo odpovídat množství zboží na skladě. Jedinou možností je, že například v letáku je uvedeno přesné množství zboží, které bude na jednotlivých prodejnách k dispozici. Další podmínkou je přesné uvedení data začátku a konce takové zvláštní nabídky.  Poučení může přijít z Německa, kde mají obchodníci povinnost zajistit si zásobu nabízeného zboží alespoň na dva dny.

 

A co vy? Nakupujete ve slevách? Ověřujete si, že sleva je u vámi nakupovaného výrobku opravdu platná? Stáli jste frontu před hyper- či supermarketem, a nedostalo se na vás?

 

Reklama