Jaro je ten nejlepší čas na úklid. Tím nemyslím smýčení bytu, mytí oken a bílení baráku. Myslím tím úklid těla půstem.

Prošla jsem si obdobím, kdy jsem byla posedlá makrobiotikou, jógou a zdravým životním stylem. A taky jsem si vyzkoušela půst. Ne že bych držela týden hladovku, ale tři dny jsem to vydržela a musím uznat, že to bylo docela osvěžující. Jedna moje známá držela půst dokonce čtyřicet dní a pila jenom bylinné čaje. Údajně se tak vyléčila z rakoviny. Nechtějte po mně, abych to komentovala, takové řešení mi nepřipadá právě rozumné. To už je extrém.

Něco jiného je krátkodobý půst, který nemůže zdravému člověku ublížit. Něco na něm přece musí být, vždyť půst patří do kultury všech národů. Dodržují ho křesťané, muslimové, buddhisté i hinduisté a jeho cílem je načerpat novou energii pro tělo i ducha.

Co se vlastně v našem těle děje v období půstu?
Dopřejete oddychový čas hlavně svým střevům - hlavnímu sídlu obranného systému. Ten pak napumpuje do vašeho organismu novou energii a tělo vám bude lépe fungovat. Pokud nejste vážně nemocná, můžete v domácích podmínkách podstoupit až desetidenní půst.
V průběhu prvních tří dnů, na jejichž konci by mělo být pročištění střev hořkou solí (vypít 3 dcl vody s rozpuštěnými 2-3 lžičkami soli), se tělo připraví na pět dní půstu.
Další dva dny si zase zvyká na normální stravu. Důležité je během půstu hodně pít, a to nejméně tři litry neperlivé vody denně.
Během kůry byste měly být v klidu.

Ale pozor, každý člověk snáší půst jinak a my pro vás máme test, podle kterého zjistíte, jaký jste postní typ.

Zapište si nebo zapamatujte odpovědi na tyto otázky (u první a poslední otázky může být odpovědí víc.

Jakou máte postavu?
A) spíše malou
B) spíše velkou
C) střední
B) sportovní, svalnatou
C) silnou, oblejší
A) štíhlou, jemnou

Rychle prochladnete?
A) ano (je mi často chladno)
B) ne (je mi stále horko)
C) jak kdy

Jak byste popsala své vlasy?
A) suché a lámavé
B) tenké
C) rychle se mastící

Jakou máte povahu?
A) spíš citlivou
B) temperamentní
C) klidnou, uvolněnou

Jakou máte pleť?
A) suchou
B) smíšenou
C) mastnou

Míváte často hlad?
A) záleží na tom, jaký mám den
B) vlastně pořád
C) pociťuji hlad jen zřídka

Když hodně jíte, přibíráte?
A) jak kdy
B) snadno
C) snadno zase shodím

Kdy jste nejvíc fit?
A) ráno a dopoledne
B) v poledne a večer
C) dopoledne a časně večer

Jak spíte?
A) neklidně a lehce
B) krátce, ale hluboce
C) dlouho a hluboce

S čím máte zdravotní problémy?
A) se srdcem
B) s kůží
C) s dýchacími cestami
B) s klouby
A) se žaludkem
A) s bolestmi hlavy

Vyhodnocení:
Nejvíce odpovědí:

A - citlivá Jste velice vnímavá, ale bohužel máte sklony ke stresu, a to vám často „rozhodí" žaludek. Snadno prochladnete (u půstu se tento účinek ještě zesiluje), proto bude pro vás nejlepší lehce stravitelná polévková kůra. Teplo podpoří vaší látkovou výměnu, která bude lépe odbourávat odpadní produkty.
Vzpomeňte si na dětství a mixujte si neslané zeleninové polévky.

B - sportovní. Sršíte energií. Při půstu byste měla pít „chladivé“ ovocné a zeleninové nápoje. Syrovou stravu snášíte dobře, protože vaše zažívání je v pohodě. Nejlepší jsou pro vás jablka.

C - požitkářka Jste fajnšmekr a často vás honí mlsná. Než se pro půst rozhodnete, může to chvilku trvat. Ale když už se rozhoupete, vystačíte si se zeleninovými vývary a šťávami.
Nejlepší jsou po vás rajčata.

Tak co, půjdete do toho?
Už jste někdy držela půst?
Jak dlouho a jak jste se po něm cítila?
Napište nám.




Reklama