Reklama

Z průzkumu agentury MindBridge Consulting o zdravotním pojištění vyplývá, že téměř tři čtvrtě milionu lidí uvažuje o změně své zdravotní pojišťovny. Podmínky pro přechod k jiné pojišťovně se ale v souvislosti s reformami zdravotnictví podstatně mění. Kdo chce být v příštím roce klientem jiné zdravotní pojišťovny, musí stihnout registraci do 30. listopadu 2011. Pokud tento termín promešká, pojišťovnu bude moci změnit až k 1. lednu 2013.

Nová právní úprava významně omezuje možnost změny zdravotní pojišťovny. Doposud mohli klienti pojišťoven provést změnu své pojišťovny vždy k začátku čtvrtletí. Nově bude termín pro přestup pouze 1x v roce - vždy ke konci pololetí s tím, že změna bude platná od počátku následujícího kalendářního roku. Kdo si tedy zažádá o změnu do konce června 2012, může být klientem nové pojišťovny od 1. 1. 2013. Pokud se však do konce června 2012 nerozhodne, bude moci svou pojišťovnu změnit až za dlouhých 18 měsíců, k 1. 1. 2014.

Nová legislativa může znepříjemnit situaci například lidem, kteří navštěvují lékaře, jež nemá s jejich stávající zdravotní pojišťovnou smlouvu. I kdyby ji chtěli změnit, budou muset několik měsíců na péči doplácet. Podle průzkumu s touto novinkou téměř čtvrtina lidí nesouhlasí. Oproti tomu ji 19 % vítá. Většině pacientů a pojištěnců je to ale jedno (57 %).

Lidí, kteří aktuálně uvažují o změně své zdravotní pojišťovny, přitom není málo. Podle průzkumu se problém může týkat až 745 tisíc lidí ve věku nad 15 let. Rozhodnutí zvažují více ženy, také lidé s vyšším vzděláním a obecně lidé mezi 30 a 44 lety.

Důvody, proč měnit zdravotní pojišťovnu, mohou být různé. Někdy záleží na tom, jestli má lékař s danou pojišťovnou uzavřenou smlouvu, jindy je rozhodující dostupnost sítě smluvních zdravotnických zařízení. Pro mnoho lidí je ale stále klíčová nabídka preventivních programů a doplňkových bonusů.

Průzkum také zjišťoval, co konkrétně zdravotní pojišťovny pro své klienty dělají a kterých služeb klienti nejvíce využívají. Polovina respondentů uvedla, že od své pojišťovny v posledním roce obdržela firemní časopis. Nejoblíbenějším benefitem jsou příspěvky na stomatologickou prevenci, využívá jej až 46 % lidí. Mezi preferovanými je také příspěvek na pohybové aktivity (10 %) a očkování proti chřipce (9 %). O tom, že někteří klienti mají ke změně zdravotní pojišťovny důvod, svědčí i to, že 23 % respondentů si v průzkumu nemohlo vzpomenout, zda pro ně jejich zdravotní pojišťovna v uplynulém roce vůbec něco udělala.

K tématu jsme dnes vydali článek: Změnit zdravotní pojišťovnu bude možné jen jednou v roce