Grilování se stalo v posledních letech doslova hitem. Lidé grilují na balkonech, terasách, zahradách, v přírodě... Zajímalo nás, jak se taková příprava pokrmů slučuje se zásadami zdravého životního stylu, a proto jsme si o tom povídali s nutriční poradkyní projektu Odlehčeme zeměkouli!® Lenkou Svobodovou

1. celonárodní zábavný a vzdělávací projekt Odlehčeme zeměkouli!® mění životní styl obyvatel České republiky. Účastníci, kteří jsou v něm zdarma registrováni, zhubli k dnešnímu dni více než 1 400 kilogramů. Před sebou mají ještě další měsíce, kdy mohou v rámci projektu snižovat váhu nebo formovat svou postavu.

Existují nějaké zásady správného a zdravého grilování?
Ano, existují. Doporučuji grilovat na kontaktním grilu, aby se případný tuk z masa nedostával přímo do ohně. Pro grilování na kontaktním grilu již není potřeba použít tzv. externí tuk či olej.

grilováníJak často si můžeme z  nutričního hlediska dovolit grilovat? Zejména, pokud se chceme držet zásad zdravé výživy a shodit ještě nějaké to kilo…
Kontaktní grilování patří ke zdravým kulinářským úpravám masa, takže často.

Která masa jsou pro grilování ideální a proč?
Doporučuji masa libová. Dobré je kuřecí maso – zejména prsa,  vepřová panenka či kýta, hovězí svíčková a všechny druhy ryb či mořské plody. Vyhneme se tak přebytečnému tuku.

Můžeme si ke grilovanému steaku opéct i brambory nebo je lepší jen zelenina?
Pokud grilujeme večer a k obědu jsme snědli pokrm s přílohou, doporučuji při redukci váhy podávat ke grilování k masu již pouze zeleninu. Můžeme ji podávat syrovou nebo ji také připravit na kontaktním grilu. Pokud chceme podávat přílohu, pak jsou optimální brambory.

Existuje mnoho druhů grilů – na dřevěné uhlí, plyn, elektřinu… Které z nich jsou z hlediska zdraví nejideálnější?
Volila bych plyn či elektřinu. Ale chápu, že klasika, jako je dřevo nebo uhlí  je prostě stále stylová.

A co různé marinády na maso? Obchody jich nabízí nepřeberné množství. Podle čeho vybírat a čeho si na etiketách všímat?
Nejsem zastáncem komerčních marinád. Jsou plné nezdravých tuků a soli. Případně ještě obsahují ochucovací složky, takže jejich chuť bývá často zesílena přídavkem glutamanu sodného. Ten  není ze zdravotního hlediska vhodný ani pro dospělé, natož pak pro děti.

Pokud už tedy opravdu chceme marinovat (v případě, že nehubneme), je vhodné použít doma připravené jogurtovo - olejové marinády bez zbytečné soli a chemie s přídavkem citronu či limety. Ryby pak není nutné marinovat vůbec. Celé ryby stačí naplnit cibulí, česnekem a případně další zeleninou, použít zelené bylinky, trochu soli a je to.

salvej

Lenka Svobodová nutriční poradkyně projektu Odlehčeme zeměkouli!®

Související články

Reklama