Ukažte, jaký má učení smysl
Každý z nás je spokojenější, když chápe, jaký má jeho činnost smysl. Nejsme stroje, které jen vykonávají příkazy a dále o nich nepřemýšlí. Snažte se vysvětlit či ještě lépe prakticky ukázat, k čemu se bude vašemu dítěti učivo hodit, jak jej může využít apod.
 
Dopřejte dítěti, aby se mohlo učit v souladu se svými potřebami
Každý člověk je jiný. Co funguje při učení vám, nemusí fungovat vašim dětem. Potřebujete při učení klid a ticho? Vaše dítě to může mít přesně naopak a potřebuje mluvit o tom, co se učí. Možná při učení potřebuje dokonce chodit (asi jako pán ve filmu Marečku podejte mi pero).


 
Nepoužívejte při výchově dětí motivaci založenou na odměnách a trestech
Budete-li používat pouze pomyslný „cukr a bič“, téměř zaručeně dítě postupně ztratí motivaci učit se. Ostatně proč by se mělo samo od sebe učit, když za to nic nedostane. Hlavně v předškolním věku se však dítě učí samo od sebe, protože ho to baví a dává mu to smysl.  Za to, jak dítě pracuje ve škole, by nemělo dostávat žádné odměny. Stejně tak, jako by se mu nemělo například platit za to, že pomáhá v domácnosti. Když dítě pomáhá v domácnosti, není třeba mu za to platit.
 
Snažte se, aby dítě nemělo učení spojené se strachem
Strach prokazatelně blokuje myšlení a nedovoluje člověku učit se. Má-li dítě strach ze školy, paní učitelky, známek či spolužáků, půjde mu učení o poznání hůře.  Problém je v tom, že zatímco dospělý či dospívající člověk se umí s obavami lépe vyrovnat, není malé dítě dostatečně rozvinuté, aby si dokázalo s náročnými situacemi, kdy je omezeno strachem, poradit. Mezi rodičem a dítětem je důležité udržet vztah založený na důvěře. Dítě by mělo mít u rodičů vždy otevřené dveře, aby mohlo a chtělo přijít řešit problémy, které jej trápí.
 
Poskytujte dítěti zajímavé podněty a výzvy
Berte je na zajímavé výlety, čtěte s nimi knížky, nabízejte jim zajímavé úkoly. Děti se rády učí něčemu, co pro ně není úplně jednoduché, ale na druhou stranu ani příliš složité. Pokud takové úkoly budete dítěti nabízet, z učení se nestane nuda. Ukažte dítěti, že svět je zajímavé místo. Dítě se totiž neučí jen během pobytu ve školce či škole, ale učí se vším, co dělá, co může zkoumat a objevovat.

Ostatně většinu dovedností a možná i znalostí, které v životě používáme, jsme se nedozvěděli ve škole.
 
Nabízejte dětem různé techniky, které usnadňují učení a zapamatování
Vyzkoušejte si společně namalovat třeba myšlenkovou mapu. Tuto metodu zvládají i děti před nástupem do školy, jen místo slov používají obrázky. Opět pamatujte na to, že každé dítě je jiné. Možná vaše dítě zrovna myšlenková mapa neosloví, zkuste tedy jinou metodu? Na internetu nebo různých vzdělávacích kurzech se jich dá načerpat spousta.
 
Učení je velká zábava, a pokud vaše děti v tomto přesvědčení vychováte, dáte jim do života velký dar. Moc vám k tomu držíme palce.
 
Mgr. Jana Kovaříková, www.scio.cz

Vzdělávací společnost Scio vznikla již v roce 1995 a od té doby chceme měnit svět v oblasti vzdělávání. Nabízíme kvalitní alternativu ve většině vzdělávacích oblastí. Vycházíme ze soudobých vědeckých poznatků. Hledáme inovativní řešení. Usilujeme o lepší vzdělávání a rozvoj dětí a podporujeme rozvoj moderního vzdělávání nejen ve škole, kterých máme v dnešní době už 10.

Čtěte také:

Reklama