Pozor, zelenina vám pomůže snížit hmotnost! No tak dobře, přiznáváme, že tohle není zrovna horká novinka… Ale věděli jste, že když potřebujete zhubnout rychle, vyhrává zelenina na celé čáře, zatímco ostatní druhy potravin zůstávají kdesi vzadu?

Je to pravda! Díky specifickým nutričním hodnotám, které produkují některé druhy zeleniny, dojde ke zrychlení vašeho metabolismu a k blokování genů, které způsobují tvorbu břišního tuku a měkké tukové tkáně – což je mezi všemi přínosy pro vaše zdraví absolutním vítězem.

BoxNíže uvedené druhy zeleniny vám možná připomenou snaživého a proto nenáviděného spolužáka ze střední školy, protože kromě toho, že měl samé jedničky a odmaturoval jako první, byl ještě k tomu všemu zvolen za kapitána vašeho fotbalového týmu… Zjistěte si proto, které chutě vám sedí, a zahrňte je do svého jídelníčku.

1. Paprika

Možná jste slyšeli, že pikantní feferonky vám pomohou spálit kalorie. Ale věděli jste, že méně pálivá paprika může mít stejný účinek? Díky sloučeninám zvaným kapsaicinoidy a jejich vysokému obsahu vitamínu C vám sladké červené a také zelené papriky pomohou zhubnout. Šálek této zeleniny obsahuje trojnásobek denní doporučené dávky vitamínu C, který působí proti stresovým hormonům, jež ukládají tuk v oblasti břicha. Nakrájejte plátky papriky do cizrnového humusu, do vaší lehké odpolední svačinky, přidejte ji do omelet a salátů nebo do kukuřičné tortilly spolu s omáčkou, cibulí a plátky avokáda v rámci zdravé večeře.

paprika

2. Brokolice

Kromě toho, že umí odvrátit riziko vzniku rakoviny prostaty, prsu, plic a kůže, může tato květinová zelenina pomoci v období vašeho středního věku. Podle odborníků brokolice obsahuje fytonutrient zvaný sulforafan, jež zvyšuje hladinu testosteronu a bojuje proti ukládání tělesného tuku. Je také bohatá na vitamín C (jeden hrnek brokolice pokryje vaši denní potřebu vitamínu) a na živiny, které snižují hladinu kortizolu během stresových situací. Jediná nevýhoda je, že někteří lidé s citlivým žaludkem budou mít trochu nafouklé břicho, což nevypadá moc dobře, pokud se chystáte na pláž nebo na koncert v přiléhavém oblečení. Ale ani tohle není důvod se této zelenině vyhýbat. Klidně si udělejte hovězí maso na česneku s brokolicí nebo brokolicové nudle, abyste využili kvalit této břicho-zplošťující zeleniny… Jen prostě ne den předtím, kdy potřebujete vypadat skvěle.

broccoli-1326027-640x480

 

3. Špenát

Možná byste to neřekli, ale oblíbená zelenina Pepka Námořníka skutečně pomáhá při spalování kalorií. Jak? Zelená barva u zeleniny znamená, že je plná proteinů (jen jeden hrnek špenátu připravený na páře má tolik bílkovin jako vajíčko uvařené natvrdo) a obsahuje živiny, které uvolňují svaly a napomáhají jejich růstu. A pamatujte: Čím více svalové hmoty máte, tím více kalorií spálíte, a to i v klidu! A navíc, listnatá zelenina je bohatá na thylakoidy, sloučeniny, u nichž bylo prokázáno, že výrazně snižují chuť k jídlu a podporují hubnutí. Přidejte si něco zeleného do svého talíře a využívejte výhod, které tato zelenina poskytuje. Špenát báječně chutná připravený na páře, s česnekem, olivovým olejem a citrónem.

spinach-1327540-639x532

 

4. Nakládané okurky (či jiná nakládaná zelenina)

Jedná se o nízkokalorickou a zeleninu plnou vlákniny a naloženou v octě, což je dobrá zpráva pro šířku vašeho pasu. Jedna sklenice obsahuje zhruba 15 kalorií a 2 gramy vlákniny, takže pokud si dáte tři nebo čtyři, budete se cítit docela nasyceni a do těla dostanete méně než 100 kalorií! Všichni, kteří drží nějakou dietu, ví, že konzumace potravin zaplňujících žaludek je rozhodující pro úspěch v procesu hubnutí. Ale jak může zrovna ocet pomoci bojovat s tuky? Studie ukazují, že kyselé potraviny zvyšují až o 40 % rychlost, se kterou tělo začíná spalovat sacharidy, a čím rychleji se zbaví sacharidů, tím dříve začne spalovat tuky. A to vám pomůže mít takovou figury, po jaké toužíte. Přidejte nakládané okurky do sendviče nebo hamburgeru nebo je jezte samotné, ať si na ně zvyknete.

5. Cibule

Cibule je bohatá na flavonoidy zvané quercetiny, které zvyšují krevní oběh a aktivují v těle protein, jež pomáhá regulovat hladinu glukózy, zbavuje tělo uloženého tuku a zabraňuje vzniku nových tukových buněk. Nemluvě o tom, že cibule je málo známým hrdinou v boji s kardiovaskulárními chorobami, což se netýká jen těch, kteří tvrdě pracují na zvýšení účinků svého hubnutí, ale nás všech. Cibule rovněž pomáhá snížit hladinu cholesterolu, udržuje zdravou hladinu krevního tlaku a brání kornatění tepen. A to nejlepší na konec: je nízkokalorická a hodí se do všeho – do polévek, domácích hamburgerů, sendvičů, těstovin, tortill, salátů, zeleninových salátů, rýže i omelet.

onions-1171785-639x462

6. Brambory

Pokud jíte brambory ještě teplé, vytažené rovnou z trouby, ochuzujete se o tukožroutský užitek, který brambory mají. Pokud dáte tepelně upravené brambory do lednice a pak je jíte studené, přemění se prostřednictvím procesu zvaného retrogradace pomalu stravitelný škrob na škrob rezistentní. Jak název napovídá, rezistentní škrob dobře odolává trávení, podporuje oxidaci tuků a snižuje i břišní tuk. Vzhledem k tomu, že jíst pečené brambory studené nezní příliš lákavě, radíme udělat si z nich bramborový salát.

Zde je recept: V troubě upečené a následně vystydlé brambory nakrájíme na malé kostičky, přidáme dijónskou hořčici, čerstvý pepř, nakrájenou zelenou cibulkou (více o této zelenině níže), kopr a bílý řecký jogurt. Smícháme vše dohromady a dáme vychladnout do lednice předtím, než budeme konzumovat.

Zdroj: FitLif

Mohlo by vás také zajímat:

Reklama