Dnes vás Saša Stušková zve na domácí zabíjačku. Ale ještě než se na nějakou vypravíte, měli byste něco vědět o vysokém cholesterolu, který ohrožuje stále větší procento populace. Co způsobuje a jak se před ním chránit se dočtete v tomto článku.

dieta

Jednou z civilizačních chorob, která ohrožuje stále větší procento populace, je ateroskleróza. Je způsobena ukládáním cholesterolu v cévách, což může vést k dalším závažným onemocněním, jako je infarkt myokardu či cévní mozková příhoda.

Přinášíme vám několik tipů, jak s tímto jevem bojovat přirozenou cestou.

1. Snižte příjem živočišných tuků

Cholesterol obecně rozdělujeme na prospěšný a škodlivý. Prospěšný cholesterol, HDL (high density lipoprotein), je pro lidské tělo velmi důležitý. Vyrovnává škodlivé účinky ostatních tuků a snižuje riziko usazování škodlivého cholesterolu. Škodlivý cholesterol, LDL, (low density lipoprotein) naopak stojí za kornatěním cév a s ním spojenými chorobami. Pokud chceme snížit hladinu špatného cholesterolu v krvi, měli bychom v první řadě změnit své stravovací návyky. Doporučuje se omezit příjem živočišných tuků, které jsou obsaženy v tučném mase, vnitřnostech nebo výrobcích z plnotučného mléka. Stravu bychom neměli upravovat smažením a pečením, ale měli bychom dát přednost vaření, dušení a vaření v páře.

2. Omezte moderní jedy

Při prevenci vysoké hladiny škodlivého cholesterolu bychom se měli vyhýbat cigaretám, kávě, alkoholu a stresu. Nikotin zvyšuje krevní tlak a snižuje hladinu prospěšného cholesterolu. Pokud tedy dokážeme přestat s kouřením nebo jej alespoň výrazně omezíme, hodnoty prospěšného cholesterolu se nám zaručeně zlepší. Kávová zrna zase obsahují látku, která zvyšuje škodlivý cholesterol – takzvaný kafestol. Nemůžeme-li si  šálek kávy ráno odpustit, vsaďme raději na překapávanou. Kafestol se totiž dobře váže na papírový filtr. Dále bychom se rozhodně měli snažit omezit příjem alkoholu. Přestože dvě až čtyři deci vína denně mají pozitivní vliv na kardiovaskulární systém, na hladinu cholesterolu v krvi příznivý účinek nemají. A konečně - měli bychom se pokusit vyvarovat se stresu. Kvůli němu jsou totiž v těle vylučovány adrenalin a kortizol, které rovněž stojí za zvýšením hladiny špatného cholesterolu.   

 3. Hlídejte si váhu

Posledních dvacet let se nese ve znamení růstu počtu jedinců s nadváhou a obezitou. Přitom právě obezita významně zvyšuje hodnoty cholesterolu. Pokud tedy chceme optimalizovat tyto hodnoty, měli bychom si hlídat váhu. Nedílnou součástí našeho života by se proto měly stát pohybové aktivity. Je doporučeno věnovat se aerobním aktivitám, mezi něž řadíme běh, rychlou chůzi, jízdu na kole, plavání. Za ideální se považuje takový pohyb, během něhož se naše tepová frekvence pohybuje v rozmezí 60 až 75 % naší maximální tepové frekvence. Maximální tepovou frekvenci pak vypočítáme tak, že od čísla 220 odečteme svůj věk. Se změnou váhy také souvisí změna jídelníčku, na němž by se měly pravidelně a v dostatečném množství objevovat rostlinné tuky, zelenina, ovoce a luštěniny.

4. Zaměřte se na lecithin a vitamin E

Boj proti vysokému cholesterolu je dobré podpořit vitamíny a minerály. Obzvláště účinným se v tomto ohledu jeví lecithin, který je schopen na sebe cholesterol navázat a následně jej rozpustit. Pomáhá tak při transportu tuků v těle a rozpouští již vytvořené cholesterolové usazeniny. Mimo jiné je také dobrým pomocníkem při snižování hmotnosti a optimalizaci krevního tlaku. Lecithin můžeme nalézt v játrech, žloutcích či arašídech a sojových bobech.

Podobně důležitý je i vitamin E. Bylo prokázáno, že zvyšuje hladinu HDL a snižuje hodnoty LDL. Pokud jej chceme přijímat z přírodních zdrojů, měli bychom sáhnout po mandlích, avokádu či špenátu.

5. Užívejte rybí tuk a doplňujte Q10

Existuje jeden živočišný tuk, který pomáhá snižovat hladinu cholesterolu. Jde o rybí tuk, v němž jsou obsaženy 3-omega mastné kyseliny. Ty brání usazování tuku v cévách. Ačkoli obvykle upřednostňujeme čerstvé potraviny, v tomto případě je lépe sáhnout po potravinových doplňcích. Kapsle s rybím tukem totiž na rozdíl od čerstvých ryb neobsahují olovo, rtuť, kadmium a jiné těžké kovy.

Pokud už užíváte léky na snížení cholesterolu, měli byste uvažovat o koenzymu Q10, který příjem těchto léků snižuje

Zdroj  Generica

Čtěte také:

Máte zvýšený cholesterol? Se sádlem je konec

Děti a cholesterol

Reklama