Reklama

trik

Ačkoli se informovanost o nekalém jednání některých dodavatelů energií stále zvyšuje, úměrně tomu bohužel roste i drzost neférových společností. Taktiky, které dodavatelé a prodejci používají, mají společné rysy  - staví na neinformovanosti zákazníků a záměrně se je snaží co nejvíc zmást. Podívejte se, na které triky byste si měli dát rozhodně pozor.

1.       Falešní podomní prodejci

Ačkoli podomní prodej řada měst a obcí na svém území zakazuje, úplně vymýtit se tento nešvar zatím nepodařilo. Scénář bývá vždy podobný, u domu vám zazvoní sympatický prodejce, který má připravený solidně znějící důvod návštěvy. Může se vydávat za zástupce vašeho stávajícího dodavatele, který vám přišel nabídnout slevu a výhodnější podmínky. „Smlouva, kterou ale mezi dveřmi podepisujete, může být ve skutečnosti přechod k jinému poskytovateli. S takovým přístupem se většinou vážou i nevýhodné ceny a vysoké poplatky za předčasné odstoupení od smlouvy,“ dodává Tomáš Panáček, Ombudsman sdružení Licit.cz, která spojuje spotřebitele a pomáhá chránit jejich práva.

2.       Nejasné datum ukončení dodávek

Našli jste si výhodnějšího poskytovatele a chcete k němu přejít? Vyhráno ještě nemáte. Pokud jste původní smlouvu podepsali na dobu určitou, potřebujete ke změně dodavatele znát tzv. datum ukončení dodávky. A právě to bývá problém. Nepoctivá firma vám toto datum odmítne poskytnout, dokonce i do smlouvy ho občas napíše ručně a nečitelně. Zákazníkům pak hrozí, že datum ukončení netrefí a musí zaplatit pokutu, případně se jim smlouva automaticky prodlouží na další období. „Dodavatelé mají podle Zákona o elektronických komunikacích povinnost toto datum sdělit, přesto to není běžná praxe. Za naše klienty ze sdružení Licit.cz jsme kvůli neuvádění data ukončení dodávky od začátku června podali už 33 předžalobních upomínek a 5 žalob,“ upřesňuje Licit Ombudsman Tomáš Panáček.

3.       Vyhrožování a časový nátlak

Od zástupce nepoctivé společnosti se můžete klidně dozvědět i to, že váš dodavatel zkrachoval a vy zůstanete bez energie. Samozřejmě je to nesmysl, ale při časovém nátlaku, který obchodníci vytvoří, je komplikované si to ověřit. Seriózní společnost vám vždy poskytne dostatek času na rozhodnutí a srovnání nabídek.  „Energetický zákon poskytuje ochranu zákazníkům pro případ krachu obchodníka s energiemi. Tito mají zajištěny dodávky a zároveň možnost bez prodlení a bez sankcí zvolit obchodníka nového“, uvádí Tomáš Panáček.

4.       Smlouva uzavřená bez podpisu

Podle zákona není nutné, aby smlouva o dodávkách energií byla uzavřena písemně. Proto nepoctivým firmám stačí, aby jim nový zákazník potvrdil zájem během nahrávaného telefonátu. Okamžik sjednání smlouvy nemusíte ani postřehnout, společnost je ale díky záznamu hovoru schopná prokázat, že smlouva byla uzavřena. Nejlepším řešením je proto nic po telefonu neslibovat a hovor odmítnout. Uzavření smlouvy po telefonátu je však mnohdy doprovázeno následným zasláním poučení pro spotřebitele. V tomto případě je vhodné vždy reagovat písemně tak, že k žádnému uzavření smlouvy po telefonu nedošlo a že je zákazník neakceptuje,“ doporučuje Tomáš Panáček.

5.       Nechvalně proslulé žárovky

Pozornost vzbudila kauza, kdy podomní prodejci, například pod záminkou kontroly elektroměru, v domácnostech nabízeli výhodné dárky za nízkou cenu. V případě žárovek, které takto šly „odkoupit“ za pouhou jednu korunu, byl v kupní smlouvě, kterou bylo nutné podepsat, ukrytý i souhlas se změnou dodavatele energií. Odstoupit od této smlouvy bylo možné jenom tehdy, pokud zákazník vrátil i žárovku, a to v neporušeném stavu.

Nejlepší obranou je v takových případech stará známá rada  - smlouvu je potřeba číst pečlivě, a to včetně textu malým písmem pod čarou. Právě tam se často skrývají nemilá překvapení.