Vztahy

"Vždycky jsem si myslela, že své dvě děti vychovávám dobře a že z nich budou slušní a poctiví lidé," začíná své vyprávění paní Milada a pokračuje: "Když měla Danuška pět let a Vojta deset, zemřel mi manžel. Zůstala jsem na děti sama, což bylo samozřejmě náročné, ale zvládali jsme to docela dobře.

Když bylo Danušce asi čtrnáct, začala si hodně stěžovat, že ji mrzí, že nemáme peníze a že všechny její spolužačky chodí skvěle oblékané a ona se za své oblečení stydí. Že všichni spolužáci chodí do kina, jezdí s rodiči na výlety a ona pořád sedí doma. Mrzelo mě to, protože jsem opravdu svým dětem dávala maximum, na Danušku jsem šila, aby nás její oblečení stálo co nejméně peněz, ale aby zároveň slušně vypadalo.

I kvůli naší finanční situaci se Danka rozhodla, že se vyučí švadlenou a její jediná vidina byla, že už za tři roky si bude vydělávat své peníze.
Tři roky utekly jako voda a dokončila školu. A nastal problém se sháněním práce. Danušce se do ní totiž moc nechtělo. Nebavilo ji vstávat brzo ráno a jet do podniku, kde si sehnala hned po vyučení práci. Prý se celý den nezastaví, ruce i záda ji bolí od osmihodinového sezení u šicího stroje.

Po půlroce práce se Danuška vdávala. Byla těhotná a brala si kluka, se kterým chodila asi tři měsíce. Upřímně řečeno, už tehdy jsem ji podezřívala, že otěhotněla proto, aby se dostala z práce pryč. Věděla totiž, že kdyby odešla "jen tak", tak bych jí vyčítala, že si neváží toho, že má práci.

A aby toho nebylo málo, Danka čekala dvojčata. Když se narodil Dominik a Anetka, začalo Danuščino stěžování nanovo. Nemá peníze na lepší plíny, děti chodí oblékané ve starém oblečení po ní a po jejím bratrovi, nemůže jim kupovat ovoce, nemůže jim vyzdobit pokojíček, nemohla si koupit ani pořádný kočárek. Její manžel už z věčného stěžování šílel, našel si práci u autodopravy, jezdil s kamionem dálkové trasy a začal vydělávat poměrně dost peněz. Řekla bych dost pro normální rodinu, ale Dance asi nestačilo ani to.

Tehdy si vzali svou první půjčku. Koupili a spravili si za ni byt, a i když spláceli dost peněz, pořád jim zbývalo i na slušný život. Danuška si jednoho dne ale umanula, že začne podnikat a vezme si do pronájmu hospodu. Doma se kvůli tomu hodně hádali, ale Danka si nakonec prosadila svou, ostatně jako vždycky.

Na zařízení hospody ale potřebovali další peníze. Souhlasila jsem proto, že si můžou vzít půjčku na mé jméno, protože na sebe už by další nedostali. Stejně jim pomohl i Vojta, Dančin bratr. Jak jsem se dozvěděla později, stejně jim "vypomohli" další čtyři Dančini kamarádi, jeden z nich jí dokonce půjčil své celoživotní úspory, dvě stě tisíc korun.

Hospoda docela prosperuje, má svou stálou klientelu a určitě vynáší dost peněz. Danka i její manžel jsou celý den v práci, já, protože jsem v důchodě, hlídám děti. Z Danušky se stala "paní podnikatelka". Měsíčně si kupuje oblečení za deset, dvacet tisíc, na dětech taky nešetří. Každý týden chodí na kosmetiku, dvakrát do týdne ke kadeřnici, každý týden si nechává udržovat své gelové nehty. V bytě si kompletně nakoupila nový nábytek, elektrotechniku, v létě byla celá rodina v Egyptě.

Hezký život, že? Problém je ten, že Danka nesplácí své dluhy. Ti, na něž si vzala půjčku, už splácí za ni. Ti, kdo jí půjčili peníze "na ruku", už je pravděpodobně neuvidí. A Danuška utrácí ve velkém stylu. A já přemýšlím, jak to všechno dopadne? 
Jak to, že se mi nepovedlo vychovat své dítě tak, jak jsem chtěla?"

A co na to říká odborník na právní otázky, Mgr. Markéta Tillerová?
"Lidem jako je Dana jejich chování většinou dlouho prochází. Nejdřív si zpravidla ve velkém půjčují od blízkých lidí, kteří přeci jen nedbají na papíry, a víc než na penězích jim záleží na štěstí jejich ... (dcery, vnučky, sestry ...),  pak se krotí a od těch méně blízkých si půjčují v malém. Ale jak praví známé přísloví: "Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne."

Ti, kteří si kvůli ní půjčili peníze, by se mohli vzpamatovat a přestat planým slibům věřit a svých peněz se začít u soudu domáhat. Jejich situace bude asi hodně složitá, protože jí  nejspíš peníze dali na dobré slovo, nemají na to žádnou smlouvu, jen svou víru v její slušnost.
Budou-li se chtít svých peněz domoci u soudu, budou muset prokázat, že Daně peníze půjčili, že jí je nedarovali. Prokáží-li, že jí peníze půjčili a že je měla vrátit, mají tři roky (počínaje dnem, kdy měla dluh vrátit nebo kdy měla zaplatit jednotlivou splátku) na to, aby na ní u soudu podali žalobu.

Pokud  půjčku prokáží a Danu včas zažalují, tak Dana za čas zjistí, že její krásný nový nábytek je uložen u soudního exekutora, který právě rozhoduje o jeho prodeji, že na účtě není dost peněz na zaplacení kosmetiky, protože penízky z účtu nechal exekutor strhnout, anebo může dokonce přijít o střechu nad hlavou, pokud jsou dluhy skutečně velké.

Dana by také jednoho dne mohla zjistit, že je z ní "poloviční člověk", že o svém majetku nemůže vůbec rozhodovat a že cokoli si koupí, to patří v podstatě někomu jinému, a to správci konkurzní podstaty. K tomu by mohlo dojít v případě, že by měla hodně věřitelů, kteří by byli schopni své pohledávky prokázat, že by její dluhy byly tak velké, že by byla v úpadku (tedy by měla víc dluhů než majetku) a že by některý z věřitelů podal návrh na konkurz.

Ještě horší situace by nastala, kdyby se některý z věřitelů rozhodl, že toho má skutečně dost a místo toho, aby se své pohledávky domáhal za pomoci soudu, by si najal vymahačskou firmu. Praktiky leckterých vymahačských firem rozhodně nelze považovat za právně čisté, některé dokonce zakládájí trestné jednání, ale věřiteli se svým způsobem nelze divit..."

Názor psycholožky Sylvie Petrákové
"V případě Dany je možné, že její pocit z dětství, kdy měla dojem, že oproti vrstevníkům trpí nedostatkem, ji přivedl do situace, ve které nyní je. Její matka se sice snažila, aby děti měly všechno co potřebují, ale bohužel, v tomto směru Danu pravděpodobně neovlivnila. Neměla by si to dávat za vinu, protože asi dělala všechno, co bylo v jejích silách.

Bohužel, Dana se dostala do "začarovaného kruhu", ze kterého v současné situaci není cesta ven. Staré dluhy řeší novými a peníze, které vydělá, utratí za nákladné věci, bez kterých už si svůj život neumí představit. Především by si měla uvědomit, že nemůže takto žít do nekonečna a bude se muset velice uskromnit a začít myslet na své děti, které by díky její marnivosti mohly přijít o matku.

V její situaci se může také stát, že se ona nebo manžel psychicky zhroutí, protože už neunesou problémy, které je čekají. Daně by určitě pomohla také návštěva psychologa, který by jí pomohl ujasnit si životní priority."

Vyprávění paní Milady zpracovala             

   
   
14.09.2004 - Láska a vztahy - autor: elly

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [120] Hannah01 [*]

    gryzli: Asi jak kde, já osobně bych se strašně styděla, kdybych rodičům nevrátila to, co si půjčím.

    superkarma: 0 16.09.2004, 09:24:41
  2. avatar
    [112] monacha [*]

    Acinka: Jo, vzdala jsem to, protoze mi prislo, ze to nikam nevede. A hlavne bylo po pracovni dobe. Babraly jsme se v ekonomickych terminech, ktere se bezne uci deti v prvaku na stredni.

    superkarma: 0 15.09.2004, 12:00:13
  3. avatar
    [111] Lhasa [*]

    gryzli: co bych jí měla závidět???

    superkarma: 0 15.09.2004, 11:51:58
  4. avatar
    [108] Lhasa [*]

    Milá Danuška by potřebovala nakopat el Určitě není sama, která nevyrůstala v nadbytku, ale asi se včas a jasně nedozvěděla, že i bez značkovýho oblečení, kosmetiky a jinýho pozlátka může být člověk šťastnej...

    superkarma: 0 15.09.2004, 10:37:11
  5. avatar
    [107] Kimmy [*]

    Ozaj, aby som upresnila este raz ako ten kanadsky system skolneho funguje:
    Takze na vysokej skole ktora nie je sukromna sa na studium bakalarskeho titulu plati asi pat tisic dolarov rocne, to je v pripade, ze mate 100% course load (studijne nasadenie; neviem si spomenut na spravny slovensky vyraz). Toto pokryje poplatky za vyucbu a vsetky veci s tym spojene, k tomu este rocnu zdravotnu poistku, a rozne studentske poplatky. Potom este musite priratat ucebnice (tie uz si platite samostatne, oddelene od skolneho) a bezne zivotne poplatky ako jedlo, cestovne, pracovnu, u tych ktori ziju sami alebo pomahaju rodicom/spolubyvajucim doplatit na najomne aj to, a tak dalej. Vacsina studentov univerzit a vysokych skol su mladi ludia, ktori bud prisli priamo zo strednej, alebo mali par rokov prestavku kedy vacsinou pracovali a nieco si nasetrili. Mladym ludom vo vacsine pripadov skolne platia bud rodicia (prip. ini pribuzni), alebo si musia zobrat pozicku od federalnej vlady. Ta im pocas celej doby studia (dajme tomu styri roky) hradi uroky na tej pozicke, takze uroky rastu 0%. V provincii Ontario asi styridsat percent ziakov plati svoje skolske poplatky z takejto vladnej pozicky. Nie kazdy student na nu kvalifikuje, takze ti ostatni co nemaju dost v hotovosti, ani pribuznych ktori by im to zaplatili, si mozu este urobit pozicku v banke. Skole priamo sa neda platit na uver, oni musia mat vsetko uhradene do konca skolskeho roka. Ti, ktori maju nedoplatok vacsi ako (myslim) zhruba 250 dolarov sa nemozu zapisat dalsi skolky rok na pokracovanie studia, alebo im nevydaju diplom ci transkript. Takze takto to funguje u nas. Len som myslela, ze by to nahodou mohlo niekoho zaujmat.

    superkarma: 0 15.09.2004, 07:04:31
  6. avatar
    [106] Kimmy [*]

    Ospravedlnujem sa za vsetky gramaticke a ine chyby, co som v tom svojom predoslom prispevku asi uz s unavy narobila.

    superkarma: 0 15.09.2004, 06:13:47
  7. avatar
    [105] Kimmy [*]

    Hm, tak presne takato (akurat s ovela vacsou intenzitou) bola byvala "manzelka" mojho nevlastneho otca (oni totiz neboli pravne zosobaseni, to jest zapisani v matrike), on bol tiez dost podobny, akurat v miernejsom vydani. Kedysi mali normalne pekne velky dom, uplne vyplateni aj s nabytkom a autom. Ale jej (a asi aj jemu), to nebolo dost, a tak stale hladeli ako mat viac a viac. Skoncilo to tak, ze ja s mamou teraz vdaka ich dlhom, ktore ta jej byvala "predchodkyna" narobila zijeme na hranici zivotneho minima, uz asi tak desat rokov. Nezvelicujem, je to fakt. Napriklad ja mam zatial asi patnast tisic dolarov dlh za studium na vysokej skole (tuna sa za to musi platit, ale asi 40% studentov dostava pozicky od Kanadskej vlady, ktora studentom po dobu ich studia plati na tej pozicke uroky, takze na tom nerastu). A to este tuna dostavam "bursary" nieco ako stipendium, akurat je to zalozene na financnej nudzi a nie na prospechovych vysledkoch, a teraz som si nasla popri studiu aj robotu (tuna je to celkom bezne, ze vysokoskolski studenti popri beznom dennom studiu aj pracuju, akurat ja mam 100% course load). No nic. Ozaj, ta zenska dneska zije v dome bezdomovcov uz niekolko rokov, a ma proti sebe viacero exekucnych rozsudkov, ktore vzhladom na to ze uz nic nema asi nebude moct vyplatit. Takze aj tak to niekedy moze skoncit...

    superkarma: 0 15.09.2004, 06:12:21
  8. avatar
    [104] Lentilka [*]

    Mělo tam být 10.000,-, pochopitelně

    superkarma: 0 14.09.2004, 23:06:34
  9. avatar
    [103] Lentilka [*]

    hrosanda26: možná je to pro tebe překvapení, ale ne každý si těch 10.00,- měsíčně vydělá.

    superkarma: 0 14.09.2004, 23:05:45
  10. avatar
    [102] Acinka [*]

    kola: souhlasím s tebou

    superkarma: 0 14.09.2004, 23:04:20
  11. avatar
    [101] Acinka [*]

    Battmann: RPSN je 23,6 u 1/10, ale co je RPSN - nějakej šílenej výpočet, prostě člověk dá u desetiny 10% navíc - nic víc, nic míň

    superkarma: 0 14.09.2004, 23:01:31
  12. avatar
    [100] Gedžitka [*]

    Jé to je asi o jedné naší "známé". Akorát ona namá děti a manžela, ale jinak úplně to samý.

    superkarma: 0 14.09.2004, 21:40:27
  13. avatar
    [99] krákorka [*]

    Přesn

    superkarma: 0 14.09.2004, 20:28:13
  14. [98] Sasa [*]

    hrosanda26: budeš se divit, ale spousta rodin s mámou na mateřské holt těch 10 táců jen tak nemají.
    A na dovču jedeč SAMA za 4500Kč, ale 4 už je 18000Kč....

    superkarma: 0 14.09.2004, 20:20:55
  15. avatar
    [95] *Kotě* [*]

    kola: V tom s tebou souhlasím. Vánoční dárky bych nepořizovala na splátky, ani kdybych měla každému vlastnoručně vyrobit zvířátka z kaštanů. To už se mi zdá jako zvrhlost.

    My jsme si pořídili na splátky telku, protože jsme jako svatební dar dostali krásný DVD přehrávač, ale televizi jsme k tomu jaksi neměli. Máme oba hrozně rádi filmy, takže jsme si na splátky dopřáli hezčí, než jakou bychom si mohli koupit hned.

    superkarma: 0 14.09.2004, 17:49:53
  16. avatar
    [91] Acinka [*]

    monacha: samozřejmě nic proti

    superkarma: 0 14.09.2004, 16:03:20
  17. avatar
    [90] Acinka [*]

    monacha: vzdáváš to
    to není reklama - určitě né moje - existuje spousty úvěrových a leasingových společností a tak i prodejců a každej nabízí něco jiného a já sem tu nikoho nejmenovala
    Prostě píšu jen svůj názor ...

    superkarma: 0 14.09.2004, 16:02:32
  18. avatar
    [89] Acinka [*]

    monacha: splátky bez navýšení jsou akce - kde je cena zboží za doporučenku - nikoliv navýšená o (1.000,-), a většinou se na tom výrobce, velkoobchod nebo prodejce finančně podílí, aby ti zákaznici to měli bez navýšení

    superkarma: 0 14.09.2004, 15:59:49
  19. avatar
    [88] monacha [*]

    Acinka: Super reklama. Pripada mi to jako vedle na vlozkach.
    Tohle nikam nevedu. Jdu domu.

    superkarma: 0 14.09.2004, 15:59:13
  20. avatar
    [87] Acinka [*]

    Žábina: marcellina*:

    superkarma: 0 14.09.2004, 15:57:21
  21. avatar
    [86] Acinka [*]

    monacha: jo, některé firmy to tak dělají (nebudu je jmenovat) - setkala sem se s tím - my prodáváme za doporučenky

    superkarma: 0 14.09.2004, 15:56:10
  22. avatar
    [85] marcellina* [*]

    monacha: penize a zbozi se musi tocit... to je princip obchodu. Ty firmy vydelaji i na tom, kdyz prodaji na splatky (i treba bez navyseni) a navic, kdyz ti to bude vyhovovat, tak ziskaji treba i staleho zakaznika ...
    např. o vikendu byla akce u Spacila - fotak, kterej je na netu za 15800 (nejvyhodnejsi cena) tam meli byz navyseni za 14000 - i na splatky, 1/10 hned, pak 9x splatka po 1400

    superkarma: 0 14.09.2004, 15:55:41
  23. avatar
    [84] f.mamina [*]

    Dokud si na to co cjci neušetřím, tak si to nekoupím. Žít s dluhama- to musí být zatrest. navíc je to podle mně začarovaný kruh.

    superkarma: 0 14.09.2004, 15:53:57
  24. avatar
    [83] marcellina* [*]

    medved: vedou se splatky i u prodejcu pres internet

    superkarma: 0 14.09.2004, 15:52:54

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [82] monacha [*]

    Spousta firem nabizi, ze preplatis jen 10 procent.....i to je ale pri
    inflaci 3 procenta sibenicni .......Dalsi vec je, ze preplatis 10 procent nadhodnocene castky...5990 je cena pro splatkare (+ jeste 10 procent)Cash to zbozi jde sehnat za 5000 a nabizeci splatek to normalne pri platbe cash nabidnou za 5490.... Vy si vazne myslite, ze vam nekdo da na dluh zdarma? A v bance mi za chvili budou pujcovat bez uroku

    superkarma: 0 14.09.2004, 15:51:04
  2. avatar
    [81] medved [*]

    *Kotě*: ale treba pres web jsou ty veci obvykle vyrazne levnejsi a tam zadne splatky , pokud vim, nevedou...urcite minimalne u elektro spotrebicu je sleva tak 20%

    superkarma: 0 14.09.2004, 15:45:19
  3. avatar
    [80] *Kotě* [*]

    Acinka: Přesně takovou půjčku jsme měli - 10% při podepsání a potom 9 měsíců splácet. Nezaplatili jsme ani o korunu víc, než ty věci stály, kdybychom je koupili na místě.

    superkarma: 0 14.09.2004, 15:38:37
  4. avatar
    [79] marcellina* [*]

    Monacha: obchodnikum jde o obrat a nasledny zisk, rozhodne nebudou jeste vec, kterou umozni pres jakoukoli financni spolecnost splacet, prodavat jeste o 1000 Kč vic. Podivej se streba do Electro World nebo do Datartu... .
    Zalezi jen na tobe, jaky splaceni si vyberes, abys na tom nebyla skodna.
    Acinka: souhlas

    superkarma: 0 14.09.2004, 15:33:48
  5. avatar
    [78] Žábina [*]

    Acinka: .

    superkarma: 0 14.09.2004, 15:19:40
  6. avatar
    [77] medved [*]

    taky se hlasim k tem, ktere nejdriv setri a pak utraci...nejak jsem nikdy nic nepotrebovala rychleji nez jsem na to mela penize ...manzel z toho pravda omdliva, protoze financne to neni vyhodne...ja to take vim, vsak jsme oba brouci financnici a umime si to spocitat ale jedna vec je kalkulacka a druha je osobni pocit
    brzy se asi nevyhneme hypotece a uplne uprimne z toho mam hruzu clovek prijde o kus svobody a to je asi jedna z nejdulezitejsich co v zivote mame ...nejde jen tak seknout se zamestnanim a jit za slunickem

    superkarma: 0 14.09.2004, 15:19:35
  7. avatar
    [76] monacha [*]

    Acinka: Ja jsem ale psala, ze kdyz to je bez akontace, tak platis deset splatek po 1.000. Vysledna cena je 10.000. Ale ta vec stoji jinak treba o 1.000 min.

    superkarma: 0 14.09.2004, 15:18:04
  8. avatar
    [75] Luciš [*]

    monarcha: to si piš, že si vybírám věci, které stojí tolik i v okolních obchodech a dost to sleduju. Jinak bych si ji na splátky nevzala . Pokud lednice stojí 10, tak zaplatím 10x1 a mám ji hned doma a můžu ji používat.

    superkarma: 0 14.09.2004, 15:11:29
  9. avatar
    [74] Acinka [*]

    A určitě bych si taky nevzala dovolenou na splátky - protože to mi přijde nesmyslný, někde jsem četla, že člověk, když si chce vzít něco na úvěr, tak by to měla být věc, která je dlouhodobějšího rázu a vydrží mu minimálně 2x dýl než je dýlka splácení - jinak to nemá smysl ...

    superkarma: 0 14.09.2004, 15:02:55
  10. avatar
    [73] Acinka [*]

    Jinak, taky sem si pořídila na splátky ledničku, poté postýlku a teď i myčku - vše bez navýšení

    superkarma: 0 14.09.2004, 15:01:08
  11. avatar
    [72] Acinka [*]

    monacha: já dělám splátkové prodeje a my máme akce od společností - většinou děláme 1/10 což znamená u zboží, které stojí 5990,-, že člověk dá akontaci 599,- a pak deset měsíců to samý (599) takže přeplatí 10%. Teď máme akci bez navýšení což znamená 599,- hned a pak 9 měsíců to samý takže nic navíc. Nebo když to člověk splatí do 3 měsíců - nezaplatí nic navíc . A určitě u nás neplatí, čím menší akontace tím víc přeplatíš . Takže zákazník u nás přeplatí nejvíc 10%
    Mě to taky nedalo
    Jde spíš o to, že ty mluvíš spíš o leasingu a já o spotřebitelských úvěrech ...

    superkarma: 0 14.09.2004, 14:59:07
  12. avatar
    [71] Riccione [*]

    A manžel též nemá rozum???

    superkarma: 0 14.09.2004, 14:56:12
  13. avatar
    [70] Žábina [*]

    monacha: č.68 ale to není vůbec pravda..v žádné půjčce jsme nepřeplatili ani korunu...takovou by jsme si nevzali...ono vybírat se taky musí umět...

    superkarma: 0 14.09.2004, 14:46:57
  14. avatar
    [69] Žábina [*]

    monacha: ale já tě nic nevnucuju, přečetla sis začátek mého příspěvku? jen jsem vyslovila svůj názor a to není zakázáno ...my hypotéku nemáme, tak si zas bereme ten úvěr..ale nikomu netvrdím, že je to lepší...

    superkarma: 0 14.09.2004, 14:45:15
  15. avatar
    [68] monacha [*]

    Luciš:, Žábina: Já jeste jenom: Akontace je částka placená předem (před dodávkou), většinou jako první splátka kupní ceny. Např. u finančních pronájmů (leasingů) je akontací první "velká" splátka, po které následuje předání věci a nájemce-kupující dále pokračuje menšími leasingovými splátkami po stanovenou dobu.
    Výraz navýšení je nepřesný. Pokud mate zaplatit 12.000 Kč, zaplatite 12* 1.000,-. Problem je, ze ta vec normalne stoji 10.000. Nulova akontace znamena, ze nemusite hned platit nic.....
    ale ve splatkach stejne spoustu preplatite...Obvykle 20 procent hned a pak splatky. V tomhle pripade ted nic a pak splatky.......Oboje preplatite cca 30 procent....cim nizsi akontace tim preplatis
    vic!!!!
    ....... No, me to jen nedalo.

    superkarma: 0 14.09.2004, 14:44:08
  16. avatar
    [67] monacha [*]

    gerda: Presne tak. A to o sobe nemuzu rict, ze sedim doma na baliku penez a prepocitam v krame halire. Misto do Tunisu k mori, do Jizerek na vejslap. Pristi rok jeste dozaridit byt a pak nekam za slunickem.

    superkarma: 0 14.09.2004, 14:25:19
  17. avatar
    [66] *Kotě* [*]

    Taky jsme si před časem vzali úvěr na elektroniku s nulovým navýšením... prostě šetření obráceně, nevidím na tom nic tragického. Splácet jsme to mohli bohatě, za 10 měsíců jsme měli zaplaceno. Teď nám téměř souběžně odcházejí monitory k počítačům, chceme investovat do LCD, ale nemáme tolik peněz pohromadě, takže to také asi bude na splátky. Jinak většinou používám na větší investice jednorázové honoráře, které mám nad plán k svému normálnímu výdělku. Takové peníze si většinou jednak schovám stranou na daně a část z nich proinvestuju za věci, které jsou zrovna zapotřebí.

    superkarma: 0 14.09.2004, 14:25:12
  18. avatar
    [64] monacha [*]

    Žábina: Napred nakupujes, pak setris. Ja to delam obracene. Co je na tom? Musim makat narazove. Pres rok bych to neusetrila. Chodim do skoly. Asi jsme posahana rodina. Ja, kdyz jsem doma potrebovala PC, musela jsem si na nej vydelat. Kybych si vzala k hypotece uver, tak se z toho . Netvrdim, ze jsem dobra, jen neumim zit na vysokej noze, kdyz na to nemam. Vzdyt ti nic nenutim. A uz vubec ne, abys me obdivovala. Je to jako kdybych pila pred jidlem a ty po jidle a ted se tu presvedcovaly, co je lepsi.

    superkarma: 0 14.09.2004, 14:13:29
  19. avatar
    [63] Luciš [*]

    Taky si bereme na splátky elektro. Ale jen jednu, max dvě věci. Do úvěru bych nešla, tam se bance fakticky zaplatí dvojnásob. Ale na splátky bez navýšení
    Slyšela jsem, že by domácnost neměla platit víc jak 20% příjmu na úvěry.
    A hypotéku? To je naše naděje na vlastní bydlení. Proč platit nájem v 3+1 cizímu člověku (který vám účtuje nájem za 45 let starou karmu a moc dobře ví, že jste si před deseti pořídili sami novou a vydírá vás - nepřistoupíte na vyšší nájem, neodemknu balkon ), když ty samé peníze můžete dávat jako splátku hypotéky za nové 2+1 a ten bude za 15 let váš

    superkarma: 0 14.09.2004, 14:07:03
  20. avatar
    [61] *Kotě* [*]

    Nikomu, ani vlastním rodičům nebo dětem bych nepůjčila peníze, aniž bych na to sepsala řádnou smlouvu. To se prostě nedělá. Chceš si půjčit? Fajn, ale hezky to sepíšeme. Děti nemůžou ojebávat rodiče a jiné příbuzné jen proto, že si myslí, že na to mají právo.

    superkarma: 0 14.09.2004, 14:00:09
  21. avatar
    [59] Žábina [*]

    syn loni potřeboval urgentně počítač kvůli škole...kdyby měl chudák čekat, až na něj 30.000 našetříme, to by ho neměl ještě možná ani dnes ...

    superkarma: 0 14.09.2004, 13:54:05
  22. avatar
    [58] Žábina [*]

    monacha: nemyslím to špatně, ale já teda nevidím žádný hrdinství na tom makat tvrdě 14 hodin denně abych si pak mohla říct - a nemusela jsem si půjčit ani korunu...to jsem dobrá ...

    superkarma: 0 14.09.2004, 13:53:02
  23. avatar
    [57] monacha [*]

    Kristyn: Jo tak, vy jste zarizovali stylem hned vsechno? Tak to uz chapu!! To dela spousta lidi. Ja to nikomu nevycitam. Ja jsem takovy maly srabik.

    superkarma: 0 14.09.2004, 13:47:22
  24. [55] Rikina [*]

    No teda ani by mě nenapadlo půjčovat byť vlastním dětem jen tak na dobrý slovo. Kdyby náhodou, jako že tomu nejsem vůbec nakloněna, tak jedině sepsat smlouvu. Mám taky úvěr, ale než ho splatím, nevezmu si jinej, přece. Na místě té paní bych trvala na vrácení co nedřív, holt nemůže jet celá rodina do Egypta, když něco dluží. Napřed vracet, pak se budeme bavit o nějakém hlídání dětí, nebo tak.

    superkarma: 0 14.09.2004, 13:31:13
  25. avatar
    [53] monacha [*]

    Fiona: Souhlas. Sice jsem ted delala (brigadne) 14 hodin denne a nemela ani vikendy, ale za to si ted koupim krasnou kuch. linku a nepujcim si na ni ani korunu.

    superkarma: 0 14.09.2004, 13:29:29
  26. avatar
    [52] marcellina* [*]

    taky si myslim, ze je vyhodnejsi si neco koupit na splatky v pripade, ze je tam nabizeno 0 navyseni. Jinak lide jsou ruzni, nekdo se dluhu boji a sel by do nich a nekdo klidne i s lehkym srdcem.Hlavne ze nejsme vsichni stejni

    superkarma: 0 14.09.2004, 13:28:57
  27. avatar
    [50] Žábina [*]

    sunnynka: taky máme plno věcí na splátky, vybíráme si úvěry s nulovým navýšením, takže na tom neproděláme....
    je to normální věc, proč bych šetřila rok na televizi 20.000,- když si jí můžu koupit už dnes a za 1/2 roku ji mít splacenou ....

    superkarma: 0 14.09.2004, 13:08:43
  28. avatar
    [49] monacha [*]

    Kristyn: Jasne, kdyz musis detem prat, tak to jinak nejde. Ale TV? Ostatne je to kazdeho vec. Nikdo nikomu nic necpe a kazdemu vyhovuje neco jineho. Ja bych si zase tu TV nachvili odeprela a tise setrila. Taky je to otazka zivotniho stylu. Deti az ve chvili, kdy jsem fin. zajistena. Kdyby to tak delali vsichni, tak mozna vymreme, takze taky nedoporucuju,

    superkarma: 0 14.09.2004, 12:43:55
  29. avatar
    [48] Vivian [*]

    Kristyn: no když se ti neopravitelně rozbije pračka nebo lednička, beru koupi nové na splátky - nouzovka... ale kupovat si televizi nebo auto na splátky? To jsou věci, bez kterých se člověk obejde a může na ně časem našetřit... pokud je na tom opravdu finančně špatně, určitě je to lepší, než kupovat na splátky a platit zbytečně navíc.

    superkarma: 0 14.09.2004, 12:40:43
  30. avatar
    [46] sunnynka [*]

    ovšem dovolenou na splátky

    superkarma: 0 14.09.2004, 12:31:15

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme