Dobrý den,

chtěla bych Vás poprosit o radu. S manželem jsme se ocitli v těžké životní situaci. Manžel pracuje jako manažer jedné nadnárodní firmy a je vášnivým cyklistou. Při poslední vyjížďce ale spadl, těžce se zranil. Čeká nás dlouhá rehabilitace ale já i naše dvě děti doufáme, že se nám manžel zase zapojí do normálního života. Problémem je ale naše hypotéka. Jsem matkou v domácnosti a nemám žádné příjmy. S manželovou nemocenskou bohužel nebudeme schopni hypotéku moc dlouho splácet v původní výši. Chci se proto zeptat, jestli je vůbec šance, že bychom se s bankou dohodli na nižších splátkách.

Děkuji

Tereza F. 46 let, Olomouc

Dobrý den, paní Terezo,
mrzí nás, že se Vaše rodina dostala do takto nepříjemné situace a doufáme, že Váš manžel bude co nejdříve v pořádku.
Hypotéka je závazek na mnoho let a kdokoliv z nás nikdy nemůže vědět, co se během doby, po kterou je úvěr splácen, přihodí. Ať už se jedná o ztrátu zaměstnání, úraz nebo dlouhodobou nemoc. To všechno může mít zásadní vliv na schopnost pravidelně splácet hypotéku, kterou člověk obvykle uzavírá, když je jeho finanční situace vyrovnaná. Každé rodině proto doporučujeme mít nějakou finanční rezervu, ale při dlouhodobé rehabilitaci ani rodinné úspory stačit nemusí. Právě pro takovéto případy je vhodné uzavřít současně s hypotečním úvěrem i pojištění schopnosti splácet úvěr. V případě výpadku příjmu je splátka hrazena právě z uzavřeného pojištění, nicméně z Vašeho dotazu soudím, že takové pojištění uzavřené nebylo.

V Hypoteční bance si uvědomujeme, že do této nepříjemné životní situace se může dostat naprosto každý, a proto se snažíme klientům vždy vycházet maximálně vstříc. Jak byste tedy měla v takové situaci postupovat?

V prvé řadě je nutné co nejdříve kontaktovat banku, sdělit jí závažnost situace a dohodnout se na dalším postupu. Pokud s bankou budete aktivně komunikovat, informovat ji o všech změnách a bude vidět Vaše snaha nastalé problémy řešit, banka se s Vámi pokusí najít vhodné řešení situace. Tento přístup je jednoznačně lepší, než když o problémech informovat nebudete. Například u nás v Hypoteční bance umožňujeme našim klientům v takových případech odložení splátek, prodloužení konečné doby splatnosti úvěru, popřípadě kombinaci obou možností.   

Ve Vašem konkrétním případě bych požádal banku o snížení měsíčních splátek, a to prostřednictvím písemné žádosti, v níž zdůvodníte Váš požadavek. Také doporučuji rovnou v žádosti specifikovat i výši minimální splátky, jakou můžete v současné době hradit. Banka na základě Vaší žádosti prodlouží dobu splatnosti úvěru tak, aby reflektoval Vaší maximální splátku, kterou můžete po dobu rekonvalescence manžela splácet, a nebylo tak ohroženo finanční fungování rodiny.  Následně po uzdravení manžela je možné vrátit se k původní výši splátky úvěru, a tím pádem i k původní době splatnosti úvěru.  
Jsme si vědomi toho, že zdraví a rodina je pro drtivou většinu lidí tím nejdůležitějším a nejhodnotnějším. Přejeme Vám, ať se Vaše složitá situace brzy a zdárně vyřeší a Vaše banka nalezne pochopení.
Hypoteční banka vždy hledá cestu jak pomoci svým klientům, kteří mají snahu problémy řešit.

Máte v plánu stavět, rekonstruovat nebo koupit nemovitost? Máte hypotéku od nás a dostali jste se do podobné situace? Obraťte se o pomoc na Hypoteční banku.
Informační linka, tel.: 800 050 277, každý den od 7:00 do 24:00 hod.
Klientské centrum, tel.: 224 116 333, v pracovní dny od 8:00 do 16:30 hod.

Formuláře žádostí naleznete na stránkách www.hypotecnibanka.cz  v sekci Dokumenty ke stažení.

Ředitel odboru Rizikové obchody

Jiří Vilím

Uložit

Uložit

Uložit

Reklama