Bulvár

21. srpna: Víte, co je dnes za den? Nevím!

V noci z 20. srpna na 21. srpna 1968 došlo k okupaci naší vlasti, když vojska Varšavské smlouvy překročila hranice Československa. Vědí dnešní mladí lidé, co se tehdy před 44 lety vlastně událo? A vědí i to, kdo byl Jan Palach a Jan Zajíc? Budete překvapeny jejich odpověďmi.

Dnes je 21. srpna. Je tomu už 44 let, co do Prahy přijela vojska Varšavské smlouvy v čele se Sovětským svazem, aby na žádost konzervativního křídla komunistické strany potlačily československý pokus o reformu socialismu.

Na protest proti této okupaci se 16. ledna 1969 v horní části pražského Václavského náměstí upálil student Filosofické fakulty Univerzity Karlovy Jan Palach a přesně měsíc po jeho pohřbu, 25. února 1969, se na Václavském náměstí upálil také osmnáctiletý student šumperské železniční průmyslovky Jan Zajíc.

deska

pamětní deska umístěna v horní části Václavského náměstí

My jsme se vydali právě na pražské Václavské náměstí, abychom se kolemjdoucích mladých lidí zeptali, jestli vůbec vědí, co je dnes za den a proč jsou na Václavském náměstí, jak nahoře u Muzea, tak i v horní části u sochy Svatého Václava, umístěny pamětní desky se jmény obou studentů.
Některé odpovědi nás doslova šokovaly.

Jako první jsme zastavili tuto mladou dvojici.

mladadvojice

Slečna odpovídat nechtěla a mladý muž na dotaz, jestli ví, co je dnes 21. srpna za den, celkem „logicky“ odpověděl.
„Co by bylo, úterý“.
„A víte, co se tento den v roce 1968 stalo?“
„Nevím, to jsem ještě nebyl na světě.“
Na následný dotaz, proč stojíme u pamětní desky se jmény Palach a Zajíc, co to bylo za lidi, odpověděl:
„No ten jeden chlap se myslím upálil. A ten druhý nevím.“
„Ten se upálil také, a víte proč?“
„Nevím,“ zněla mladíkova odpověď.

misto

místo upálení Jana Palacha u pražského Národního muzea

Tak jsme mládence už dál netrápili a oslovili jiného mladého muže. Také perlil.

mladik

Co se stalo 21. srpna 1968, nevěděl, prý se asi někdo významný narodil, ale nemůže si vzpomenout kdo. A na dotaz významu jmen Jan  Palach a Jan Zajíc odpověděl:
„Jo, to vím, ti se upálili v 89, když byla sametová revoluce.“
Na mou poznámku, že v 89 už byli dávno po smrti, se rozesmál, podíval se na pamětní desku a se slovy:
„Ty jo, fakt,“ odešel.

Ovšem mladík, stojící opodál u taxiků, který si za žádnou cenu nepřál být fotografován, nám svou odpovědí doslova vyrazil dech.
O tom, co se událo 21. srpna 1968, neměl ani potuchy, zato Palacha a Zajíce „znal“ dobře.
„Jó, to jsou ti, co protestovali za legalizaci marihuany.“

A dost, to přece není možné. Ztrácím nervy a vydávám se k mladé mamince s kočárkem.

maminka

Naštěstí věděla. I to, že 21. srpna byla invaze vojsk Varšavské smlouvy, i to, že Jan Palach a Jan Zajíc byli studenti, kteří se na protest proti okupaci a následnému režimu upálili.

A tato starší dáma mi podala úplně vzornou odpověď. Jako ve škole.

starsidama

Popsala mi téměř celý průběh 21. srpna 1968, neboť ho sama zažila, a bez toho, aby se podívala na pamětní desku, přesně řekla i důvod a datum úmrtí obou studentů.

jmena

Z naší srpnové ankety mi bylo smutno. Copak si historii pamatují už jenom lidé vyššího a dejme tomu středního věku? Historie stará 44 let je pro mladé lidi opravdu tak vzdálená a nezajímavá? Co by pak řekli o datech a lidech, sahajících ještě hlouběji do historie?

Ale nevzdávám se a oslovuji slečnu, která je na fotografii zády za keřem. Také nechtěla být focena.

slecna

Na 21. srpen jsem se jí neptala, zajímala mě jen jména Palach a Zajíc.
Po chvilce váhání odpověděla:
„To byli ti, co letěli v letadle 11. září.“
A pověděla mi komplet celou historii Ameriky. Její kamarádka, sedící vedle, podle vzhledu patrně právě z Ameriky, měla radost. Já už ne. Sbalila jsem diktafon a šla domů. Zjistit, jak jsou na tom ti „moji studenti“.

foto: autor

   
21.08.2012 - Společnost - autor: Alexandra Stušková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [104] dajrin [*]

    Myslela jsem si, že o tom snad ani nejde nemít aspoň nějaké povědomí..., média tento den připomínají dostatečně.

    superkarma: 0 03.09.2012, 11:02:03
  2. avatar
    [103] rorysa [*]

    Tak mě byly zrovna 4 měsíce, takže si to nepamatuji, ale  o okupaci i jiných historických mometech naší země, samozřejmě povědomí mám. Ani  ne tak ze školy, jako spíše od rodičů a prarodičů.

    superkarma: 0 31.08.2012, 18:46:33
  3. avatar
    [102] hubajda [*]

    libuno — #88 plne souhlasim

    superkarma: 0 25.08.2012, 12:31:13
  4. [101] PEPI11 [*]

    Já s Vámi ve všem souhlasím. A taky s tím, že je dneska chaos, děti si to sami přebrat neumí.

    superkarma: 0 22.08.2012, 19:40:27
  5. [100] PEPI11 [*]

    libuno — #88 Já s Vámi

    superkarma: 0 22.08.2012, 19:38:27
  6. avatar
    [99] peetrax [*]

    wich — #97 nu což, každej k tomu řekl, co měl na srdci, jak už to tak v diskusi bývá... A i ty vzpomínky níže od několika ž-in vidím... Sml80

    superkarma: 0 22.08.2012, 17:54:37
  7. [98] marketka77 [*]

    Uprimne mlade to moc nezajima - a tech co to zazili - tech krome jedne jste se neptali tak co cekat..osobne si myslim, ze mladi by zase meli vetsi prehled o tom co se deje nyni..a nebo o dejinach ve svete Sml22

    superkarma: 0 22.08.2012, 15:56:05
  8. avatar
    [97] wich [*]

    Jelikož řada žen-in tohle období zažila, mohl to být článek se vzpomínkovou diskuzí čtenářek. Místo toho tady jedna chytračila přes druhou Sml28

    1. na komentář reaguje peetrax — #99
    superkarma: 1 22.08.2012, 11:14:14
  9. avatar
    [96] Jeliska [*]

    Reni — #95 Mě taky a taky pamatuju. Jsou věci, na které se nezapomíná a nezapomene.

    superkarma: 0 21.08.2012, 22:45:08
  10. [95] Reni [*]

    Já si pamatuji, bylo mě  8 let.

    1. na komentář reaguje Marcela Jelínková — #96
    superkarma: 0 21.08.2012, 22:11:18
  11. avatar
    [94] átéčko [*]

    Jala — #93 Máš pravdu! Nejen učitelé, ale i rodiče mají své děti učit. Tam vidím rezervy! A nemyslím jen historii.

    superkarma: 0 21.08.2012, 21:27:11
  12. [93] Jala [*]

    átéčko — #75 Dnešní rodiče (až na opravdové výjimky) bohužel sami historii neznají. Co by tedy těm svým dětem  mohli v rodinách předávat za informace?

    Možná by stačilo, kdyby rodiče jen trochu podporovali (dobré) učitele a ne proti nim bojovali.

    Samozřejmě nechci paušalizovat.

    1. na komentář reaguje átéčko — #94
    superkarma: 0 21.08.2012, 21:02:53
  13. avatar
    [92] átéčko [*]

    Ale protože mě jů es vůbec neláká, ani nepřitahuje, tak zvířenu v Everglades uvidím jen v tv a zřejmě nikdy nepřijmu pozvání svých přátel.

    Ale vím kdo byl Jan Palach a Jan Zajíc. Vím co se stalo v roce 1968 a nikdy na to nezapomenu. Vím kdy začaly války minulého století...vím to, i když lidé historii mění a určitě ses i ty učila na základce, že president Masaryk dal střílet do lidí...

    superkarma: 0 21.08.2012, 20:57:23
  14. avatar
    [91] átéčko [*]

    Eva_Fl — #81 Ale Evo já znám i vaše močály a to bez gůglení, nepodceňuj nás všechny! Ale někdo umře strachem z pohledu na pavouka...

    superkarma: 1 21.08.2012, 20:52:55

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [90] ladouch [*]

    rusalka2008 — #49 Mě bylo v té době 17 a měla jsem kluka na vojně a strašně jsem se o něho bála, protože jsem myslela, že bude válka.Sml22Sml22

    superkarma: 0 21.08.2012, 20:25:43
  2. avatar
    [89] tajnostii [*]

    marsy — #86 přesně moje řečSml30

    superkarma: 0 21.08.2012, 19:27:01
  3. [88] libuno [*]

    Milá děvčata,

    je zbytečné se hádat. Je mi také moc a moc líto, že dějepis, coby historie, je ve škole takový, jaký je. Vím, že se vůůůůůbec (promiňte) nestíhá probrat 20. století. Pamatuji na svá mladá léta, Tenkrát se vše stihlo dětem vysvětlit nebo snad i tu látku probrat. Dnes je tolik informací, že to ti našinci nedovedou vstřebat. Mám pocit, že by se ministerstvu školství měli zamyslet a některé události z dějin vynechat. Proto takový chaos. Dějiny České republiky, československé republiky by měly být dětem prezentovány tak, jak to ve skutečnosti bylo, někdy špatně, někdy dobře. I teď, když se zamyslím, je doba špatná. Ale, když mi někdo řekne toto datum, na to nelze zapomenout. Strašně důležité je s dětmi si povídat, předávat dětem informace o své rodině, o hezkých událostech, o tom, jak to bylo ... Doba je dnes moc a moc ěpatná, děti jsou svědky nemorálních věcí a ty na ně působí. Omlouvám se, třeba se mnou někdo nesouhlasí. Toť můj názor. Hezký večer.

    1. na komentář reaguje PEPI11 — #100
    2. na komentář reaguje hubajda — #102
    superkarma: 0 21.08.2012, 18:30:41
  4. avatar
    [87] peetrax [*]

    OlgaMarie — #84 znám - opravdu - data vyhlazení Lidic a Ležáků, o jednom měl děda osmnáctiny a o druhém babička čtrnácté narozeniny, snad proto na den přesně, jen mi nejde do hlavy, co to o mně má vypovídat... 

    superkarma: 1 21.08.2012, 18:03:29
  5. [86] marsy [*]

    Pamatuji si to dobře. Kolem domu projížděly tanky a na ulici byl strašný chaos. Bylo to hroznýSml31

    1. na komentář reaguje tajnostii — #89
    superkarma: 1 21.08.2012, 17:32:42
  6. avatar
    [85] OlgaMarie [*]

    Suzanne — #79 Sml22 A 26.8. v různých letech zemřeli 3 čeští králové!Sml24

    superkarma: 1 21.08.2012, 17:27:32
  7. avatar
    [84] OlgaMarie [*]

    átéčko — #75 wich — #61 Mně se zdá hloupé, vyčítá-li někdo amíkům, že zeměpisně nedokáží určit, kde leží Česká republika. A k té naší historii: Máte ponětí kolik městských kronik se v době normalizace muselo přepisovat? Kdo z nás přesně zná datum, kdy odešla poslední sovětská vojska a jak dlouho trvala okupace? Je mi smutno, že mlaďoši neznají datum hrůzy, ale kolik z nás, kterým je z toho smutno, zná datum vyhlazení Lidic a Ležáků?

    1. na komentář reaguje peetrax — #87
    superkarma: 4 21.08.2012, 17:23:11
  8. [83] PEPI11 [*]

    Ten datum si dobře pamatuji. Pracovala jsem v projekci a byl to poslední týden před nástupem na mateřskou. Na ulici před budovou stály tanky. Můj šéf se o mne bál, tak se mnou poslal kolegyni, at mne zavede domů, a už at se tam neukazuji. Všichni se báli, že bude válka.

    superkarma: 0 21.08.2012, 17:16:38
  9. avatar
    [82] Eva_CZ [*]

    peetrax — #80 Sml67

    Protoze to pokladam za hodne dulezite, moji synove vi, co se stalo tenkrat, co se stalo potom, co se stalo v listopadu 89 atd. O valce a koncentrakach a pracovnich taborech atd. me zase ucili rodice a prarodice.

    superkarma: 0 21.08.2012, 17:06:26
  10. avatar
    [81] Eva_CZ [*]

    átéčko — #75 pak me tedy udivuje tva otazka, zda jsem Karkulka, kdyz jsem napsala, ze v mistnim lese by me neco sezralo. Ani jsem nereagovala, ale mistni ,,lesy" jsou baziny, mocaly atd. plne hadu, aligatoru a jine haveti. Fakt je jakysi rozdil mezi tropickym pralesem a hajeckem u ceskyho mesta.

    1. na komentář reaguje átéčko — #91
    superkarma: 0 21.08.2012, 17:04:54
  11. avatar
    [80] peetrax [*]

    O srpnových událostech jsem samozřejmě slýchala od rodičů, o druhé světové zas od prarodičů, další věci jsem si zjistila sama. Podle sebe ale soudit nemůžu, baví mě historie a určitě nevím hromadu věcí z jiných oborů. Sml57 

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #82
    superkarma: 0 21.08.2012, 17:02:16
  12. avatar
    [79] Suzanne [*]

    No jo, jsou blbí. Mě by jen zajímalo, jak by to vypadalo, kdyby se vás před dvaceti lety někdo zeptal, co se stalo kupříkladu 8.6.1950. Bez googleSml57 Ne, v žádném případě nechci zlehčovat ono výročí, ale to je prostě tak, že každá další generace (až na výjimečné jedince) jak jde čas, vidí menší a menší smysl v připomínání výročí i velmi důležitých. Dnes už taky nikdo nevysype z rukávu události, které pro někdejší obyvatelstvo byly klíčové. Války, obsazování území, hrůzy... lidstvo prostě zapomíná Sml22 Naopak si myslím, že dnešní povědomí o dobách minulých je největší, jaké kdy za staletí bylo.Sml24

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #85
    superkarma: 3 21.08.2012, 16:52:53
  13. avatar
    [78] wich [*]

    Eva_Fl — #72 Sml80

    superkarma: 0 21.08.2012, 16:52:44
  14. [77] libuno [*]

    Dobrý den,

    tak na tento den samozřejmě nezapomenu. Vrátili jsme se tenkrát s rodiči z rekreace. Pak si vzpomínám na tanky, které projížděly nad ránem z NDR po silnici vedoucí ze Žitavy.Kostky, jimiž byly tenkrát silnice vydlážděny, byly pásy tanků náležitě zasaženy. Nezapomenu též, že jako dítě jsem roznášela letáky "Vpřed" na malém městečku na Liberecku.

    Nejvíce mě zasáhla vzpomínka, kdy jsme byly jako školní děti na výstavě v Praze po smrti J.Palacha. Nevím, kdy to posléze bylo, ale asi v době normalizace, byl náš pan ředitel školy zbaven funkce a pak učil jako řadový učitel. 

    Je to již dávno. Historie stará 44 let. Již jen malé útržky zůstávají.

    superkarma: 0 21.08.2012, 16:32:07
  15. avatar
    [76] delfi.na [*]

    v prvé řadě mě taky nic nenapadlo na datum 21.8., jo až když se přidal rok, tak to byla jiná Sml16 .. sice jsem ještě nebyla na světě, ale historii tak trošku znám

    superkarma: 0 21.08.2012, 15:08:40
  16. avatar
    [75] átéčko [*]

    OlgaMarie — #51 Odpovím to, co znám: New Hampshire jsem si vygůglila protože film Hotel New Hampshirě je můj nejoblíbenější!! Boston,(Knížka Smrt v Bostonu) New York, taky vím kde jsou, takže základy mám. Ale věci z historie bych nepokládala za zbytečné, zvláště pokud se jedná o naši historii.  Zhruba vím, kde leží který stát v USA a jaké je tam podnebí. Úroveň našeho školství je velice nízká, rodiče nepředávají informace svým dětem, děti ani nezajímá co se dělo, děje...

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #81
    2. na komentář reaguje OlgaMarie — #84
    3. na komentář reaguje Jala — #93
    superkarma: 0 21.08.2012, 14:53:52
  17. avatar
    [74] femme [*]

    mamaoma — #73 ale v této anketě přece nikdo po mladých nevyžadoval názor na okupaci v r.1968 Sml80 Saša se jich jen ptala, co jim říká, teda spíš neříká, datum 21.8.1968 a to, co odpověděli, je ubohost sama Sml28

    superkarma: 1 21.08.2012, 14:51:20
  18. [73] mamaoma [*]

    Sml15 Není nutné požadovat na lidech =  zejm.těch, kteří třeba ještě nebyli na světě - aby vyjadřovali názory k okupaci v r. 1968 !!-  Žádné  osobní zkušenosti nemají - čerpají jen z toho, co je publikováno - pravdivě i zkresleně - tak názor je zbytečný.         Jsem seniorka -  tehdy jsem bydlela  v jihočeském městečku, blízko kasáren.  Pamatuji se, že - tehdy mladá maminka - jsem se vracela z nákupu domů a u kasáren už stály tanky a náš dům byl "vzhůru nohama".    Hodila jsem nákup domů, "na patě" se otočila a letěla do jeslí pro synka.   Zpět domů už kolem mne s dítětem v kočárku jely další tanky, na nich "něco" šikmookého a různého zjevu - cestu jsem prožila s takovým pocitem hrůzy, že to žádné nové generaci maminek opravdu nepřeji!!           A teď - v seniorském věku - se už k tomuto dni ani době poté nemíním vracet ani vyjadřovat jakékoliv názory.

    1. na komentář reaguje femme — #74
    superkarma: 1 21.08.2012, 14:41:55
  19. avatar
    [72] Eva_CZ [*]

    wich — #61 kdyz se budes stykat s blby, nedostanes z nich ani n.

    Spousta Amiku v Cesku byla, nota bene spousta jejich rodin od nas pochazi. A o Prazskem jaru toho vedeli moc. Ty vis, kde je Amerika, oni vetsinou vi, kde je Evropa. Sml80

    1. na komentář reaguje wich — #78
    superkarma: 0 21.08.2012, 14:31:29
  20. [71] Jala [*]

    ekleinovka — #60 Si děláš legraci???

    Jinak článek vystihuje opravdu realitu, absolutně si nemyslím, že by to byla ze strany zpovídaných recese. Ani náhodou.

    Dnešní žáci a studenti se přece nebudou zajímat o něco tak "nemožného", jako je historie, natož aby si zatěžovali hlavu nějakými událostmi či nedej bože letopočty!

    Vždyť všechno si mohou najít!

    A bude hůř!

    superkarma: 1 21.08.2012, 14:09:08
  21. avatar
    [70] denkas [*]

    To mě ani nedošlo,že je 21. Já byla v ten den v Bulharsku a nemohli sme se dostat domu.Byli sme tam o týden dýl. a v 69 sem na Václaváku dostala obuškem do hlavy Sml80Av 71 roce sme se stěhovali na Vinohradskou do baráku,co byl v tom 68 rozstřílenej.

    superkarma: 0 21.08.2012, 14:01:50
  22. [69] step1 [*]

    Já si to pamatuji. Měla jsem prázdniny, zrovna jsem byla sama venku a po naší ulici jely tanky. Na ten divný pocit si vzpomínám dodnes.

    superkarma: 0 21.08.2012, 13:20:19
  23. [68] Anai [*]

    Karo Líná — #36 Přesně tak! Naše rodina nebyla ani zdaleka intelektuální, prostě střední vrstva - a historie se vykládala často místo pohádek, zvláště zážitky z Květnové revoluce a z války, které byly poměrně čerstvé. Ne maminka nebo tatínek, ale pra a praprarodiče, ti mě vychovávali. Podání druhé světové v komunistickém duchu ve škole mě štvalo, ale to doma, to bylo něco jiného. I já určitě svým synům vyprávěla zážitky z 68 a ty z 89 jsme jim neustále připomínali, neboť si je moc nepamatují. Těším se, jak historii, kterou jsem prožila, budu vyprávět svým vnoučatům, neboť na školní výuku se zřejmě nemůžeme spolehnout - nedovedu si představit, že bych z nich nechala vyrůst mládež ze Sašiny ankety.

    superkarma: 0 21.08.2012, 13:17:26
  24. avatar
    [67] ondrasek74 [*]

    No tak to je tedy moc smutné, ani se mi tomu nechce věřit, že jste s anketou takto dopadly.

    superkarma: 0 21.08.2012, 13:07:42
  25. [66] FAXÍK [*]

    dnes jsme se v práci bavili o tom, že je den okupace

    superkarma: 0 21.08.2012, 12:56:10
  26. avatar
    [65] datura [*]

    Zažila jsem to, šla jsem ráno do práce, jezdil jeden tank za druhým a vojáci na nás mířili samopaly, brečela jsem celou cestu a nebyla schopná pochopit, že nám to mohli udělat naši bratři z Varšavské smlouvy. Byli jsme uprostřed vojenského prostoru, tak jsme si za ty roky zažili dost.Sml80

    superkarma: 0 21.08.2012, 12:50:31
  27. [64] dadma [*]

    Já se dnes nedivím ničemu.Dnešní děti ovládají techniku,ale všeobecný přehled, který by měl mít každý člověk, tak ten nemají.

    superkarma: 0 21.08.2012, 12:46:07
  28. [63] dadma [*]

    Já si to pamatuji moc dobře.Ráno jsem šla do práce a jen vyjdu ze dveří potkám šéfa s tranzistorákem u ucha.Ještě mu říkám"vy si po ránu vyhráváte" a on" jak je vidět víš hovno co se stalo",to bylo moje první setkání s okupací.Pak jsme demonstrovali, psali nápisy..atd.Pamatuji se když u nás ve městě byl pan Smrkovský.Jak by vše dopadlo nepřijet Rusové? Nevím, ale v 60-tých letech jsme se opravdu cítitli svobodněji.Hodně známých potom v letech 68-69 opustilo naši zemi.

    superkarma: 0 21.08.2012, 12:42:48
  29. [62] magic11 [*]

    sem nás dovedly neustále reformy školství a snaha přiblížit se Americe Sml68Sml68

    superkarma: 0 21.08.2012, 12:41:50
  30. avatar
    [61] wich [*]

    OlgaMarie — #51 To ale píšu v příspěvku. Člověk musí denně vstřebat tolik info, že řadu toho, co se naučil na SŠ holt musí vytěsnit. Proto si nedělám iluze o tom, že by Amíci byli všichni tak dokonale znalí historického vývoje Československa, jak nám předkládá Eva.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #72
    2. na komentář reaguje OlgaMarie — #84
    superkarma: 2 21.08.2012, 12:41:00

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme