Zdraví

13 x plus a mínus o pohybu

Každý si představujeme své volno jinak. Někdo ho tráví dřinou ve fitnessu, jiné zase pěkně v pohodičce v křesílku u televize. Oba extrémy jsou ale škodlivé.  Přiměřený pohyb patří ke zdravému životnímu stylu – o tom není sporu a potvrdily to už výsledky mnoha studií a výzkumů.

Otázka je jen toho, co lze označit oním slovem přiměřený. Zkusme se tedy nyní podívat na některé klady a zápory, které přináší fyzická aktivita a o nichž hovoří odborníci z projektu Odlehčeme zeměkouli!®. 

1.

+ Pohyb pomáhá proti špatné náladě a stresu. Stačí dvacet minut cvičení a produkce hormonů endorfinů a serotoninu, jejichž nedostatek způsobuje například deprese, úzkosti či agresivitu, stoupá. Pozitivní účinky posiluje cvičení v přírodě.

  • Cvičíme špatně. Nestřídáme různé druhy sportů, neupřednostňujeme aerobní pohyb a nedbáme na to, když nás po cvičení nepřiměřeně bolí klouby a svaly. Zatímco se bolestí zubů, chodíme ke stomatologovi běžně, ke sportovnímu lékaři nebo ke zkušenému trenérovi zajde jen málokdo. Špatným cvičení si způsobujeme chronické potíže pohybového aparátu.

 2.

+ Pohyb je osvědčeným prostředkem proti nespavosti. Odpolední nebo podvečerní sportování navozuje kvalitní a hlubší noční spánek. Ráno se probouzíme odpočatější a lépe se soustředíme na práci.

  • Cvičíme-li až po večeři a méně než 4 hodiny před ulehnutím, cítíme se celkově zchváceni a zpravidla špatně usínáme. V noci se nám pak mohou znát černé sny, spánek je mělký a ráno se cítíme, jako kdyby nás někdo zmlátil.

 3.

+ Pohyb zlepšuje a zkvalitňuje sex. Celý organismus včetně pohlavních orgánů se lépe prokrvuje. Navíc pravidelné cvičení dodá tělu atraktivní vzhled a pro opačné pohlaví se stáváme přitažlivějšími.

  • Cvičíme-li pozdě večer nebo intenzivněji, než je třeba, nemáme na sex už chuť ani potřebnou energii.

 4.

+ Pohyb snižuje riziko srdečně – cévních onemocnění. Snižuje v krvi hladinu škodlivého cholesterolu (LDL) a triglyceridů. Naopak zvyšuje množství zdraví prospěšného cholesterolu (HDL). Tím výrazně přispívá k prevenci kardiovaskulárních onemocnění vedoucích k infarktu či mozkové mrtvici. Pomáhá navíc předcházet vysokému krevnímu tlaku a také je užitečný při jeho léčbě

  • Při volbě druhu sportu a jeho intenzitě by měly hrát roly nejen vlohy, ale také věk a zdraví. Nepřiměřená fyzická zátěž v nevhodném prostředí (např. parné léto) může vést ke zdravotním problémům.

5.

+ Pohyb je dobrou prevencí proti osteoporóze. Nedostatek fyzické aktivity se brzy projeví na stavbě kostry, zvláště necvičíme-li od mládí. Ta je pak dříve a více ohrožena „řídnutím kostí“, a tedy i jejich zvýšenou lámavostí. Sport však pomáhá udržovat pružnost svalů a ohebnost kloubů.

  • Při některých sportovních aktivitách jsou neúměrně namáhána kolena. Nejde jen o mužské sporty jako fotbal či skating. Týká se to i joggingu, aerobiku, volejbalu a dalších sportů, při nichž jsou často používány skoky. Kolena trpí i při posilování.

 6.

+ Pohyb pomáhá předcházet potížím s páteří a bolestmi hlavy. Důvod je jednoduchý. Ohebná páteř se nikde neblokuje a neutiskuje žádné nervy.

  • Špatně vedené cviky páteř nadměrně namáhají. Výsledkem mohou být bolesti a někdy i nutnost dlouhodobé léčby.

 7.

+ Pohyb je spojen i s nižším výskytem rakoviny tlustého střeva, prsu a prostaty. Vysvětlení? Krev je lépe okysličena a tzv. vyháněči volných radikálů, které mají na rozvoji karcinomu podstatný vliv, mohou lépe pracovat.

  • I silní kuřáci by měli na cigaretu bezprostředně po fyzickém výkonu zapomenout. Organismus škodliviny mnohem intenzivnější vnímá.

 8.

+ Pohyb vyžaduje trpělivost a pravidelnost. Patříme-li mezi ty, kteří dosud svou fyzickou kondici zanedbávali, nesnažme se lámat rekordy. Úplně stačí asi 30 minut dvakrát až třikrát do týdne. Zvyšovat zátěž bychom měli postupně.

  • Chceme moc najednou. Pokud druhý den po tréninku cítíme ve svalech napětí, je to v pořádku. Přijde-li však bolest, měly bychom jí brát jako varování. Neubereme-li na intenzitě, musíme počítat se svalovými spasmy (nepatřičné stažení vláken), později třeba s poškozením svalů, vazů nebo kloubů. S nimi bude stoupat i riziko úrazů.

9.

+ Pohyb má být různorodý a pestrý. Obecně se říká, že nepřirozenějším sportem je chůze a nejšetrnějším plavání. Nejlepší ovšem je, když sportovních rekreačních aktivit provádíme více a vzájemně je propojujeme. Turistika, cyklistika, plavání, lyžování v rekreační podobě – taková kombinace se určitě projeví pozitivně na celkové kondici a správném rozvoji pohybového aparátu.

  • Jednostranná zátěž je vždy špatná. Vždy vede k vytváření svalové nerovnováhy, popřípadě i k poškození některých vazů, úponů či svalů.

 10.

+ Pohyb se musí „rozjíždět“. Na každou intenzivní zátěž by tělo mělo být připravenou rozcvičkou. Ta prohřeje, ale hlavně protáhne svaly. Většinou stačí 10 minut.

  • Nevíte-li si se cvičením rady, nezkoušejte, co to prostě udělá. Je dokonce lepší nehýbat se vůbec, než si systematicky ničit tělo špatnou technikou. Lepší je nechat si poradit sportovního lékaře či nějakého trenéra (např. ve fitness centru nebo v diskusním fóru našeho projektu).

 11.

+ Pohyb formuje tělo. Různorodá fyzická aktivita – cvičení, pěší procházky, plavání apod. trénuje rovnoměrně všechny svaly a udržuje přiměřenou hmotnost. Je to ten nejsprávnější způsob fyzické aktivity.

  • Při boji s nadváhou musíme začínat pomalu. Kdo si myslí, že s dvaceti kilogramy nadváhy může začít s tvrdou fyzickou aktivitou, mýlí se. Nejen, že utrpí naše psychika, protože nepřipravené tělo nic nevydrží, navíc si ale můžeme velmi uškodit. Nadváha nám totiž brání vykonávat pohyby správně – výsledkem jsou pak alespoň poškozené klouby.

 12.

+ Pohyb může být společenskou událostí. Je totiž dokázáno, že to co děláme s chutí, má větší smysl. Například při aerobiku můžeme zároveň posilovat kontakty s mnoha dalšími lidmi. Má tedy pozitivní vliv nejen na fyzickou kondici, ale na psychickou stránku osobnosti.

  • Ženy věnující se pouze aerobiku často bolí záda. Viníkem je rychlé tempo cvičení, ale také často opakované výskoky. Skelet prostě to množství nárazů nevydrží.

 13.

+ Pohyb by se měl řídit pulsem - tedy počtem úderů srdce za minutu. Každý má trochu jinou frekvenci, při které se začne tělo zbavovat svých tukových zásob. Lze se orientovat například podle následujícího návodu. Maximální tepová frekvence je 220, od tohoto čísla tedy odečtěte svůj věk a máte to.  Nejlépe pálíte tuky při 55 – 65 procenty své maximální tepové frekvence. Starší osoby by měly cvičit při 40-55 % své max. tepové frekvence. 65-75 % se doporučuje pro ty, kdo chtějí zvýšit svou vytrvalost a kondici. 75-90 % maximální tepové frekvence je vyhrazeno pouze trénovaným jedincům.

  • Vyšší tep, více tuků pryč! To je opravdu nesmysl. Jak jsem si již řekli, vždy bychom měli „jet“ jen na tři čtvrtě plynu.

pohyb

Související článek:

   
27.07.2012 - Zdraví - autor: (red)

Komentáře:

  1. avatar
    [25] tajnostii [*]

    NecvičímSml23

    superkarma: 0 18.08.2012, 08:22:15
  2. [24] magic11 [*]

    všeho s mírou, u sportu to platí dvojnásobně

    superkarma: 0 29.07.2012, 16:59:15
  3. [23] Reni [*]

    Já cvičím spíše málo, ale pohybu mám dost na zahradě. Jezdím dost na kole.

    superkarma: 0 29.07.2012, 08:16:41
  4. [22] Trefa [*]

    Trefa:ja radeji pridam na prochazkach a rotopedu.

    superkarma: 0 28.07.2012, 22:43:21
  5. [21] jerenika [*]

    Kvůli nízkému tlaku dělám vše s mírou, jinak to nejde...

    superkarma: 0 28.07.2012, 13:45:24
  6. avatar
    [20] LudPa [*]

    Tak jsem si z toho vzala, že do práce autobusem, z práce po vlastní ose. Nesmí být ale bouřka.

    superkarma: 0 28.07.2012, 11:23:23
  7. avatar
    [19] saruz [*]

    Ráda běhám a taky si vždy protáhnu pěkně tělo zahradnickou "dřinou".

    superkarma: 0 28.07.2012, 00:59:24
  8. [18] funnka [*]

    Eva_Fl — #17 já je spíš obdivuju,protože jsem strašně líná.Mě by nikdo cvičit nedonutil.Máte pravdu,že je to o jídle,já jím málo a oto víc si můžu dopřát sladkýho

    superkarma: 0 27.07.2012, 19:25:01
  9. avatar
    [17] Eva_CZ [*]

    funnka — #15 ale o tom to je! TYHLE velryby ten pohyb potrebuji jako sul. Ja kdyz vidim nejakou takovou tlustejsi holku, jak bojuje, drzim ji v duchu palce. Jenze ony by potrebovaly hlavne zdrave jist. Protoze stihlost je o zradle.

    1. na komentář reaguje funnka — #18
    superkarma: 0 27.07.2012, 17:54:06
  10. [16] PEPI11 [*]

    Já mám dost pohybu na zahradě, a to od jara do pozdního podzimu, kdy se zahrada uklízí, ryje a připravuje na zimu. V zimě mi pohyb chybí, tak cvičím doma různě podle nálady a taky si najdu nějaké předcvičení na netu. Pravidelně ovšem v zimě jezdím na rotopedu a to i hodinu denně. Jinak bych byla asi celá dřevěná. V důchodu se ta zima hrozně vleče, takže cvičím.Sml79

    superkarma: 0 27.07.2012, 17:48:08
  11. [15] funnka [*]

    hubajda — #8 v obličeji pěkná,ale jinak mi tahle velryba zrovna jako vhodný obrázek pod cvičení nesedí

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #17
    superkarma: 0 27.07.2012, 17:10:02
  12. avatar
    [14] ladouch [*]

    Já mám sportovní aktivity hodně omezené vzhledme ke zdrsacotnímu stavu, ale snažím se.Sml59Sml59

    superkarma: 0 27.07.2012, 15:12:34
  13. avatar
    [13] Kytinkak [*]

    tak, a můžeme začít, raz dva, raz dvaSml30

    superkarma: 0 27.07.2012, 13:56:27
  14. [12] 1021965 [*]

    Jakýkoliv pohyb je pro tělo prospěšný. Sml58

    superkarma: 0 27.07.2012, 13:30:02
  15. avatar
    [11] Alena 12 [*]

    Asi to prubnu Sml16Sml30

    superkarma: 0 27.07.2012, 13:29:14
  16. [10] jukl [*]

    tak s chutí do toho :-)

    superkarma: 0 27.07.2012, 10:45:34
  17. avatar
    [9] Jindriska8 [*]

    Pohyb mám ráda,v létě je nejlepší cvičení kolo.Sml22

    superkarma: 0 27.07.2012, 10:13:30
  18. avatar
    [8] hubajda [*]

    konecne holka krev a mliko a ne modelka tenhle clanek ukazu cacorce ktera stale bojuje s vahou

    1. na komentář reaguje funnka — #15
    superkarma: 0 27.07.2012, 10:02:21
  19. [7] Saritka [*]

    Podle mého lékaře moc chodím, tak pohyb jako kolo a rotopéd mi povolil.Sml30

    superkarma: 0 27.07.2012, 09:42:53
  20. avatar
    [6] kuželka [*]

    Během roku se "pohybuju" (ve svých 66 letech) celkem pravidelně. Ale letošní prázdniny jsou snové!!! V tanečním centru jsem si koupila otevřenou kartu na celé léto, takže mám průměrně 4krát týdně port de bras, pilates, funky jazz, step... Ze začátku to vypadalo, že jsem to přepískla, ale po skoro 4 týdnech si tělo zvyklo a je to paráda! Sml59

    superkarma: 1 27.07.2012, 09:11:21
  21. [5] step1 [*]

    Ach ta pravidelnost. Občas se přemluvím ke cvičení, ale ne pravidelně. Nejlepší bylo, když jsem měla pernamentku, to jsem chodila poctivě. Sml30

    superkarma: 0 27.07.2012, 08:55:16
  22. avatar
    [4] ekleinovka [*]

    Každý si musí najít pohyb,který mu bude vyhovovat.....

    superkarma: 0 27.07.2012, 08:51:12
  23. [3] diplopeta [*]

    Nejvíc mi vyhovuje plavání, nic mně pak nebolí...právě naopak....záda se protáhnou a uvolní, po jiných sportech jdu pak umřít bolestí zad

    superkarma: 0 27.07.2012, 07:40:21
  24. [2] lidicka [*]

    Každá sportovní aktivita má své pravidla, které je nutno respektovatSml22

    superkarma: 0 27.07.2012, 06:06:04
  25. avatar
    [1] Eva_CZ [*]

    Sml67 Ona i ta chuze ma sva pravidla a kdo pravidelne nechodil ( a navic ma nadvahu, nebo je obezni ) , mel by zacinat na 10 min. prvni tyden a postupne pridavat. Cely rozpis zdraveho chozeni je k dispozici na netu, ale ja ho teda mam jen v anglictine, cesky jsem nehledala. 

    http://www.wikihow.com/Start-Walking-for-Exercise

    superkarma: 0 27.07.2012, 02:48:31

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme