Bulvár

Možná, že máte ve svém blízkém okolí ženu, která je vystavena fyzickému či psychickému týrání ze strany svého partnera. Možná, že i vy sama máte s tímto druhem násilí své osobní zkušenosti…

Každé čtyři z deseti žen tyto otřesné zkušenosti mají. Čtyři z deseti žen každý den trpí pod psychickým či fyzickým násilím svého partnera – manžela, druha, přítele, ať již stávajícího, či bývalého…

Určitě každá z nás nějakou takto nešťastnou ženu zná, i když mnohdy o jejím trápení nic netušíme. Mnoho týraných žen si totiž svá trápení nechává pro sebe. Stud, strach a obavy jim brání svěřit se i osobám jinak blízkým. Bojí se nepochopení a odsouzení, nebo chtějí zachovat svá manželství kvůli dětem. Kdo něco takového na vlastní kůži nezažil, těžko dokáže do všech důsledků pochopit, co všechno tyto ženy cítí a s čím se potýkají.

V následujícím týdnu bychom chtěli zde, na Ženě–in, alespoň symbolicky podat těmto ženám pomocnou ruku. Seznámit je s případy týraných žen, které se dokázaly odrazit ode dna a začít znovu. S ženami, které se vzepřely svému osudu a v zájmu svém a svých dětí se vymanily z nesnesitelného života s násilnickým partnerem.

Po celý týden budete moci sledovat Zpověď jedné naší čtenářky, která se rozhodla svěřit se vám se svým příběhem. Budete moci pozorovat vývoj jejího vztahu od počáteční oboustranné lásky přes postupně stupňované násilí až po konečné rozhodnutí k tajnému útěku. Každý den vám přineseme jednu část tohoto velmi sugestivního příběhu.

Pozveme vás do Azylového domu a představíme vám paní Markétu, která se sem musela se svými dvěma dětmi uchýlit. Ve svém vyprávění vám odkryje svůj život s agresivním partnerem. Dozvíte se, jak se žije v Azylovém domě a jaké mají zdejší ženy vyhlídky do budoucna. Zároveň vám přineseme i rozhovor s ředitelkou tohoto zařízení.

Podíváme se i na to, jaký vliv má domácí násilí na děti, jak je prožívají, s čím se potýkají a jaké následky mají prožitá traumata na jejich psychiku.

Podrobně se podíváme na různé druhy násilí – psychické, fyzické, sociální … ženy, které některým druhem tohoto týrání prošly se s vámi podělí o své zkušenosti, svěří se vám se svým trápením, a třeba tím pomohou někomu, kdo v takovém vztahu žije a stále sbírá odvahu k tomu zásadnímu kroku.

Probereme legislativu a zjistíme, jak je v dnešní době žena proti tomuto druhu násilí chráněna. Dozvíme se, jaké se v tomto směru chystají legislativní změny a podíváme se i do Rakouska, kde zjistíme, jak jsou proti týrání ze strany partnera chráněny ženy zde.

Věříme, že vás naše Téma týdne zaujme a že se nad touto závažnou problematikou všichni zamyslíme a pozorněji se rozhlédneme po svém okolí, zda se někde blízko nás nenachází žena, která žije v takovém vztahu.

 

   
19.04.2004 - Společnost - autor: Jaroslava Machálková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [43] emma [*]

    Hagia:
    tak to začíná....

    superkarma: 0 19.04.2004, 19:54:23
  2. avatar
    [42] Alousek [*]

    Zna nekdo knizku Olgy Sommerove " O cem sni zeny"?Ja jsem si oba dily precetla a dost mne to vzalo.
    Jako mala holka jsem jednou byla svedkem toho, jak muz bil svoji zenu...Tehdy jsem z toho mela sok.

    superkarma: 0 19.04.2004, 19:33:38
  3. avatar
    [39] k@tchabinka [*]

    ale jak chcete po zene, ktera zije cely svuj zivot v podruci, vnima sebe jako tu "druhou", slysi od rodiny.. "vsak si za to muzes sama.... par facek, no a co.... a on te ma prece rad, to te bije z lasky"... aby ze dne na den odesla. Kdyz ztratila posledni kus sebeucty a pud sebezachovy.

    superkarma: 0 19.04.2004, 16:15:41
  4. avatar
    [38] k@tchabinka [*]

    jak rikala slecna z vcerejsiho dokumentu. Jestlize muz dokaze rozlisovat, ze si v praci na sefa nemuze kasat rukavy kdezto vas zmlati hned ve dverich, neni nijak labilni a nechova se zkratkovite. Jedna z jasnymi umysly a cistou hlavou.

    superkarma: 0 19.04.2004, 16:11:39
  5. avatar
    [37] k@tchabinka [*]

    Psychicke a fyzicke tyrani prorusta vsemi spolecenskymi vrstvami. Neni to jen o nedostatku informaci ale podpore ci naopak neochote okoli i nejblizsich pomoct. A je-li tyran inteligentni (coz vetsinou je), udola zenu jejimi vlastnimi vycitkami. Kdo to nezazil, neporozumi.

    superkarma: 0 19.04.2004, 16:09:21
  6. avatar
    [35] Jenny [*]

    To je to nejhorší...že to jde postupně, pozvolna a polehoučku. Kdyby mě zčistajasna zmlátil, že bych skončila v nemocnici, tak je to šok a asi bych jednala ihned, ale když je to dlouhá léta, plíživě a jedná se "jen" o psychické týrání, tak dlouho trvá než i vzdělané ženě dojde, že je v průseru. A děti tomu nepřidají. On je taky velký rozdíl odejít do azyláku s miminkem a třeba s dětma školou povinnýma, kterým tím zpřetrháš i všechny ostatní vazby, co mají vytvořené. Jasně, když jde o zdraví a život, je to jednoznačné. Ale co když je docela dobrý otec, na děti je hodný a jenom mu vadíš ty? ¨Hrozně dlouho jsem si myslela, že ještě není nutné odcházet, že pořád má manželství pro děti větší pozitiva, než se s nimi trmácet po azylových domech.

    superkarma: 0 19.04.2004, 15:56:52
  7. avatar
    [33] Toniniella [*]

    Na mě sice žehlička nespadla, ale zato sem byla blbá, pitomá kráva, která nic nedělá (postavila sem barákk, doslova a dopísmene!), nic neumí (sem manažer s dost vysokým platem), nestará se o děti (tatík je navštěvuje 4x doroka) atd atd. Nejvíc mě mrzí, že na mě napsal křivou žalobu k soudu a já tam ani NECEKLA!!!! A kdybyste slyšely ty žvásty! Já odcházela, že by pes kůrky... a on se krz svatozář nevešel do dvírec. Tož ta to je. A nevěřila bych, že se někdy nechám takhle urážet

    superkarma: 0 19.04.2004, 15:42:50

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [32] lightblue [*]

    Myslím, že se bojí takové ženy odejít i proto, že jim bude jejich manžel či přítel vyhrožovat, a ony nemohou vyjít nikam ani ven, aby na ně nikde nečekal.

    superkarma: 0 19.04.2004, 15:40:26
  2. avatar
    [31] klara.kr [*]

    medved: Ne, Emma ma pravdu. Ty zeny maji vedle sebe casto velmi manipulujiciho silneho jedince, ktery vedle nasili odboura jejich kamaradky, rodinu, vnuti jim, ze je to vsechno jejich vina... do toho kolikrat deti. Pak ty zensky rikaj, ze spadli ze schodu nebo se jim prilepila na ruce rozpalena zehlicka. A vypadnout z takovyho kolotoce je horor.

    superkarma: 0 19.04.2004, 15:27:59
  3. avatar
    [30] lightblue [*]

    Toniniella: máš pravdu. Jde to postupně a než se člověk naděje, tak je v tom až po uši a prakticky pořád věří, že to bude lepší, a nechce věřit tomu, že nebude

    superkarma: 0 19.04.2004, 15:02:33
  4. avatar
    [29] emma [*]

    Toniniella:
    kdo nezažije....

    jen bych chtěla všechny varovat, jak už jsem uvedla pod dnešní Zpovědí: až vám kamarádka bude vyprávět, jak jí týrá její úžasný hodný manžel a bude u toho hystericky brečet a vy si budete myslet, že je úplně mimo, zkuste jí aspoň na chvilku uvěřit. třeba ON dokázal zmanipulovat i vás ve svůj prospěch...

    superkarma: 0 19.04.2004, 15:00:02
  5. avatar
    [28] medved [*]

    taky si myslim, ze je skvele, ze se o tom pise a mluvi v mediich, protoze kdyz ty zensky rikaly, ze prosily o pomoc kamarady, sousedy, dokonce i rodice a kazdy akorat rekl, ze nejaky ten hacek je v kazdem vztahu a nepomohl jim nikdo (ani rodice!) tak to je fakt asi neco shnileho v kralovstvi danskem

    superkarma: 0 19.04.2004, 14:57:28
  6. avatar
    [27] emma [*]

    medved: ale já nemyslím, že oběťmi jsou jen hloupé ženy. jen že všechny nejsou jako ty.
    podívej na mě. myslím, že jsem dost drsná a vzdělaná na to, abych si nenechala týrání líbit. a přece se mi psychické týrání stalo. a většinou týrají velice vychcaní lidé, kteří dokáží skutečnost patřičně pokroutit a manipulovat i s okolím, abych já/oběť z toho nakonec vypadla jako ta špatná/hysterická/labilní.
    a pokud jsi chytrá a žiješ s chytrým člověkem, dlouho tě nenapadne, že vypráví skutečnost jinak než jak se stala, a to tak důvtipně, že když jí pak vyprávíš ty, vypadáš jako blázen, i když jsi příčetná...
    můžu ti někdy napsat svůj příběh, zajímá-li tě to....

    superkarma: 0 19.04.2004, 14:55:13
  7. avatar
    [26] Toniniella [*]

    medved: Souhlasím s ostatníma v tom, že to vůbec není jednoduché odejít. Problém je totiž skutečně v tom, že člověk totálně ztratí sebedůvěru! Většina lidí, co s tím nemají zkušenosti, si myslí, že ti dva přídou z kostela a on ji zbuší na hromadu. Ale takhle to není, už sem to tu jednou někde řekla. Většinou to začíná pomalu; tohle se ti neppovedlo, ale to nevadí, příště to bude lepší atd atd... tak nějak podobně, a než si všimneš co se děje,považuješ sama sebe za neschopného blba. U nás vznikl dojem, že bez něho bych byla nula. Pravda se nakonec ukázala taková, že nula je on beze mně. ALe to sem dřív nevěděla. Stačí aby byl člověk soudný, sebekritický, nemusí být nutně bez sebevědomí. Když do Tebe někdo intenzívně hučí, uvěříš.
    To je jako s vyzáblejma modelkama, nikomu se údajně nelíbí, ale všechny žencký hubnou a chtějí být štíhlý - až extrémně - protože zkrátka vidí ty hubenice denně na každym kroku. Pak stačí třeba říct tys nám trošku přibrala, a pak malinko víc a najednou je z Tebe tlustá kráva, jenom koukáš

    superkarma: 0 19.04.2004, 14:51:50
  8. avatar
    [25] Exupery [*]

    medved: Tak v tomhle máš pravdu Ty hloupý nevzdělaný... si to nejspíš tady nepřečtou, ale taky myslím, že domácí násilí je celkem rovnoměrně rozloženo přes všechny stupně krásy i vzdělání. Mám kamarádku, jejíž bejvalej se takhle časem začal projevovat, hlavně psychicky, ale párkrát ji i praštil. Jednou se na něj už tak naštvala, že přijela v noci zbalená se všema věcma (byl toho plnej taxík, asi dva výtahy) a já jí nabídla, že u mě může bydlet jak dlouho chce. Druhej den byla sobota, vyrazily jsme do centra, večer do hospody. No a tam jsme se potkali s tím debilem, schválně tam flirtoval s nějakou holkou abysme ho viděly. No nakonec mi kámoška řekla čau, a že jde spát k němu. Tak mě dorazila Vysokoškolačka, hezká, štíhlá, kdekdo by ji chtěl, vdaná s ním nebyla a dítě s ním neměla. Sebevědomá mi přišla podstatně víc než já, někdy až moc. Ale je taky možný, že prostě tím jenom zakrývala to, že ho vlastně nemá. Dostkrát jsem ji přistihla, že lže, vymejšlela si třeba, že zpívá v kapele, skáče na laně z mostu... Nevyprávěla to mě, já bych jí na to neskočila, ale nějakejm spolubydlícím z koleje, který ji moc neznaly a pak se mě třeba zeptaly, jestli taky zpívám v kapele Tak nevím, jak to vlastně se sebevědomím měla. Ale zdrhla celkem včas, už je tři roky vdaná, já ji za tu dobu viděla jednou, už bydlím jinde, ale povídala, že manžel je ten nejlepší koho potkala, tak snad si zase nevybrala něco podobnýho.

    superkarma: 0 19.04.2004, 14:47:40
  9. avatar
    [23] stasha [*]

    medved: Souhlasím "obetmi domaciho nasili se stavaji VSECHNY zeny, osklive, hezke, chytre, hloupe, chude i bohate...spojuje je asi jen ten nedostatek sebevedomi"
    Ale ten nedostatek sebevědomí je pěkná mrcha.

    superkarma: 0 19.04.2004, 14:45:10
  10. avatar
    [22] stasha [*]

    medved: Ty se na to pořád díváš podle sebe
    Až budeš mamince kupovat trojku O čem ženy sní, tak si ji zkus přečíst. Jsou tam i ženy, které snášely týrání několik desítek let.
    Díky tobě jsem teď pochopila, proč mě ve zmiňované trojce, tak štval ten názor na muže

    superkarma: 0 19.04.2004, 14:33:18
  11. avatar
    [21] medved [*]

    emma: v tom pripade doufam, ze ta oskliva, hloupa, nevzdelana s dvema detmi na krku ma doma web
    MMCH myslim, ze tebou popsany priklad je jeden z typickych mytu dnesni spolecnosti, protoze obetmi domaciho nasili se stavaji VSECHNY zeny, osklive, hezke, chytre, hloupe, chude i bohate...spojuje je asi jen ten nedostatek sebevedomi...a duvod, ze mam dve male deti ???? neni prave TO duvod odejit ? ja nevim jak ty, ale sama bych mozna ledacos skousnout dokazala, ale nechat deti zit v prostredi nasili a strachu, to je snad to nejhorsi, co se vubec da detem udelat

    superkarma: 0 19.04.2004, 14:18:41
  12. avatar
    [20] emma [*]

    medved: jenže ty se pořád na to díváš z pohledu mladé, sebevědomé, vzdělané, chytré, finančně nezávislé a bezdětné holky. zkus to pohledem ošklivé, hloupé, s dvěma malými dětmi, bez vzdělání, bez rozhledu, nezná možnosti... ty otevřeš internet a azylový dům najdeš. ona třeba ani neví, že něco takového může existovat. ty víš, že ať půjdeš kamkoliv, všude si nějaké peníze vyděláš a že co máš v hlavě, to ti nikdo nesebere. ona třeba taky chtěla studovat, ale otěhotněla, rodiče ji donutili do svatby (nezapomínej, je bez sebevědomí!), najednou tu bylo další dítě (manžel jí třeba nedá peníze na antikoncepci, že se "bude hlídat") a už se to nabaluje atd atd....

    superkarma: 0 19.04.2004, 14:09:32
  13. avatar
    [19] medved [*]

    stasha: ja to beru asi tak, ze kazdy sveho stesti strujcem...nechci aby to vyznelo, ze si myslim, ze za to ty zeny muzou ...to chran buh...ale jedna vec je nechat se zmlatit jednou a druha vec je snaset a tolerovat to 17 let...pokud v tom vztahu zustavaji, tak jim asi dava vic nez bere, ne ?...kdyz se rozhodnout s tim skoncovat, tak je super, ze jsou tu azylove domy a podobne organizace, ktere jim pomuzou, protoze to moc moc potrebuji, ale rozhodnout se odejit musi kazdy sam za sebe

    superkarma: 0 19.04.2004, 13:58:32
  14. avatar
    [18] lightblue [*]

    medved: oni jsou totiž tím chlapem tak zdeptané a ten chlap jim dokáže nakecat, že bez něj by se neobešli, že ho prostě neopustí.

    superkarma: 0 19.04.2004, 13:02:56
  15. avatar
    [17] šája [*]

    Tohle je strašné téma. Jsem tak šťastná, že se mě to osobně netýká a doufám, že nikdy týkat nebude

    superkarma: 0 19.04.2004, 13:02:42
  16. avatar
    [16] stasha [*]

    medved: Śmutné, to co píšeš. Nemůžeš se na to dívat z pohledu, že by ses do stejné situace dostala ty. Ty ženy jsou jiné, většinou jim chybí sebevědomí. Jsou prostě díky rodičům, okolí jiné než ty.
    MMCH Slabost? K sebevraždě je zapotřebí neuvěřitelné odvahy.

    superkarma: 0 19.04.2004, 12:56:04
  17. avatar
    [15] lightblue [*]

    Víte, já stejně nechápu ty chlapi, kteří jsou toho schopni. Myslím, že je to následek snad špatného dětství, nebo ..

    superkarma: 0 19.04.2004, 12:43:22
  18. avatar
    [14] lightblue [*]

    katchabinka: ValinaK: no jó BOHUDÍK - oprava

    superkarma: 0 19.04.2004, 12:42:41
  19. avatar
    [13] k@tchabinka [*]

    Suntel .. bohuzel ? snad bohudik :)

    superkarma: 0 19.04.2004, 12:37:05
  20. avatar
    [12] ValinaK [*]

    suntel: já myslím, že s tím nemáš zkušenosti bohudíky

    superkarma: 0 19.04.2004, 12:17:44
  21. avatar
    [11] lightblue [*]

    Já bohužel s tímhle zkušenost nemám, protože mám doma milého , ale nikdy nevíme, co v tom člověku dřímá, že. Ale jsem moc ráda, že se tu ot om píše, protože znám dvě takové dívky, které v tomto žijí. Je to moc smutné

    superkarma: 0 19.04.2004, 11:59:01
  22. avatar
    [10] Lucimo [*]

    Doufám, že se o tomhle bude mluvit víc a víc, aby ubývalo těch, co si to nechají líbit...

    superkarma: 0 19.04.2004, 11:16:04
  23. avatar
    [9] Jenny [*]

    Jenny: někdy jo...pokud není momentálně vytočenej a neodpojí ho.

    superkarma: 0 19.04.2004, 10:41:43
  24. avatar
    [8] ValinaK [*]

    velice prospěšné téma - jenom doufám, že takto postižené ženy mají přístup k internetu

    superkarma: 0 19.04.2004, 10:34:20
  25. avatar
    [7] Jenny [*]

    medved: do těch procent určitě spadäjí všechny formy násilí...tedy i psychícké a to v různé míře...Spousta žen si ¨často ani neuvědomuje, že jde o týrání, berou to jako bežnou součást vztahu. Navíc ta změna bývá často tak postupná a déletrvající, že je těžké postřehnout, kdy už by se s tím mělo něco dělat. Když už dojde na fyzické násilí, tak má často obět mnohem větší pochopení u okolí než v případě psychického.
    MMCH: v jistém článku o týrání mužů byl jako jeden příznak uváděno přepínání televizních programů Ruku na srdce...v kolika normálních, šťatných rodinách obsluhuje většinou televizní ovladač muž a ženám to tak divné nepřipadá...

    superkarma: 0 19.04.2004, 10:30:28
  26. avatar
    [6] kubikm [*]

    já na to taky koukala...hrůza. Už jednou byl nějaký dokument, snad od sommerové, o týraných ženách
    ti muži navenek jsou milí....jak už psala suzanne, nikdo těm ženám nevěří
    nedávají jim peníze, obvykle tak to začíná - potom jí začne trestat za to, že nevystačí - hlídá jí jídlo a oblečení....potom jí jednu vrazí a už to jede...
    vzpomeňte si na příběh jiřiny, té se nakonec podařilo odejít - ale ta měla velkou výhodu, neměla s ním děti....to je další kámen úrazu
    a naše soudnictví a policie
    neexistuje třeba zákon, že se nesmí přiblížit, jako mají v usa...

    superkarma: 0 19.04.2004, 10:30:15
  27. avatar
    [5] medved [*]

    ctyri zeny z deseti ? to jako 40% vztahu je takovych ze muz tyra zenu ???? tomu neverim kdyz se pak zapoctou jeste ty vztahy, kde zena tyra muze (a ne ze nejsou) tak by snad bylo nejlepsi zustat sama (sam)

    nevideli jste ten dokument o tyranych zenach...jak se jedna ze zpovidanych 6 tydnu po nataceni zasebevrazdila ? otresne...nechapu jak se nekdo muze nechat 17 let mlatit marne v sobe hledam silu je litovat, protoze takova neuveritelna slabost je naprosto mimo moje chapani

    superkarma: 0 19.04.2004, 10:01:02
  28. avatar
    [4] Aja [*]

    Něco takového mne naštěstí míjí...

    superkarma: 0 19.04.2004, 07:54:30
  29. avatar
    [3] Suzanne [*]

    Chce to VČAS si vymezit hranice. S malým děckem, pošramoceným sebevědomím a s finanční závislostí na MD se těžko vymezuje. Mám ve svém okolí tři krásné, chytré, schopné. Každá jinak, ale všechny tři prožily týrání. Všechny si na MD nechaly namluvit, že jsou blbé, ošklivé a neschopné. Všechny tři to těm svým chlapům spolkly. Jedna na vesnici a vyučená, druhá s konzervatoří v centru Prahy, třetí s VŠ (zahr.obchod) ve vile za Prahou. Různá vzdělání, různá prostředí... Manželé všech tří jsou navenek milí, ohleduplní, skvělí tátové. Nikdo jim nevěřil.

    Ad vyučená na vesnici: Její manžel jí omlátil hlavu o kredenc a když padla na zem, nakopal jí zadek tak, až měla zlomenou kostrč. Když na něj podávala trestní oznámení, tak všichni (policisté, šéf v kanceláři, tatínek) kroutili hlavou, cože to dělá za blbost, vždyť udává tátu od svých dětí A když se zeptala, co by dělali, kdyby jejich partnerku někdo takhle zubožil na ulici, tak jí vesměs odpověděli, že "to je něco jinýho"

    superkarma: 0 19.04.2004, 01:46:06
  30. avatar
    [2] Jarunka [*]

    Kráva: pri trose nestesti, bude ten dalsi jeste horsi

    superkarma: 0 19.04.2004, 01:30:04

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme